Pengikut

Khamis, Ogos 07, 2008

MENILAI tahlil di sisi al-Quran dan Sunah

TELAH banyak diperkatakan secara sehala atau didebatkan ala kedai kopi berkenaan amalan tahlil atau kenduri arwah. Mengkritik kenduri arwah menjadi sensitif kerana amalan ratusan tahun sudah sebati dan bagai tidak dapat dipisahkan daripada cara beragama Melayu Islam Nusantara. Banyak yang beridentitikan ustaz berada di baris hadapan membela amalan itu, dan di belakangnya adalah masyarakat yang mendukung dan terus mewariskan dari satu generasi ke generasi seterusnya.

Apa kenduri arwah? Sekumpulan ahli masyarakat bersama-sama membacakan ayat-ayat zikrullah dan ayat alquran. Set bacaan itu dinamakan tahlil umpama modul yang sama di mana jua. Di mana-mana sahaja set pilihan ayat itu sama. Bacaan-bacaan itu yakini berpahala, dan pahala itu dikirimkan kepada arwah-arwah. Tujuannya untuk membantu roh arwah di alam akhirat sana. Selalunya selepas upacara tahlil ini akan diadakan jamuan istimewa kepada mereka yang membacakan tahlil itu.

Dari sudut sosial, tahlil kenduri arwah telah menjadi aktiviti sosial penting dalam masyarakat. Masyarakat berinterksi ceria dalam majlis itu. Majlis itu juga dapat menonjolkan ketokohan seseorang dalam ibadah khusus. Selalunya imam di surau dan masjid akan mengetuai upacara tahlil. Paling jelas, tahlil kenduri arwah ini dilaksanakan apabila ada kematian baru. Di sesetengah desa, tahlil diadakan tujuh malam berturut-turut apabila ada kematian, kemudian hari ke-40, hari ke-100 dan hari ke-1000. Banyak juga yang membuat rutin tahunan terutama pada bulan Saaban, sebelum memasuki Ramadan.

Dari sudut sosial memang rugi jika tahlil kenduri arwah dimansuhkan. Tambahan pula setiap kali kenduri sama ada di rumah orang kaya atau miskin mesti dapat makanan istimewa. Tuan rumah sedaya upaya akan memberi hidangan terbaik kepada ahli tahlil di ruang tamu.

Namun kerana kecintaan kepada ajaran alquran dan sunah, muncul sekumpulan ulama sejak awal tahun kurun ke-20 lalu di Nusantara mendedahkan bahawa amalan tahlil kenduri arwah bukanlah salah satu amal ibadah Islam. Memang mereka berdepan masalah. Bayangkan saja hampir keseluruhan masyarakat Islam menjadikan amalan tahlil sebagai rutin mengingati roh si mati, tiba-tiba cuba dihentikan. Sekalipun memberi hujah tahlil bukan amalan Rasulullah dan para sahabat, tidak juga diajarkan oleh Imam Syafie dan ulama-ulama Syafi’eyyah, namun perjalanan dakwah itu bukan mudah.

Oleh kerana tahlil kenduri arwah dianggap sebagai amal ibadah khsusus oleh masyarakat Islam Nusantara, maka nilaiannya hendaklah berdasarkan sumber ajaran Islam iaitu alquran dan sunah.

Ulama-ulama yang cintakan kemurnian ajaran Islam telah mendedahkan perbuatan mengirim pahala kepada arwah berlawanan dengan ayat-ayat alquran. Maknanya mereka berhujah bahawa duduk beramai-ramai berzikir atau membaca beberapa ayat atau surah alquran kemudian menyerahkan pahala pacaan itu kepada mana-mana arwah tidak diperintahkan oleh Allah dan rasulnya.

Antara ayat alquran yang dimaksudkan ialah surah albaqarah: 48 “Dan jagalah dirimu daripada azab hari (kiamat, yang seseorang) tidak dapat membela orang lain walau sedikitpun. Dan begitu juga tidak diterima syafaat dan tebusan daripadanya, dan mereka tidak akan ditolong.”

Maksud albaqarah: 134 “Itu adalah umat yang lalu, baginya apa yang telah mereka usahakan dan bagimu apa yang kamu usahakan. Dan kamu tidak diminta tanggung jawab tentang apa yang mereka usahakan.” Maksud yang hampir sama iaitu setiap amal dan pahala adalah milik sendiri yang tidak boleh membela orang lain ditemui dalam surah albaqarah ayat 110, 123, 139, 141, 281 dan 286.

Bukti dalam surah lain seperti surah al-Qasas: 55, al-Isra: 15, Yaasin: 54, An-Najm: 38 dan 39, Lukman: 33, An-Nisa: 112 dan 123, as-Syura: 15 dan ali Imran: 30.

Bagi ulama-ulama yang cintakan kemurnian ajaran alquran dan sunah, penciptaan amal ibadah atau penambahan sesuatu ibadah bukan isu kecil. Mereka membangkitkan kesalahan tahlil kerana sudah berlaku pengambilan hak Allah dan rasul-Nya oleh manusia biasa iaitu orang mencipta set amal ibadah kemudian dikatakan sebagai ajaran Islam. Set ibadah baru yang dikatakan ibadah Islam, bermakna ibadah yang dimaksudkan daripada Allah dan rasul-Nya. Itu tidak benar, sedangkan maksud tahlil untuk menolong arwah di kubur sana berlawanan dengan banyak firman Allah sendiri.

Kalau sesiapa benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya, pasti menerima apa saja daripada kedua-duanya tanpa banyak bicara. Hak menentukan ada atau tidak dalam ibadah adalah hak Allah dan rasul. Tahlil kirim pahala adalah urusan ‘ibadah khusus’. Perkara tahlil bukan urusan keduniaan yang menjadi hak manusia untuk meneroka dan memperbaikinya dari masa ke semasa. Orang yang beriman tidak akan mencari dalih baru atau rasional akal untuk menjadikan tahlil diterima umum sebagai ibadah Islam. Tidak ada apa-apa hujah yang mengatasi wahyu Allah setelah jelas apa kehendak wahyu Allah.

Masalahnya ialah set minda masyarakat. Set minda itu tidak percaya roh dibiarkan saja tanpa dibantu oleh yang masih hidup. Sebab itu wujud penolakan hujah tahlil sebagai menyalahi alquran dan sunah. Set minda manusia kita juga ialah kalau membuat jamuan mesti ada bacaan tahlil. Masyarakat sukar membuat set minda baru seperti membuat jamuan kecil atau besar tanpa bacaan tahlil mengirim pahala.

Maka yang perlu diubah ialah set minda menerima dengan pasrah ajaran alquran dan sunah. Set minda umah wajib utamakan kedua-dua sumber hukum Islam itu dan meletakkan kepentingan peribadi, masyarakat dan budaya setelah alquran dan sunah. Jika set minda ini sudah berfungsi, mudah saja sesiapa saja menilai semula amal ibadah kita. Mana yang bersesuaian dengan alquran dan sunah teruskan, yang tidak ada sumber sahihnya, hentikan.

Kalau dalam bab makanan kerap diberitahu, jika timbul keraguan antara halal dan haram, lebih baik jangan dimakan. Apa masalahnya meninggalkan upacara tahlil jika diragui sah atau tidaknya di sisi Allah. Para pengamal tahlil pun tidak mengatakan perbuatan bertahlil kepada arwah wajib, maka tinggallah dahulu. Meninggalkan tahlil tidak menjejaskan keimanan, walaupun dalam hati masih ada sisa percaya tahlil ‘disuruh’ oleh Islam. Tinggalkan dahulu dan rasailah nikmat menuruti kehendak alquran dan sunah menerima kematian seseorang.

2 ulasan:

  1. Khutbah Jumaat tadi agak tegas mempertahankan amalan seperti tahlil, talqin, yassin malam Jumaat, maulidurrasul, isra’mikraj. Mengakuinya sebagai bid’ah tetapi tetap dengan kelas hasanah nya. Oleh kerana hasanah, maka hampir begini teks yang dibaca oleh khatib;

    Lebih baik membaca Yassin malam Jumaat ikut imam kerana bacaan kita tak semestinya elok lagi. Lebih baik pergi masjid malam Jumaat daripada duduk rumah.

    Lebih baik berzikir di majlis tahlil daripada kita langsung tidak mengingati arwah. Dalam majlis tahlil boleh eratkan silaturrahim.

    Lebih baik dibacakan talkin daripada kita tidak mempunyai kesedaran langsung pasal kematian.

    Saya rasa ini tidak ilmiah, asal boleh aje beramal dan seolah olah menunjukkan level keislaman masyarakat yang rendah.

    Bagaimana pandangan abang...

    BalasPadam
  2. ulasan dalam post utama blog. harap maklum.

    BalasPadam