Pengikut

Sabtu, September 27, 2008

SALAM lebaran

SELAMAT Hari Raya atau salam lebaran untuk semua. Setelah sebulan berpuasa mendidik peribadi supaya lunak dan kian mendekat kepada Allah swt, maka sambutlah kemenangan mengharungi ranjau sepanjang Ramadan. Memang hari lebaran adalah hari untuk merasa nikmat kemenangan dan bergembira.

Hari Raya adalah ibadah kepada Allah, maka wajiblah kita semua menjaga keikhlasan sambutan hari lebaran dengan menjaga batas-batas supaya ibadah Lebaran ini tidak rosal atau batal.

Hari Lebaran ini juga dikenali saat bermaaf-maafan antara sesame insan. Hal ini sebenarnya satu lagi ujian Hari Lebaran untuk melunturkan keegoan peribadi dan menerima salam maaf. Maaf bukan hanya retorik sebagai penghias senyuman, tetapi merupakan pengakuan yang disaksikan Allah.

Kalaulah seseorang bisa menyatakan segenap kesalahan dan dosanya kepada seseorang lain dengan harapan keikhlasan itu akan membawa penerimaan maaf, alangkah besarnya jiwa seseorang pertama itu. Hal ini timbul kerana rasa sesal, taubat dan rasa benci dengan kesalahan yang telah dilakukan. Lantaran itu seseorang berkesanggupan menyatakan kesalahan yang dilakukan. Alangkah indahnya apabila rasa keinsafan itu disambut kemaafan oleh insan lain. Subhanallah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan