Pengikut

Selasa, Ogos 26, 2008

KUASA mengharamkan buku

KUASA memang menghiburkan dan menyenangkan pemegangnya. Orang ada kuasa, maka adalah pengaruhnya. Orang ada kuasa, maka tentulah ada pihak yang dikuasainya. Secara fitrahnya, yang berkuasa itu kecil dan yang dikuasainya banyak. Sebenarnya, kekuasaan itu ada di mana-mana sehingga dalam sekumpulan kanak-kanak bermain guli juga ada unsur kekuasaan dan pengaruh. Itulah tabiat manusia atau makhluk lain.

Yang berkuasa dalam bidang atau wilayah pegangannya akan mengunakan kuasanya. Kalau boleh tentulah kuasanya betul-betul berkesan dan tidak dipertikaikan. Bergantung kepada bagaimana kuasa itu dipergunakan.

Maka dengan kuasa jugalah Kementerian Dalam Negeri telah mengharamkan sebuah buku terbitan Telaga Biru Sdn Bhd berjudul “Pelik Tapi Benar Dalam Solat” hasil tulisan Abdul Rahman Mohamed. Selain buku berkenaan ada buku lain bertema Islam yang diharamkan oleh KDN. Untuk memudahkan alasan kerja, KDN mengatakan ada penyelewengan fakta daripada ajaran Islam. Penjelasan lain ialah kandungan buku itu menggelisahkan masyarakat. Wow!

Itulah hasil kuasa daripada pihak berkuasa. Buku adalah terbitan ilmu bukan hasil kraftangan masyarakat di tepi hutan. Untuk mengharamkan sebuah buku yang asasnya adalah ilmu mestilah diberi penjelasan berdasarkan ilmu juga. Apa yang salahnya berdasarkan alquran dan sunah “Pelik Tapi Benar Dalam Solat”? Memberi alasan sebaris dua ayat dengan mengatakan ‘buku itu menyalahi ajaran Islam’ bukan menyelesaikan masalah, malah mengundang masalah baru. Ini bukan zaman feudal yang kebenaran hanya datang dari pihak berkuasa. Sekarang zaman ilmu melata di mana-mana.

Kalau hendak mengharamkan sebuah bakul hasil kraftangan milik Orang Asli pun mesti berdasarkan sebab yang sangat munasabah supaya semua faham bakul itu berbahaya dan tidak selamat digunakan. Orang akan akur. Kalau bakul itu diharamkan hanya kerana alasan ‘tidak sesuai’, masyarakat Orang Asli pun marah dan akan membantah.

Mengharamkan buku? Penulis tidak membantah jika diberikan hujah meyakinkan memang buku itu wajib disimpan atau ditanam. Hujah ilmu mesti diberikan supaya masyarakat faham situasi yang dipilih oleh pihak yang mengharamkan buku.

Jaga-jaga apabila menolak sesuatu hal dengan memberi baris ayat ‘tidak berdasarkan ajaran Islam’ kerana orang akan bertanya “mana yang menyalahi alquran dan sunah?” Islam itu mesti berdasarkan alquran dan sunah, tidak selain daripada itu. Jangan cuba-cuba mengatakan Islam itu sumbernya pegangan biasa masyarakat atau pendapat ustaz atau hasil muzakarah. Islam adalah din atau agama wahyu, bukan hasil rekaan atau inovasi masyarakat.

Kalau pihak berkenaan tidak menjelaskan dari sudut ilmu ‘menyalahi ajaran Islam’ akan membawa kesimpulan lain. Jika buku berkenaan benar-benar bersumber alquran dan sunah cuma isinya tidak menjadi kebiasaan kepada masyarakat, ertinya pihak yang mengharamkan tidak faham pun mengenai tuntutan alquran dan sunah. Inilah kerenah orang ada kuasa, dan memaksa kuasanya kepada orang yang dikuasai.

Kerana kuasa, apa yang tidak disukai akan dibuang saja. Dahulu tentera Monggol yang menyerang Baghdad pada tahun 1258 M tidak suka buku kerana bangsa itu bukan jenis yang suka ilmu, maka beribu-ribu buku karangan ilmuan di Baghdad dibuang ke dalam sungai Furat. Habislah khazanah ilmu di tangan orang jahil. Di dalam negara pun ada tabiat seperti tentera jahil itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan