Pengikut

Jumaat, Ogos 22, 2008

YANG sesat yang murtad

LAIN yang dibedil, lain yang gugur!

Tanggal 21 Ogos 2008 di Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Hakim Datuk Abdul Rahman Yunus menerima permohonan seorang muslim keturunan Cina untuk murtad, keluar daripada Islam. Faktanya ialah Sdr Jeffrey Or bin Abdullah @ Or Boon Hock memeluk Islam pada tahun 1994, dua tahun kemudian berkahwin dengan gadis Melayu Islam. Namun pada tahun 2001 mereka bercerai dan Jeffrey murtad pada tahun ini. Antara hujah Jeffrey untuk murtad ialah tidak mengamalkan ajaran asas Islam, malah melanggar batas syariah. Tidak solat dan makan khinzir!

Mengapa penulis mengatakan lain yang dibedil, lain yang gugur ialah selama ini segelintir pegawai agama asyik berfikir untuk menyesatkan dan mengkafirkan apa yang didakwa wahabi. Mereka yang tertuduh wahabi tidak seorang pun ditahan dan dikaunseling, malah tiada statistik dalam Jabatan Agama berapa dan siapa berfahaman wahabi. Buat ceramah dan forum atas nama mempertahankan akidah dan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Tujuannya untuk mempengaruhi masyarakat mengenai ‘bahaya wahabi’. Nah, begitu banyak tenaga dan wang ringgit untuk berperang dengan hantu wahabi, tidak ada seekor hantu itu ditangkap. Sebaliknya seorang saudara yang mengaku Islam disahkan murtad, kafir semula. Pastinya Sdr Jeffrey Or itu bukan wahabi yang sangka-sangka dalam ceramah akidah itu. Dia yang gugur walaupun tidak kena tembak oleh pejuang-pejuang penyelamat akidah.

Apabila kes saudara baru murtad, memang banyak jari menuding kepada mana-mana pihak. Pertamanya ialah orang-orang di Jabatan Agama dan keduanya ialah ahli keluarga terdekat isterinya, dan masyarakat Islam umumnya. Orang di Jabatan Agama yang ditanya dahulu: Apa yang kalian lakukan setelah menerima syahadah dan memberi sijil keislaman kepada seseorang?

Jabatan Agama ada statistik dan data sesiapa yang baru menganut Islam. Jabatan boleh bekerjasama dengan Perkim atau Macma atau mana-mana NGO seperti JIM dan Abim. Bukanlah suatu tugas yang sangat berat untuk memantau mereka yang sudah dikenal pasti, namun yang payah ialah mengesan hantu bernama wahabi. Namun pilihannya ialah mengejar hantu.

Di balik peristiwa murtad ini (sebenarnya ada banyak kes, tetapi tanpa rekod) sepatutnya semua pihak melihat di mana kesilapan berlaku. Memang orang di Jabatan Agama tidak dapat mengesan hati seseorang ketika bersyahadah. Semua akan syukur apabila ada hamba Allah bersyahadah, sekalipun tujuannya untuk berkahwin dengan orang Islam.

Guru penulis Puan Delima Abdullah juga memeluk Islam untuk berkahwin dengan lelaki Melayu Islam. Penulis salut dengan peribadi dan tasawur Islam Puan Delima kerana sekalipun menghadapi masalah peribadi, dia tidak berubah akidah malah dilihat wanita contoh pula yang menjaga ibu mentuanya!

Selepas Siti Fatimah Tan di Pulau Pinang dan Jeffrey Or di Pahang, entah siapa pula akan memohon murtad di Mahkamah Syariah. Apa pun ada hikmah di balik peristiwa ini. Sekurang-kurangnya mereka yang prihatin dengan akidah dan syariah akan berfikir dan bermuzakarah untuk menangani masalah ini. Kalau ini bukan masalah, apa masalah kita sebenarnya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan