Pengikut

Jumaat, Ogos 15, 2008

ISLAM: perlukan hujah mantap

AGAKNYA untuk apa Allah memberikan wahyu pertama berupa arahan membaca: iqra! Kalimah itu pula diturunkan kepada seorang manusia yang tidak tahu membaca dan masyarakat yang melingkungi lelaki itu juga bukanlah berbudayakan intektual. Kadar buta hurufnya tinggi. Tetapi di sanalah kalimah iqra disebarkan.

Bayangkan saja seorang yang tidak tahu membaca dan menulis, kemudian diminta menyampaikan seruan kepada manusia supaya iqra’ atau membaca. Kalau dalam budaya Melayu ini samalah dengan peribahasa ‘ketam menyuruh anaknya berjalan dengan betul’.

Sesungguhnya Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad yang kemudian kita warisi ini mestilah berdasarkan ilmu. Iqra atau membaca itu bererti perbuatan mencari ilmu. Dengan ilmu itu Islam dihujah kepada masyarakat. Islam mesti dimenangkan dengan hujah, bukan dipaksakan kepada masyarakat oleh orang yang berkuasa atau orang bergelar sesuatu.

Rasulullah tidak mempunyai apa-apa jawatan atau pengaruh di Makkah, namun Islam diserukan kepada masyarakat dengan hujah. Alquran dengan keindahan tatabahasa adalah hujah terhadap orang-orang Arab elit yang memiliki ketinggian gaya bahasa. Kemudian Allah memberi mukjizat atau peristiwa luar biasa kepada Rasulullah sebagai hujah bahawa dirinya adalah rasul. Peritiwa Rasulullah mengalahkan ahli gusti juga adalah hujah bentuk fizikal agar orang yang berkenaan menerima Islam. Ertinya ada yang dihujah dengan nas alquran, dihujah dengan keistimewaan mukjizat dan kekuatan fizikal.

Tidak ada dalam kaedah dakwah Islam, masyarakat diminta menerima Islam hanya bersandar kepada tokoh. Misalnya datang sahabat nabi kepada seseorang dan berkata, “Aku sahabat Nabi, kamu masuk Islamlah kalau tidak kamu masuk neraka.” Cara seperti itu tidak berlaku kerana ayat itu berupa amaran tanpa penjelasan. Ini menyanggahi keadilan yang dibawa oleh Islam bahawa mesti diterangkan dengan jelas hal Islam barulah diberi amaran. Allah sendiri menerangkan dalam alquran surah al-Anbiya:6-9 dan al-Isra':15 yang Dia tidak akan menghukum sesuatu kaum kalau sebelumnya tidak diutus seorang yang memberi peringatan atau penjelasan.

Iktibarnya ialah para pendakwah mesti menerima manhaj alquran dan sunah iaitu memberi sejelas-jelas penerangan kepada masyarakat atau khalayak. Penerangan yang jelas mesti melalui diskusi atau soal jawab. Pendakwah mesti bersedia menerima soalan daripada masyarakat dan bukan sifat pendakwah sebenarnya melarikan diri daripada soalan.

Kalau pendakwah lari daripada soalan masyarakat, ada dua kemungkinan. Pertama, dirinya tidak menguasai ilmu yang disampaikan sama ada melalui lisan atau tulisan. Kedua, dirinya sebenarnya berniat jahat iaitu sengaja menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat. Ini umpama syaitan bertopeng wajah pendakwah.

Dirinya menggunakan status pendakwah, berimej orang berilmu semata-mata mahu menunjukkan diri lebih pandai. Jika dalam sesuatu majlis penerangan dia akan membuka ruang bersoal jawab, tetapi hanya memilih mana-mana soalan yang sesuai untuk dijawab. Atau apabila tiada soalan diajukan, dia akan mengambil kesimpulan bahawa semua orang sudah faham sehingga tiada lagi yang yang mahu ditanyakan.

Pendakwah mesti bersedia dan bertanggung jawab terhadap apa yang disampaikan. Jika dia telah menyampaikan sesuatu mesej, mesej itu mestilah dipertahankan kerana tentulah seseorang pendakwah mempunyai keyakinan terhadap apa yang disampaikan. Malanglah jika mesej yang sering dibawa ke mana-mana, dirinya sendiri pun tidak mampu mempertahankan lagi. Hal ini akan menimbulkan krisis keyakinan antara pendakwah dan masyarakat. Masyarakat akan mempersoal mengenai kebenaran yang cuba dibawa. Betulkah itu kebenaran atau kepalsuan.

Zaman sekarang masyarakat terdedah dengan pelbagai ilmu. Ilmu keduniaan seperti sains, matematik, geografi, falsafah dan lain-lain lagi sentiasa mengalami perubahan. Ahli masyarakat akan bertanya kepada pendakwah Islam yang mengaitkan ilmu kemahiran yang dimiliki dengan konsep alquran dan sunah. Di sanalah pendakwah wajib memberi penjelasan mengenai Islam yang sifatnya kaffah, sangat relevan dengan bidang-bidang kemahiran yang sentiasa berubah.

Kesimpulannya, mengajarkan akidah, ibadah atau mana-mana syariat Islam mesti disertakan hujah demi meyakinkan khalayak. Keyakinan khalayak itulah yang membawa dirinya menjadi ikhlas dalam menerima Islam kerana tidak ada apa-apa keraguan. Semakin banyak keraguan bersarang dalam kepala orang, semakin hitamlah imej Islam di mata masyarakat. Untuk memulihkan imej kotor bukanlah kerja mudah, tetapi untuk merosakkan imej Islam cukup mudah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan