Pengikut

Isnin, Ogos 25, 2008

ORANG Melayu dan motorsikal

KECELAKAAN di jalan raya sudah menjadi kebiasaan di negara ini. Takdirnya saudara penulis yang baru berusia 15 tahun juga sudah menjadi mangsa terbaru. Baru sebentar tadi penulis dan keluarga menziarahi remaja belia di hospital Seremban.

Akta Pengangkutan Jalan hanya membenarkan yang umur minimum 16 tahun untuk memiliki lesen memandu. Itu perintah atau undang-undang yang dikeluarkan oleh pemerintah untuk menjaga dan memastikan rakyatnya tidak menempuh bahaya kecelekaan di jalan raya.

Tidak banyak ahli ahli agama menjelaskan bahawa antara masalah dalam kalangan umah dalam negara ialah remaja dan motorsikal. Sekalipun disentuh oleh orang-orang berwibawa dalam agama hanya menjelaskan keburukan lumba haram, mencela perbuatan itu atau menyindir mereka dengan harapan ada perubahan sikap orang Islam terhadap perbuatan salah itu.

Penulis memerhatikan dua buah sekolah yang majoritinya pelajar keturunan Cina di Bandar Kuantan, penulis namakan sekolah A dan sekolah B. Manakala dua buah sekolah yang majoritinya pelajar Melayu di pinggir bandar Kuantan, penulis namakan sekolah C dan sekolah D. Semua sekolah itu dalam lingkungan perumahan yang penduduk terdekat menghantar anak-anak ke sekolah berkenaan.

Umum mengetahui ekonomi yang keturunan Cina di bandar lebih baik berbanding dengan ekonomi keluarga Melayu di pinggir bandar. Di sekolah A tidak sampai 10 pelajar keturunan Cina membawa motorsikal ke sekolah, kes yang sama di sekolah B. Bakinya ada kira-kira lima ke tujuh buah motrosikal dibawa oleh pelajar Melayu yang hanya 15 peratus daripada populasi pelajar di dua sekolah berkenaan.

Pelajar-pelajar keturunan Cina lebih banyak berbasikal, berjalan kaki dan dihantar oleh keluarga menggunaka kereta, bukan motorsikal.

Di sekolah C dan sekolah D, beratus-ratus buah motorsikal dibawa oleh pelajar Melayu. Malah sekolah C terpaksa melarang sebagian besar motorsikal pelajar dibawa masuk ke sekolah, kerana tidak mempunyai lesen memandu dan motorsikal yang tidak mempunyai tanggungan insurans. Saban hari akan kelihatan hampir 100 buah motorsikal diletakkan di luar pagar sekolah C. Di sekolah D semua motorsikal dibenarkan dibawa masuk, tetapi jumlahnya jauh lebih banyak daripada motorsikal pelajar di sekolah A.

Ringkasnya, remaja Melayu sangat terdedah dengan motorsikal berbanding remaja keturunan Cina. Ini bererti menunggang motorsikal merupakan budaya Melayu. Maka masyarakat sedang mengalami perubahan budaya kesan lain daripada motorsikal ini. Di pandang dari sudut negatif, melanggar undang-undang jalan raya seperti menjadi kebiasaan. Pada malam minggu dan petang hari Ahad, sesiapa boleh menyaksikan ratusan anak muda Melayu (termasuk dengan pasangannya) dengan motorsikal mendominasi bandar Kuantan dalam beberapa kumpulan. Inilah budaya anak-anak Melayu masa kini. Kecederaan kekal dan kematian anak-anak Melayu kerana kecelakaan motorsikal juga perkara biasa.

Memang alquran dan sunah tidak secara khusus melarang atau membenarkan anak-anak Melayu berbudaya motorsikal. Hal motorsikal dan kenderaan telah menjadi tanggungan kawalan pemerintah. Allah memberi hak berijtihad kepada pemerintah untuk mengurus negara. Maksud firman Allah ayat 59 surah an-Nisa’ “Wahai orang-orang beriman, patuhilah Allah dan patuhilah rasul-Nya, dan ulil amri (pemerintah) dalam kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu, kembalikanlah kepada Allah (alquran) dan rasul (sunah) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagi kamu) dan lebih baik akibatnya.”

Allah mengiktiraf pemerintah untuk dipatuhi oleh rakyat. Tentulah perintah yang tidak menyalahi syariat atau prinsip-prinsip alquran dan sunah. Maka dalam hal ini pemerintah telah mengeluarkan undang-undang dinamakan Akta Pengangkutan Jalan. Oleh itu mematuhi akta itu bererti patuh kepada pemerintah yang diminta oleh Allah. Ini termasuk ibadah, kerana Allah mahu setiap manusia mesti patuh kepada Tuhan (surah as-Zariat: 56). Tidak menerima akta itu, bererti tidak patuh dan menyalahi kehendak Allah atau alquran.

Perkara-perkara yang terkandung dalam akta berkenaan kenderaan dan penggunaaan jalan raya antaranya termasuk memastikan penunggang motorsikal mempunyai lesen memandu dan memakai topi keledar. Memandu kenderaan berdasarkan had laju yang dibenarkan juga ada dalam peraturan yang dibuat oleh pemerintah atau ulil amri.

Baik, jika ulil amri sudah diberi hak oleh Allah untuk mentadbir urusan kenderaan dan jalan raya, maka rakyat akan dikira patuh juga kepada arahan Allah jika patuh kepada peraturan kenderaan dan jalan raya. Tidak patuh kepada arahan Allah seperti solat adalah berdosa, maka tidakkah diterima bahawa ingkar akta berkenaan kenderaan dan jalan raya yang dibuat oleh pemerintah juga berdosa?

Jika selama ini diwar-warkan Islam sebagai sejagat, Islam menyelamatkan manusia dan semua makhluk di bumi, nah….sila fahami bahawa kepatuhan terhadap undang-undang jalan raya adalah sebagian keluasan dan bukti Islam menangani masalah dunia. Namun kepatuhan kepada ulil amri sebagai tanggung jawab muslim sering diabaikan malah akan ditafsir sebagai membodek (mengelus-elus) pemerintah. Ini sudah menjadi tegahan politik pula. Akibatnya ulama yang sepatutnya mempelopori kepatuhan ketiga (selepas Allah dan rasul-Nya) tidak dapat menunjukkan contoh dan fungsinya. Mereka menjadi takut dikecam kerana sudah memihak kepada pemerintah dalam perbalahan politik.

Penulis yakin, permasalahan ini perlukan satu tajdid pemahaman Islam yang sebenar. Dahulu masyarakat bagai tidak percaya wanita wajib belajar. Orang Melayu wajib belajar kepandaian dari Eropah. Namun Gerakah Islah (tajdid) golongan pencinta alquran dan sunah berjaya membuka mata masyarakat Melayu. Insya Allah, banyak lagi perkara yang perlu diislahkan atau ditajdidkan dalam kalangan masyarakat Melayu agar Islam itu benar-benar membawa manfaat dalam hidup. Islam itu wajib dibebaskan daripada kandang parti politik dan mesti dilihat membawa kesejahteraan di mana-mana termasuk di jalan raya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan