Pengikut

Jumaat, Ogos 29, 2008

JEJAK merdeka (ii) warisan British

KATAKANLAH penjajah British memang jahat dan wajib dibenci, maka patut juga segala legasinya turut dibenci. Cuba bayangkan tanpa kehadiran penjajah British, bererti tidak wujud penyatuan antara negeri-negeri Melayu yang hari ini dinamakan Malaysia. British yang memulakan pembentukan persekutuan Selangor, Perak, Negri Sembilan dan Pahang, kemudian diperluas menjadi Malayan Union untuk semua negeri di semenanjung Tanah Melayu. Malayan Union yang dibenci oleh Umno iitulah detik pertama penyatuan negeri-negeri Melayu sejak Melaka dirobohkan oleh Protugal tahun 1511.

Tentu ada yang berhujah, tanpa British pun raja-raja Melayu mampu menyatukan negeri-negeri Melayu menjadi sebuah negara yang lebih besar. Sebenarnya kemunculan negeri-negeri Melayu seperti Pahang, Terengganu, Johor, Perak, Kedah, Selangor, Kelantan dan Negri Sembilan merupakan kesan keruntuhan empayar Melayu Melaka. Sejak itu peperangan antara Kelantan dan Terengganu berlaku. Perang juga berlaku antara Selangor dan Perak. Johor juga pernah menyerang Kedah.

Sebenarnya pada waktu itu kewujudan negeri-negeri Melayu itu adalah sebagai negara-negara merdeka yang berdaulat. Tidak begitu mudah untuk berhujah bahawa negara-negara Melayu berdaulat itu akan membentuk persekutuan atau satu kesatuan. Tidak ada dalam pemikiran raja-raja Melayu zaman sebelum British mengenai apa ertinya penyatuan dan sebuah negara bangsa Melayu yang besar, tidak ada!

Oleh itu berilah kredit kepada British yang membentuk sebuah negara gabungan negeri-negeri kecil Melayu menjadi Malayan Union (1946) kemudian menjadi Persetukuan Tanah Melayu (1948). Sehingga tanggal 31 Ogos 1957, negeri-negeri telah bersetuju bergabung membentuk negara bangsa yang merdeka.

Sekalipun undang-undang British dibenci kerana mengambil tempat undang-undang Syariah, namun kaedah perundang-undangan Barat itu lebih menepati syariah. Proses undang-undang British di mahkamah awam lebih telus dan adil berbanding sistem undang-undang yang diamalkan oleh kerajaan raja-raja Melayu dahulu. Contoh klasik bagaimana pengadilan yang ditunjukkan oleh Sultan Melaka ketika menghukum Tun Besar anak Tun Perak atau Hang Tuah tersasar jauh daripada neraca keadilan.

Doktrin atau amalan pengasingan kuasa khasnya antara kehakiman dengan pembuat undang-undang dan pelaksana tidak ada contoh langsung daripada sistem pemerintahan raja-raja Melayu. Seorang raja adalah pembuat undang-undang, pelaksana dan juga sebagai hakim. Dengan kemasukan British barulah dibentuk secara evolusi bagaimana kehakiman wajib bebas daripada pengaruh pelaksana atau pemerintah.

Apabila negeri-negeri membentuk sistem kehakiman mahkamah Syariah pun menggunakan kaedah mahkamah awam yang diamalkan dalam mahkamah yang diperkenalkan oleh British.

Pada zaman pemerintahan raja-raja Melayu dahulu tidak ada sistem pemilikan tanah oleh rakyat. Semua tanah adalah hak raja, maka rakyat dibenarkan tinggal dan bekerja di tanah atas ihsan raja-raja. Bagi masyarakat zaman feudal itu, semua yang dalam negeri adalah hak raja termasuk rakyat. Sebab itu raja-raja Melayu menggunakan sistem kerah, iaitu kerahan tenaga tanpa upah atas nama kesetiaan kepada raja.

British telah mengubah sistem itu dan dilihat lebih adil dan munasabah. Pemilikan tanah diperkenalkan dengan menggunakan sistem Torrens. Kerajaan membenarkan pemilikan tanah oleh rakyat dan semua itu direkod. Sebenarnya urusan tadbir yang dicatat sudah dijelaskan dalam alquran, tetapi diabaikan oleh sistem feudal Melayu zaman sebelum British.

Samalah seperti sistem pendidikan zaman sebelum British. Orang Melayu lebih berdisiplin mendalami ilmu agama yang difahami urusan akidah dan ibadah khusus. Ironisnya, Islam yang sampai ke alam Melayu ini sesudah terbukti pembinaan tamadun sipiritual dan fizikal di Andalusia dan Baghdad. British juga yang memperkenalkan pelajaran kemahiran. Masih berlaku konflik antara ulama dengan pelajaran kemahiran yang disangka daripada Kristian atau keduniaan. Sebab itulah tidak mudah seruan Gerakan Islah untuk mengubah paradigma orang Melayu agar mempelajari ilmu kemahiran keduniaan untuk membangunkan bangsa dan Negara.

Demikian antara cebisan sumbangan British dalam pembinaan negara yang tidak disedari. Tidak apalah mendakwa penjajah itu jahat. Label penjajah jahat dan buruk hanyalah retorik politik apabila mengenang zaman perjuangan memerdekakan negara.

Islam sebenarnya menerima kebaikan tanpa mengira dari mana datangnya. Segala ilmu kemahiran dan sistem sosial yang tidak berlawanan dengan prinsip keadilan dalam alquran mestilah diterima sebagai khazanah ilmu dalam Islam. Contoh terbaik pada zaman Rasulullah di Madinah ialah apabila baginda menerima cadangan membina parit besar untuk melindungi Madinah daripada serangan kaum kuffar, walhal teknik menggali parit adalah kaedah berperang dari Parsi yang belum menerima Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan