Pengikut

Selasa, Ogos 12, 2008

TAJDID Rasulullah

SEJARAH menjadi panduan bagaimana melihat Islam dipasang dalam masyarakat. Tentulah rujukan terbaik adalah sejarah Rasulullah sejak mendapat wahyu pertama di Makkah sehingga kewafatan baginda pada tahun 10 Hijrah.

Masyarakat Arab, khasnya di Makkah pada zaman Nabi Muhammad memulakan dakwah merupakan masyarakat yang akidahnya bercampur antara menerima Allah sebagai Tuhan tetapi menerima juga kefahaman adanya Tuhan lain yang dilambangkan dalam bentuk berhala. Gabenor Makkah Abdul Mutalib seorang yang mengakui kekuasaan Allah tetepi syirik kerana memuja berhala-berhala batu.

Sewaktu tentara Abrahah hadir hendak merobohkan kaabah, kemudian dalam perjalanan mereka telah merampas puluhan unta milik Abdul Mutalib. Abdul Mutalib dengan beraninya menemui Abrahah, namun bukan untuk menghalang sekeras-kerasnya hasrat Abrahah. Gabenor Makkah itu sekadar mahukan semua untanya.

Abrahah kaget kerana disangkanya Abdul Mutalib akan membela Kaabah berbanding semua unta itu. Abdul Mutalib memberitahu bahawa kaabah adalah milik Allah maka dia mengatakan Allah yang akan memeliharanya. Unta itu adalah miliknya, maka dialah yang menjaga unta itu. Kemudian Abdul Mutalib bertawaf di kaabah sambil berdoa:

“Aduhai Tuhan, tidak ada yang kami harapkan selain-Mu!
Aduhai Tuhan, selamatkanlah dari serangan mereka rumah-Mu!
Musuh rumah-Mu ialah orang yang memusuhi-Mu.”

Doa Abdul Mutalib dikabulkan Allah lalu Dia mengirim burung yang melontar baru keras terhadap Abrahah dan tentera bergajahnya. Peristiwa itu dirakam dalam surah al-Fiil.

Abdul Mutalib juga yang menamakan anak lelakinya sebagai Abdullah iaitu hamba Allah. Tetapi orang tua itu juga yang berjanji untuk menyembelih salah seorang puteranya untuk berhala batu si Hubal di tepi Kaabah.

Antara pandai dan bodoh, mereka menjawab apabila diseru supaya meninggalkan syirik dan bid’ah itu. Ini rakaman dalam alquran surah az-Zumar:3 “Kami tidaklah menyembah mereka, hanya agar mereka menghampirkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya.”

Dari sudut ibadah, amalan haji senantiasa dilakukan oleh bangsa Arab. Amalan haji ini syariat Nabi Ibrahim dahulu. Sekalipun mereka melakukan syirik menyembah berhala dan percaya pada ramalan nasib namun sanggup berkorban tenaga dan wang untuk menunaikan haji. Namun cara mereka berhaji ada yang bertelanjang, membawa butiran batu ‘keramat’ dan pelbagai perkara pelik yang tidak diajar oleh Nabi Ibrahim dahulu. Mereka kata itu adalah ibadah kepada Allah. Waktu itu pun sekeliling kaabah penuh dengan berhala batu pelbagai saiz dan fesyen.

Pada saat akidah bercampur dengan syirik dan ibadah agama Nabi Ibrahim bercampur dengan bid’ah, hadirlah Nabi Muhammad dengan wahyu mahu membersihkan kebejatan akidah dan cara hidup bangsa Arab.

Jika Nabi Muhammad mahu mengambil jalan mudah dalam dakwah pilihannya terbuka luas. Dengan asas tauhid yang masih ada iaitu mengakui Allah sebagai Tuhan dan ibadah haji dari syariat Nabi Ibrahim sepatutnya Rasulullah boleh terus menyertai masyarakat dan menawarkan Islam sekadar mana yang dikehendaki oleh masyarakat.

Namun sejarahnya juga Rasulullah tidak ada tolak ansur supaya manusia menolak syirik. Tidak ada satupun ayat alquran yang memberi keizinan agar Rasulullah melayan kehendak masyarakat dalam membentuk akidah dan beribadah. Masyarakatlah yang wajib mengikut syariat, bukan sebaliknya.

Lihat saja apabila umat Islam sudah berkuasa di Makkah sejak tahun 8 Hijrah, semua amalan yang direka-reka sebagai tambahan amalan haji dilarang sama sekali.

Inilah prinsip Islam dalam dakwah kepada manusia. Kerana prinsip menjaga ketulenan alquran dan sunah ini, terus kekal Islam sepanjang zaman. Maka jika ada sesiapa yang cuai atau berfikiran sendiri kemudian menawarkan kelonggaran terhadap syirik dan bid’ah, mereka sedang membuka pintu kerosakan agama yang ditutup dengan kedatangan Rasulullah.

Hadirnya Rasulullah pada zaman bercelaru itu adalah sebagai tajdid akidah, ibadah dan cara hidup. Pemurnian dilakukan kerana agama tauhid yang dibawa oleh nabi-nabi terdahulu dicemari rekaan dan tafsiran salah. Maka dengan perjalanan zaman, gerakan tajdid terhadap masyarakat Islam kini wajib ada kerana manusia sentiasa terdedah kepada kesilapan dan runtunan hawa nafsu. Hilang kawalan nafsu itulah yang dahulunya Abdul Mutalib dan kaum Arabnya menerima Allah sebagai Tuhan tetapi membina tugu-tugu tuhan yang dipercayai berkuasa juga.

Tajid ini tidak lain ialah kembali kepada ajaran alquran dan sunah dengan meneladani sejarah Rasulullah dan para sahabatnya. Bagaimana sukarnya kerja Rasulullah dan para sahabatnya, hari ini sesiapa hendak beragama sebagaimana yang dikehendaki oleh alquran dan sunah juga berdepan masalah. Itulah sunah manusia berjuang di jalan Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan