Pengikut

Selasa, Ogos 19, 2008

WUDHU dan balutan luka

MAAF, kali ini penulis hendak bercerita hal keluarga dan ada sedikit peribadi, namun ada perkara yang boleh dikongsi kepada umum. Ayah penulis sudah berusia 70 tahun, luka di tangan dan kena jahit. Paman (bapa saudara) penulis pula yang punya sakit kencing manis luka di kaki. Cerita kedua-duanya sama, doktor mahu supaya luka mereka wajib senantiasa kering, tidak boleh terkena air sama sekali. Penulis dan orang lain pun tentu telah beberapa kali luka dan berdasarkan pengalaman memang kalau luka asyik terkena air atau basah maka luka akan menjadi kudis, membesar dan membengkak pula. Jika awalnya dijangka seminggu boleh sembuh sakit, nasib tak baik sebulan belum nampak bila akan kering dan sembuh tuntas.

Mesti kena air sebab ambil wudhu! Penulis kesal dan geleng kepala, kerana ayah penulis dihormati sebagai orang ada ilmu agama manakala paman pula seorang ustaz, mantan guru agama negeri. Kesal kerana mereka ada ilmu tetapi tidak berjaya menyelesaikan masalah kesihatan bersabit hal ibadah. Apabila penulis menyarankan berkali-kali agar bertayamum saja, dan berkali-kali itu juga mereka diam.

Ayah penulis menceritakan kaedah (fikah) wudhu dengan balutan. Sebelum luka dibalut oleh pihak hospital, dia berwudhu dahulu. Nanti apabila berwudhu untuk beberapa kali, cukup menyapu air pada balutan. (Maaf, saya tidak percaya ini kaedah alquran dan sunah.) Tetapi apabila diamalkan maka balutan menjadi senantiasa lembab. Kesannya ialah luka terbungkus oleh balutan kain lembab dan luka menjadi gatal. Sudahnya balutan dibuka, maka kaedah menyapu balutan sudah tamat. Oleh itu, ayah penulis berwudhu secara biasa sedangkan lukanya masih berat.

Paman penulis pun begitu, malah untuk solat dengan berwudhu maka dia akan menunggu solat Zuhur pada saat hampir tamat dan kemudian dengan dirinya masih punya wudhu terus solat Asar pada awal waktunya. Dari sudut teknikalnya sah, tetapi tidak menuruti sunah supaya solat pada awal waktunya.

Dipandang dari sudut akal saja semua cerita itu membingungkan. Kalaulah kaedah-kaedah berkenaan dikatakan ajaran Islam, oh…, nampak sudah rosaknya imej Islam yang dikatakan sejahtera dan selesa di mana-mana. Sejahterakah kedua-dua mereka melawan luka dengan ilmu fikah berkenaan? Tentu doktor bukan Islam pernah ditemukan masalah seperti ini, dan jika mereka yang sudah pesimis dengan Islam akan bertambah keraguan mengenai Islam sebagai agama sejahtara, agama yang memberi keselesaan kepada penganutnya.

Cerita kedua-dua mereka hanya secebis kisah, tetapi penulis yakin kaedah fikah mereka difahami dan dianuti banyak pihak dalam masyarakat. Kalau mereka yang sudah bertaraf guru agama berfahaman fikah demikian, bolehkah anak murid mereka berfahaman selain daripada itu. Penulis sendiri sebelum mendalami kaedah alquran dan sunah menerima kaedah fikah seperti itu.

Alquran mencatat bagaimana berdepan dengan sakit ketika bersuci. Perhatikan maksud ayat 6 surah al-Maidah “Wahai orang-orang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah muka dan tangan sampai ke siku, dan sapulah kepala dan (basuh) kaki hingga kedua-dua mata kaki (buku lali). Dan jika kamu berjunub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan (safar) atau kembali dari tempat buang air (membuang air) atau menyentuh perempuan (sebagian tafsir mengertikan setubuh), lalu kamu tidak mendapat air maka bertayamumlah dengan tanah yang baik. Sapulah muka dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak mahu menyusahkan kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya kepada kamu supaya kamu bersyukur.”

Telah jelas bagaimana Allah mengajar kepada hamba-hamba-Nya untuk bersuci daripada hadas besar dan hadas kecil dalam keadaan payah seperti dalam kembara dan sakit. Tayamum saja, selesai. Namun apabila set minda tidak dapat menerima debu tanah sebagai penyuci, terpaksalah air juga yang dicari. Ini semua kerana hukum ibadah dilayan dengan akal. Akal membuktikan air itu mensucikan, termasuk membersikan pakaian daripada debu tanah! Jadi akal pun bermain-main antara air dan debu tanah. Akal memenangkan air, menolak debu tanah sekalipun Allah mengatakan bersuci dengan debu tanah. Debu tanah tentulah yang suci. Allah sebut sa’iidan tayyiba.

Dengan kemenangan akal itu, dibentuklah hukum fikah baru yang menyalahi manhaj alquran dan sunah. Sebab itu seorang guru akan mengajar supaya berwudhu dulu kemudian baru dibungkus luka. Guru lain mengatakan tidak perlu berwudhu, bungkus sahaja. Kemudian ada pelbagai lagi hukum akal ini. Sapu balutan saja, tetapi jari yang tidak terbalut wajib juga dibasah air. Ada yang kata jari tidak perlu dibasah kerana dianggap dalam balutan sebab lengan dibalut. Semua kerana menolak saranan untuk bersuci secara tayamum. Akibat menolak perintah Allah supaya bertayamum kerana sakit untuk hadas besar dan hadas kecil, mudarat sedang melanda diri.

Subhanallah, alquran dan sunah juga yang benar. Diharap setelah mengalami kepayahan dalam hidup kerana dicuba kesakitan dan selama ini melupakan kaedah mudah dalam alquran dan sunah, selepas ini akan tergerak iman untuk kembali kepada ajaran yang asal.

Kalau bukan umat Islam sendiri yang mahu membuktikan Islam itu sejahtera, mudah dan sesuai dengan semua keadaan, siapa lagi? Soalnya, banyak yang hanya membaca alquran untuk mendapatkan pahala demi kesejahteraan di akhirat kelak. Set minda wajib diubah bahawa alquran dan sunah adalah pengajaran dan panduan hidup, untuk makhluk yang hidup di bumi, bukan sekadar untuk bekal pahala selepas mati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan