Pengikut

Sabtu, Ogos 09, 2008

MENGULAS respon tahlil

PEMBACA blog dari selatan merespon begini,

“Khutbah Jumaat tadi agak tegas mempertahankan amalan tahlil, talqin, yasin malam Jumaat, maulidurrasul, isra’ mikraj. Mengakuinya sebagai bid’ah tetapi tetap dengan kelas hasanahnya. Oleh kerana hasanah, maka hampir begini teks dibaca oleh khatib.

“Lebih baik membaca yasin malam Jumaat ikut imam kerana bacaan tak semestinya elok lagi. Lebih baik pergi masjid malam Jumaat daripada duduk rumah.

“Lebih baik berzikir di majlis tahlil daripada kita langsung tidak mengingati arwah. Dalam majlis tahlil boleh eratkan silaturrahim. Lebih baik dibacakan talqin daripada kita tidak mempunyai kesedaran langsung pasal kematian.

“Saya rasa ini tidak ilmiah, asal boleh aje beramal dan seolah menunjukkan level keislaman masyarakat yang rendah.

“Bagaimana pandangan abang..”

Respon penulis seperti berikut:

Pertama: Tulisan itu luahan ahli masyarakat yang bukan terdidik dalam agama tetapi mempunyai akal untuk menilai amalan agama yang diwarisi atau amal yang dipaksakan. Ini sebagian maklum balas yang kurang diperdulikan oleh orang-orang bertitle agama, yang sering mengetuai upacara amal ibadah. Lihatlah, dia merasa level kefahamannya mengenai Islam dipandang rendah kerana dihujah sebagai jahil, tidak sempurna, maka lebih baik mengikut saja apa yang ditunjuk oleh ustaz dan imam dalam majlis bacaan yasin, tahlil dan talqin. Jelas, orang muda sekarang telah terdidik dalam sains dan ilmu logika, tidak mudah diberi hujah kurang masak. Pernahkah golongan ustaz dan imam mendalami perubahan cara berfikir anak-anak muda berpendidikan ini dan bagaimana mereka membuat penilaian?

Kedua: Hujahan oleh penulis khutbah itu adalah biasa atau klise, boleh diduga. Sejak dahulu begitu sajalah. Sebab-sebab amalan itu atas nama akal fikiran dan budaya masyarakat. Itu set minda yang dianut dan sedang dipaksa pula kepada masyarakat generasi baru. Ertinya mereka mahu anak-anak muda biar terdidik setinggi manapun mesti menerima bahawa amal ibadah boleh dilaksanakan atas sebab kehendak akal dan budaya manusia. Walhal secara teorinya para ustaz dan imam mengatakan hak menetapkan apa, bila, bagaimana dan di mana semua amal ibadah itu sebagai kepunyaan mutlak Allah dan rasul-Nya.

Tidak ada sesiapa pun ustaz dan imam berani mengatakan manusia boleh campur tangan dalam urusan ibadah Allah. Namun apabila berhadapan dengan masyarakat, mereka melupakan teori hak mutlak Allah dan membawa ibadah untuk disesuaikan dengan kehendak masyarakat. Jika cara ini diguna pakai seterusnya, maka akhirnya masyarakatlah yang akan menentukan apa jenis ibadah Islam, bila ibadah hendak dilaksanakan, bagaimana ibadah hendak dilakukan, di mana ibadah hendak disempurnakan. Kena tanya dan mengikut level keislaman masyarakat. Soalnya adalah begitu ajaran alquran dan sunah?

Ketiga: Penulis sengaja tidak membahas istilah bid’ah kerana sangat sensitif kepada golongan ultra tradisionalis. Biarkanlah mereka dengan pengertian bid’ah hasanah, cuma penulis masih tidak mempunyai contoh-contoh apa yang dinamakan bid’ah dholalah (sesat) yang haram itu. Telah lama penulis bergaul dengan ustaz dan ustazah, mereka sendiri tidak berapa jelas garis pemisah antara bid’ah hasanah dan bid’ah dholalah. Contohnya apabila dikatakan menambah rakaat dalam solat adalah bid’ah dholalah kerana itu tidak ada contoh daripada sunah, amalan tahlil, talqin dan membaca usalli juga tidak ada dalam sunah.

Sebab itu penulis menguatkan hujah dari sudut nas alquran. Begitu banyak ayat alquran mengatakan pahala adalah milik sendiri yang tidak boleh dipindahkan kepada sesiapa sama ada yang masih hidup atau yang sudah mati. Sesungguhnya hujah alquran adalah yang paling tepat dan mahal. Maka jika ada yang mahu berhujah perlunya tahlil dan yasin untuk mengirim pahala kepada arwah, mereka wajib membenamkan dahulu hujahan alquran. Dalam apa-apa muzakarah dan debat, mematikan hujah ini adalah serangan mengejut paling berkesan. Soalnya siapa sanggup menidakkan semua ayat alquran berkenaan?

Keempat: Tahlil adalah isu kecil! Jawabnya ya, sebab sama ada bertahlil atau tidak, semua itu tidak menjejaskan harga saham di BSKL, cukai tidak naik kerana tahlil. Tidak ada orang yang dituduh murtad kerana tidak bertahlil. Isunya adalah kemurnian ajaran alquran dan sunah. Lagi, manusia tidak boleh campur tangan urusan ibadah dalam Islam. Membuat set ibadah sendiri dan menentukan bagaimana hendak melaksanakan set ibadah terbaru itu, tidakkah berwatak sebagai Tuhan? Sedangkan Tuhanlah yang berhak menetapkan set semua amal ibadah. Lalu bagaimanakah akidahnya?

Sebagai peringatan bersama baik kita fahami maksud ayat 79 surah al-Baqarah ini, "Maka kecelekaan yang besar bagi orang-orang yang menulis alkitab dengan tangan mereka sendiri lalu dikatakan 'Ini daripada Allah' (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan besar kepada akibat daripada apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besar kepada mereka akibat daripada yang mereka kerjakan."

Wallahu aklam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan