Pengikut

Rabu, Ogos 27, 2008

SABARLAH dengan politik

BADAI politik negara berhenti sebentar dengan tamatnya Pilihan Raya Kecil di Permatang Pauh semalam. Orang-orang yang rindu kedamaian dan keharmonian tersentak sepanjang 10 hari manusia berhimpun dan bersuara di sana. Bayangkan sahaja apabila puluhan ribu orang bercakap mengenai musuh atau lawannya di sana, tentulah tidak ada pujian. Mengeji dan memaki melata di mana-mana. Itulah dunia politik negara yang diwarisi daripada penjajah British.

Suka atau tidak, sistem pentadbiran dan politik negara kita ini adalah warisan penjajah British. Dalam mengenang detik merdeka negara tanggal 31 Ogos 1957, mestilah penjajah British diberi wajah hitam supaya tampak cerah dan mulia wajah kemerdekaan. Namun sistem politik warisan penjajah ini tidak pula dilihat sebagai berwajah hitam dan kotor, malah sedang dianut dengan baik sekali.

Sistem demokrasi di Malaysia membenarkan pertandingan antara dua atau beberapa orang supaya menjadi Wakil Rakyat. Teorinya ialah rakyat akan dapat memilih seorang manusia terbaik untuk mewakili mereka dalam pemerintahan. Namun amalannya, untuk menjadi pemenang, mestilah memberi wajah hitam dan buruk kepada lawan-lawannya. Samalah sekarang untuk memberi erti manis dan indah kemerdekaan negara, dicat hitam wajah British.

Jadilah politik berpilihan raya dengan wajah pelbagai rona. Mereka memulakan perjalanan dengan wajah ceria dan bersalam muhibah. Kemudian timbullah cerita buruk dijaja dan diedarkan untuk meruntuhkan kewibawaan lawan. Fitrah manusia sebenarnya bukan suka mendengar cerita buruk dan keji, tetapi nafsu manusia memang mencari keseronokan dengan cerita di balik tabir dan yang selama ini dirahsiakan. Oleh kerana politik demokrasi mencari sokongan rakyat terbanyak, dan rakyat terbanyak itu sudah dikuasai nafsu maka pilihan yang ada ialah cerita telanjang di mana-mana.

Ertinya politik demokrasi hanya indah pada teori, dan gagal dalam amalinya. Lihatlah bagaimana untuk menjatuhkan seseorang tokoh, cerita dalam kelambu dan kain dijadikan hujah. Malanglah nasib bangsa yang mahu membentuk tamadun tinggi jika hal kenegaraan diukur dengan cerita buruk dan keji. Kalaulah orang yang diberi akal waras tidak mengenal antara berita baik dan keji, tidak tahulah apa hendak dikata lagi.

Mengeji, mengumpat, menuduh palsu, mereka-reka cerita, menafsir kepada yang bukan-bukan, membuat persepsi, dan pelbagai istilah merebak dengan cepat dalam dunia politik pilihan raya. Namun jangan lupa bahawa standard Allah dalam alquran tetap sama. Orang bisa saja menggunakan dalih dirinya dizalimi atau dalam darurat, hakikatnya umah sedang luka parah kerana maruahnya sedang dikerjakan demi kejayaan dalam politik.

Cukuplah peringatan Allah sebagai sempadan kepada yang mahu mengambil peringatan. Maksud firman Allah dalam surah al-Hujrat ayat 11, “Wahai orang-orang beriman, janganlah pihak lelaki memperolok-olok pihak lelaki yang lain, kerana barangkali (yang diperolok-olok) itu lebih daripada dirinya. Dan jangan pula pihak perempuan menghina pihak perempuan lain, kerana barangkali (yang dihina) itu lebih baik daripada dirinya. Janganlah caci-mencaci antara sesama kamu, jangan memanggil dengan gelaran yang tidak baik (buruk), seburuk-buruk nama ialah fasik sesudah beriman. Barang siapa yanag tidak mahu bertaubat, maka nyata dirinya orang aniaya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan