Pengikut

Jumaat, Ogos 08, 2008

OLIMPIK, Zeus dan nasionalisme


OLIMPIK (di Indonesia disebut olimpiade) telah bermula dengan tanggal ‘emas’ angka delapan-delapan-delapan! 08-08-08, apa itu, kalau bukan tanggapan kuasa Tuhan. Apabila menyandang angka bertuah, maka pastilah di telapak kakinya sedang memijak angka paling sial tidak berguna di maya pada ini. Angka delapan yang diberi kuasa Tuhan oleh manusia, dan manusia yang sama sedang mengemis pula daripada kehebatan Tuhan. Tidakkah kita sedang berfikir?





Adakah manusia yang telah melafaz ayat ‘tiada Tuhan selain Allah’ akan menyorak dan memuja angka delapan, kemudiaan memijak angka empat? Ingat berapa juta manusia sedang memuja angka delapan sebagai tuhan baru sedangkan tiada apa-apa tuhan pun kecuali Dialah iaitu Allah.

Inilah frasa jahiliyyah moden yang dipasarkan dan untuk meruntuhkan akidah manusia. Harap jangan terus jadi goblok kerana keghairahan dan promosi besar-besaran. Bersukan dan berjuanglah, tapi bukan mencari apa-apa Tuhan selain Allah.

Banyak yang tidak tahu sejarah olimpik. Tanggapan saya agak benar, kerana orang pada tidak suka menoleh sejarah. Sukan olimpik pertama tahun 776 SM dilaksanakan di kota Olympia salah sebuah negara kota dalam wilayah Yunani purba. Matlamat utama sukan purba itu adalah untuk menghormati dewa kepercayaan orang-orang Yunani iaitu Zeus! Selain itu sukan olimpik ini juga sebagai pilihan untuk mengelakkan berlakunya peperangan terbuka antara negara-negara kota berkenaan seperti Athens, Sparta, Corinth, Thebes, Olympia, Troy dan Agros. Sukan itu berterusan dilaksanakan sekali dalam tempoh empat tahun seperti zaman modern ini.

Sukan olimpik moden yang dikira bebas daripada pemujaan tuhan Zeus (menurut kepercayaan manusia Yunani) dilaksanakan pada tahun 1896 oleh seorang pembesar Perancis iaitu Pieere Fredy sebagai Baron de Coubertin. Selepas itu sukan olimpik sungguh berteraskan keamanan dan persahabatan bangsa-bangsa sedunia.

Sukan olimpik adalah medan menjulang nama negara yang menjuarai mana acara lumba. Banyaknya pingat atau medal emas adalah gambaran kekuatan, kekayaan dan kemakmuran negara berkenaan. Maka dalam dunia dipenuhi negara bangsa, nasionalisme diperah di sukan olimpik termasuk oleh negara-negara kecil seperti Malaysia untuk mendapatkan pingat emas. Pingat emas adalah suara jeritan negara kecil yang didengar oleh semua negara bangsa di dunia. Bahawa wujudnya nama negara Malaysia dalam dunia ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan