Pengikut

Sabtu, Februari 09, 2008

FIKAH untuk saudara Cina

YANG rajin meneliti semula tulisan-tulisan SS Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainal Abidin pasti akan menemui pandangan-pandangan terbukanya mengenai hubungan antara orang-orang Islam dengan bukan Islam. Oleh kerana sikap terbukanya juga, perkara kecil yang dibangkitkan menjadi satu isu besar di kalangan tokoh agama tanah air yang dikongsi banyak lagi anggota masyarakat Melayu.

Dalam satu emel kepada Dr Asri, seorang keluarga Cina menyatakan selesanya dengan fikah Islam yang sebenar dalam hubungan antara dia dengan anak-menantunya yang beragama Islam. Dr Asri dapat memberi kejelasan fikah Islam dan melegakan satu keluarga bukan Islam. Namun keluarga Cina ini menyatakan pengalaman anaknya yang memeluk Islam, kemudian dia tidak mahu lagi makan dalam pinggan mangkuk yang selama ini digunakan di rumah. Ini merupakan pemahaman bahawa anaknya wajib menyamak segala periuk dan pinggan yang pernah diguna oleh keluarga bapanya! Lihatlah betapa teruknya pemahaman fikah seorang muslim di mata keluarganya sendiri yang bukan Islam.

Saya mungkin ada sedikit pengalaman bergaul dengan saudara-saudara muslim Cina. Ada satu hal yang menjadi kebiasaan kepada orang Cina tetapi satu hal yang sangat sensitif kepada orang-orang Melayu. Misalnya binatang anjing, haiwan teman di rumah orang Cina, tetapi orang Melayu memandangnya sebagai najis sangat berat.

Misalnya ada seorang saudara Cina mengadu payahnya hendak menyamak anggota dan pakaiannya yang terkena anjing, sedangkan di rumahnya ada anjing. Dia masih tinggal dengan keluarganya yang bukan Islam. Pemahaman menyamak ini tentulah sebagian daripada ilmu yang diajar kepada anak-anak Melayu. Akhirnya dapat juga dia menerima hujahan daripada Tafsir al Azhar karangan Dr Hamka mengenai kelonggaran yang diberikan mengenai anjing dalam budaya Islam, tidak seketat pemahaman orang Melayu terhadap anjing.

Maka dapat disimpulkan bahawa pengajaran fikah yang dililiki orang Melayu perlu dinilai semula dalam kehidupan berbudaya dengan kaum-kaum lain. Ada yang mengatakan hal ini soal kecil, soal furu. Saya beritahu orang ini bahawa soal yang furu inilah yang menjadi penghalang orang-orang Cina bukan Islam mendekati orang Islam, begitu juga sebaliknya. Sebagai orang Melayu, tahu benar persepsi apabila hendak mengajak masuk ke rumah rakan yang bukan Islam. Matanya mencari-cari anjing di ruang rumah rakan Cina. Walaupun saya tidak kisah kalau anjing itu mendekati dan menggesel anggota atau pakaian saya, tidaklah pula saya hendak menunjuk-nunjuk dengan memeluk anjing itu.

Pandangan yang terbuka mengenai fikah terhadap bukan Islam ini pula bukan satu jalan mudah untuk menerobos kepekatan fikah Islam ala-Melayu. Bila-bila masa saja kita boleh dikecam dengan harapan kita berundur daripada membuka fikah yang dikatakan telah sempurna sekian lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan