Pengikut

Rabu, Februari 13, 2008

PERANG politik bermula

GENDANG pilihan raya telah dipalu, bermakna pertempuran merebut kekuasaan dalam negara telah dirasmikan. Tulisan saya sebelum ini mencatat peranan pilihan raya sebagai punca utama perpecahan bangsa Melayu. Bangsa Melayu dalam negara ini bukanlah banyak sangat. Daripada 26 juta penduduk, kira-kira 65 peratusnya adalah Melayu dan bumiputera. Jika diambil kira yang beragama Islam, adalah kira-kira 60 peratus.

Untuk rekod, dipercayai ada kira-kira 2 juta warga asing dalam negara. Menteri Tenaga Kerja Indonesia pernah mengumumkan ada 1.5 juta warga Indonesia di negara kita, maka wajar 2 juta warga asing dalam negara. Oleh itu bukanlah pendapat yang ekstrim jika mengatakan warga negara ada kira-kira 24 juta daripada 26 juta jiwa di Malaysia.

Berapa juta pengundi? SPR mengatakan 10 juta layak mengundi kali ini untuk menentukan arah negara untuk lima tahun akan datang.

Sekalipun pemikiran saya mengatakan pilihana raya punca perbalahan bangsa yang diatur oleh penjajah, namun dari sudut lain kena berlaku adil juga dengan kehendak semasa. Sepanjang sejarah mana-mana bangsa pun pergolakan politik bukan suatu yang asing. Hal ini seperti pertikaian soal pentadbiran negara bagai fitrah kejadian manusia (?). Saya masih berharap pendapat ini salah.

Sejarah bangsa dan negara mana yang tidak pernah terlibat dalam peperangan kerana perebutan kuasa politik? Tidak perlu dicatat pengalaman Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua, namun dari sejarah umat Islam pun sudah cukup disenarai siri peperangan antara sesama umat untuk kepentingan tertentu. Bayangkan saja, pada zaman Khalifah Ali bin Abi Talib berlaku siri peperangan besar seperti Perang Jamal dan Perang Siffin. Itu belum tentera Khalifah Ali menggempur golongan khawarij.

Perbalahan antara kerajaan Bani Umayyah dan Bani Abasiyyah bukan dapat dikendurkan dengan rembukan dan tawar-menawar. Mereka, sekalipun sama berdarah Arab, sama menghadap kaabah sewaktu solat, namun pedang dihalakan sesama mereka juga. Berapa ratus ribu darah muslim mengalir di tangan muslim yang lain.

Sejarah bangsa Melayu bukan tidak pernah menyaksikan perang saudara. Abad ke-18 misalnya Perang Saudara perebutan takhta di Kedah, perang sesama Melayu Islam. Dahulu, kerajaan Melayu Islam Johor juga bukan sekali dua berperang dengan kerajaan Melayu Islam Acheh. Ini perang merebut pengaruh politik dan ekonomi. Perang bererti membunuh dan terbunuh. Sesama Melayu berperang, maka yang mati adalah Melayu Islam juga.

Maka dari satu sudut, pilihan raya moden dapat juga dijadikan satu penawar daripada kegilaan manusia berwajah politik yang saling merebahkan sesama mereka. Oleh itu, seakan-akan pilihan raya sebagai pilihan terbaik untuk para politikus yang lapar kuasa untuk menguji nasib merebut kuasa negara. Sekurang-kurangnya peperangan menumpah darah seperti zaman lampau dapat disalur kepada peperangan suara dan menumpah keringat saja.

Buat sementara biarlah begitu. Harap tidak ada yang terkorban kerana berbeda fahaman politik seperti zaman silam. Harap mereka yang sangat kebelet (istilah Jawa) itu dapat juga menjaga keutuhan peribadi muslim dan warga Malaysia, janganlah dijadikan pilihan raya medan paling halal untuk menafikan hal-hak saudaranya. Harap janganlah amaran-amaran Allah dalam al Quran seperti: Janganlah kamu melampaui batas, Jangan berlaku zalim, jangan memfitnah dan pelbagai maksud kata jangan, dilanggar saja. Ingat-ingatlah bahawa banyak tawaran keindahan dalam al Quran seperti persaudaraan, kasih sayang, memberi penghormatan dan sebagainya
.

1 ulasan:

  1. Sebab itu gunanya demokrasi. Pilihanraya mmg susah difahami olrh 3rd world country yang faham ape itu demokrasi. tetapi org negara maju mmg faham demokrasi dan mereka gunakan ini untuk kemajuan. Tgk contoh dunia
    negara maju semuanya mengamal demokrasi. sebaliknya negara dunia ketiga walaupun kaya mereka tak maju sbb pemerintahan diktator atau monarki yg menghalanh kemajuan

    BalasPadam