Pengikut

Ahad, Februari 24, 2008

POLITIK yang bersih dan kotor

APA pilihan raya? Pilihan raya adalah perdebatan, pertarungan dan mencari pemenang. Biar berapa orang yang menawarkan diri, hanya satu akan diangkat sebagai pemenang. Biar banyak partai yang akan di gelanggang, hanya satu partai yang muncul jadi pemenang.

Benar demokrasi memberi pilihan kepada pengundi memilih orang atau partai yang disukainya. Tetapi politik tidak memberi ruang untuk bersama dan berbeda dalam satu masa. Pengundi dipaksa memilih satu antara dua. Memilih A sebagai baik, bererti mesti ada persepsi B sebagai salah. Kalau memilih partai B, maka jawabnya dia mesti memberi warna hitam kepada partai A. Tidakkah itu kejam? Apakah dunia begitu sempit sehingga di pihak yang tidak dipilih tiada apa-apa keuntungan dan kebaikan.

Berapa banyak manusia yang sudah menelan hukum memilih A bererti mengatakan B salah, memilih B bererti mengatakan A goblok! Di desa saya menyaksikan sendiri peribadi-peribadi yang sudah tua menggunakan hukum paling bodoh itu. Mula-mula bersama dalam satu partai, kemudian Encik XX keluar partai dan memilih partai lawan. Maka rakan-rakan Encik XX dalam partai asal tidak mahu berhubungan apa-apa, malah bersalaman pun tidak! Oh, bukan mantan rakan-rakan Encik XX saja yang harus dipersalah, malah Encik XX sendiri pun berkelakuan demikian, bermusuh sehingga akhir hayat dengan mantan rakan-rakan lama!

Banyak orang terjun dalam politik kerana dorongan emosi melulu, kerana itulah kondisi yang paling mudah. Setelah membaca beberapa naskhah politik sebuah partai dan mendengar hujahan sebelah pihak, pantas seseorang yang beremosi menentukan pendirian: A betul dan B sudah salah besar, maka saya pendukung A, pemusuh B! Hal ini berlaku di mana-mana.

Memang banyak insan yang bercita-cita polos dalam politik. Politik sebagai alat untuk melaksanakan amanah Allah, maka kerana terpanggil dengan amanah mereka merelakan berada di gelanggang. Namun politik itu serba kemungkinan, daripada lembut kepada kasar, daripada murah kepada mahal, daripada bersih kepada kotor dan daripada sahabat kepada musuh.

Banyak juga insan yang polos asalnya mahu melaksanakan amanah Allah, kemudian kerana dia dikotori oleh ahli-ahli politik yang sudah kesetanan, maka terpaksa pula dia membalas kekotoran dengan kekotoran. Lalu, tiada lagi ikon ahli politik polos yang menggalas amanah Allah. Dalam dunia nyang serba kesetanan, insan mana yang sanggup sentiasa disihir dan disantau oleh ahli-ahli politik yang kesetanan. Maka sedikit sebanyak, kepolosan insan tadi mula lembut dan mencair. Sayang sekali.

Jika meneliti maksud permulaan surah Rum patut sekali ada hemah dalam pemilihan dalam suasana yang tidak semua bersih dan tidak semua kotor. Maksud firman Allah dalam Ar Ruum: 1-4 “Alif, Lam Mim. Telah dikalahkan bangsa Rum, di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang dalam beberapa tahun lagi. Bagi Allah urusan sebelum dan sesudah (mereka menang). Dan pada hari itu (Rum yang menang), bergembiralah orang-orang yang beriman.”

Sewaktu Rasulullah sudah di Madinah, bangsa Rum dan Sasan (Parsi) bermusuh dan akan berperang. Umat Islam ketika itu berharap Rum akan mengalahkan Sasan sebab bangsa Rum sekalipun bukan Islam, mereka orang Kristian, tetapi kepada umat Islam penganut Kristian lebih dekat tauhidnya dengan tauhid Islam berbanding akidah Sasan sebagai penyembah berhala dan api. Sebab itulah sokongan moral dan harapan Rum yang menang, namun dalam perang itu Rum kalah. Lalu Allah turunkan ayat-ayat itu. Benar, pada peperangan lain Rum berjaya mengalahkan bangsa Sasan yang musyrik itu. Umat Islam di Madinah bergembira. (Ingat pada waktu yang lain, Umat Islam Madinah pula berperang dengan Rum seperti Perang Muktah yang dahsyat itu).

Ertinya, ummah masih mempunyai pilihan untuk memilih atau mengundi salah satu pihak sekalipun kedua-dua pihak bukan daripada kalangan para kaum muslimin. Manakah yang lebih dekat dengan akidah Islam dan keselesaan ummah, maka itulah pilihannya. Kita punya contoh daripada al Quran untuk membuat pilihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan