Pengikut

Jumaat, Oktober 24, 2008

MENGAPA bayi Melayu dibuang?

DALAM diskusi tidak formal dengan remaja-remaja prauniversiti memang menemukan beberapa pemikiran. Berbual dengan anak-anak muda keturunan Tionghua, Punjabi dan India dapat melihat budaya daripada sudut tradisional dan moden. Asalnya hanya isu percintaan, kemudian sejara jujur mengupas mengenai pergaulan dan seks.

Maka hasil wacana ini seperti berikut:

Pertama: Masyarakat Tionghua sedang mengalami perubahan budaya dan tanggapan mengenai kehidupan moden. Tidak semua sedia menerima pergaulan bebas remaja lelaki dan perempuan sebagai sah, tetapi ada keluarga yang sedia menerima anak lelakinya membawa teman wanitanya tidur bersama dalam rumah. Seperti rakan saya yang mengakui isterinya tidak melarang dia menonton video lucah asalkan dirinya tidak terlibat dalam seks di luar. Ada juga remaja lelaki Tionghua yang dibenarkan menonton video lucah di rumah.

Sekalipun banyak berpegang kepada tradisi tidak menerima seks di luar perkahwinan, namun masyarakat ini bertanggungjawab menerima ‘musibah’ seperti anak gadis yang hamil. Keluarga tidak mencemuh, membuat tekanan psikologi atau menghalau gadis ini, malah memberi bantuan termasuk memastikan kesihatannya terjamin.

Pegangan ini adalah antara sebab pembuangan bayi itu tidak ditemui daripada kalangan remaja Tionghua.

Kedua: Masyarakat Melayu juga sedang berubah, tidak kira di desa atau bandar. Yang kuat berpegang kepada nilai Islam dan adat pasti mengawal pergaulan anak-anak muda. Yang sedang menerima perubahan untuk kelihatan moden dan moderate, sedang merelakan anak-anak mereka bergaul agak bebas. Pakaian anak-anak gadis dan teruna mereka bagai tiada bedanya, dan percintaan mereka dalam pengetahuan orang tua.

Melayu yang dalam perubahan ini, sekalipun berlapang dada dalam hal pergaulan antara teruna dan gadis, namun tetap tidak menerima seks di luar perkahwinan. Pesanan orang tua golongan ini ialah: Berkawan saja, jangan buat kerja tak senonoh! Kerja tak senonoh ialah zina. Secara tidak langsung sikap ini menimbulkan konflik kepada anak-anak muda mereka yang mendapat ruang kebebasan. Misalnya si gadis dibenarkan berpeleseran dengan teman lelakinya sehingga jauh malam, dan ditakdir gadis hamil. ‘Hamil tanpa nikah’ merupakan episod sangat ngeri yang sedia difahami oleh anak-anak muda dan masyarakat Melayu sama ada mereka yang 'berlapang dada’ atau yang masih mengikat diri dengan nilai Islam.

Lantaran masyarakat Melayu mempunyai pandangan umum yang serupa mengenai kehamilan luar nikah menyebabkan gadis-gadis Melayu yang terlajak ini tidak menerima layanan baik seperti gadis-gadis Tionghua. Hal inilah yang menjadi punca kebanyakan bayi yang ‘dibuang’ adalah daripada keturunan Melayu.

Ketiga: Masyarakat Punjabi seperti juga masyarakat Melayu yang banyak berpegang kepada ajaran agama (Sikh) dan budaya asal. Oleh kerana populasinya kecil dan masyarakatnya lebih terurus oleh agama dan budaya, maka tidak kedengaran remaja-remaja mereka bertindak seperti remaja Melayu membuang bayi yang tidak diudang dalam hidup.

Kesimpulannya, masyarakat Melayu yang cuba moderate dalam menilai pergaulan antara lelaki dan perempuan sebenarnya tidak jujur. Mereka menerima budaya Barat dalam pergaulan bebas tetapi tidak terbuka dengan kehamilan gadis di luar nikah. Mereka patut jujur seperti masyarakat Tionghua yang membenarkan pergaulan bebas, dan apabila ada kesan daripada hal itu keluarganya bertanggungjawab secara positif dan membina.

Yang terbaik ialah mengikut landasan alquran dan sunah dalam sosialisasi. Dalam hal seks, kerap sangat diungkapkan ‘Islam melarang hal-hal yang mendekati zina’. Menerima dan memahami maksud ‘hal-hal yang mendekati zina’ sepatutnya menjadi teras. Apakah dia? Pakaian tidak menutup aurat, pergaulan bebas, menonton video lucah, membaca cerita lucah adalah antara erti ‘hal-hal yang mendekati zina’.

1 ulasan:

  1. bila remaja perempuan hamil lelaki melayu pasangannya sukar menerima hakikat dan mengaku bertanggung jawab malah banyak disokong keluarga menyebabkan menjadi lebih parah dan berpanjangan.

    BalasPadam