Pengikut

Khamis, Ogos 21, 2008

DEBAT: Apa isunya?

SELESAI sahaja menonton debat antara YAB Lim Guan Eng dan Tan Sri Koh Tsu Koon, minda penulis berfikir perihal berapa banyaklah khalayak penonton yang memahami isu pokok dalam debat itu. Isunya tanah, pengurusan tanah dan tuduhan rasuah. Dalam debat itu antara yang paling mudah difahami ialah isu-isu rasuah, bukan birokrasi pengurusan tanah.

Dahulu pada tahun 1983 media dipadatkan dengan perkumpulan besar-besaran memberi sokongan terhadap YAB Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri yang ada kaitan dengan raja-raja Melayu. Waktu itu penulis memang sedang memahami isu-isu semasa untuk Kertas Am STPM. Media hanya menyatakan jumlah puluhan ribu menyokong usaha PM. Menyokong apa, penulis dan rakan-rakan tidak tahu, kerana tidak didedahkan secara rinci. Akhirnya sewaktu mengikuti kursus Politik dan Pentadbiran di universiti barulah pensyarah mendedahkan seluas-luasnya permasalahan antara pihak PM dengan Raja-raja Melayu berkaitan pindaan Perlembagaan negara.

Kini kata seorang sahabat, di Selangor khutbah Jumaatnya sedang menjelaskan isu wahabi. Kemudian ada lagi program yang wajib dihadiri pegawai surau dan masjid mengikut daerah. Penulis kaget, adakah di serata Selangor sedang berlaku debat antara yang terdakwa wahabi dan bukan wahabi. Rupa-rupanya tidak. Kalau ada pun suara yang dimaksudkan sebagai isu wahabi hanya di lembah Kelang, universiti, kolej atau bandar yang penduduk Islamnya lebih berpendidikan dan kritikal berbanding di desa-desa. Namun yang tidak tahu apa-apa di desa juga dipaksa menelan isu wahabi. Tahukah mereka?

Sama seperti di Johor dan Pahang, sebenarnya tidak ada pusat apa yang disebut wahabi. Tetapi penduduk-penduduk di pedalaman jauh sana dipaksa juga menyebut kalimah yang hanya diminati segelintir pegawai di pejabat agama. Berdasarkan kekaburan istilah wahabi yang pernah disebut dalam khutbah, penulis yakin lebih banyak khalayak Jumaat masih tidak mengetahui sebab dan akibat isu itu dikemukakan untuk diwaspadai.

Isu wahabi ini samalah dengan debat pengurusan tanah atau krisis pindaan Perlembagaan. Hanya segelintir yang tahu dan mendalami isu itu secara objektif dan jujur. Yang lain masih terpinga-pinga dan hanya menunggu sesiapa sahaja memberikan informasi. Maka bergantung kepada siapa yang akan memberikan informasi untuk khalayak memahami sesuatu isu. Orang yang tidak objektif dan jujur dalam penerangan akan lebih kepada propaganda, seperti majlis penerangan parti politik.

Penulis menjangka pada masa hadapan memang akan berlaku pertembungan yang lebih besar antara apa yang didakwa wahabi dengan yang antiwahabi. Hal ini kerana media maya telah dijadikan satu saluran maklumat oleh banyak pihak. Telah berlaku perubahan mendadak dalam banyak bidang kerana kesan internet, maka sekarang agama juga sedang terdedah kepada satu penilaian baru. Terpulang kepada pegawai-pegawai agama untuk meladeni perubahan tanggapan oleh masyarakat generasi maklumat, sama ada mahu meneruskan agenda propaganda atau mengubah pendekatan kepada dialog dan hujah. Kebiasaan lama atau status quo pemahaman beragama memang akan berubah, soalnya bila dan bagaimana.

1 ulasan:

  1. Isu debat bermula untuk mengumpul penyokong untuk menguatkan hujah-hujahnya yang pada dasarnya mengekalkan tradisi jangan wujud kelompok menjejaskan institusi sediaada.

    BalasPadam