Pengikut

Isnin, Februari 04, 2008

TUAN GURU pun dituduh sesat

SEJAK awal apabila saya mula bersungguh-sungguh berusaha mendalami ilmu Islam, yang tergambar dalam minda ialah keindahan dan kasih-sayang sesama muslim. Tazkirah dan tulisan-tulisan yang ditemui menjurus perihal Islam sebagai penyelamat umah daripada kebobrokan dunia. Di balik keindahan dan kedamaian yang ditawarkan oleh Islam, merupakan dunia jahiliyah yang tidak sama sekali berpaksi ajaran al Quran dan sunah rasul.

Masyarakat muslim yang bertoleransi dan punya semangat ukhwah sebagaimana dicontohkan dalak komuniti masyarakat Islam zaman ar-Rasul di Madinah. Memang di luar dunia tazkirah dan tulisan ideal tentang Islam, pemikiran saya juga diterjah juga mengenai pergolakan politik bangsa: perebutan pengaruh untuk menjadi jagoan mana satu yang lebih Islami. Di sana saya seperti terpaksa menerima adanya pergolakan emosi dan minda antar sesama muslim. Buat sementara, fikrah saya seperti mengakui juga itu sebagai resam bangsa.

Pada zaman internet dan maklumat dikembangkan dengan pantas, pelbagai resam pada budaya bangsa muncul satu persatu. Dua minggu lalu, catatan kolum Pena Mufti di akhbar Mingguan Malaysia merakam bagaimana pergolakan bangsa bukan semata-mata dalam dunia kepolitikan, malah sedang dirayapi serangan-serangan tuduhan sesat dan kafir oleh satu pihak muslim lain. Sebelumnya, lebih dahsyat apabila seorang mufti dituduh secara terbuka di hadapan ribuan khalayak sebagai ‘bapak syaitan’, tidak lain kerana nafsu serakah penceramah.

Asalnya juga saya telah menduga bahawa seorang Mufti dituduh sesat dan kafir oleh pihak yang tidak menyukai pandangan-pandangan Mufti berkenaan. Mengapa saya tidak kaget? Sejak tahun 2006, jauh sebelum blog ini dibangunkan, kotak SMS saya juga sudah diterjah serangan-serangan umum perihal orang yang sesat. Memang waktu itu saya kaget sebab melalui SMS saja persoalan sesat kafir dijadikan sebaran merata-rata. Dan yang lebih mengkagetkan, penyebarnya tidak mengenali saya secara rinci, hanya secara duga-duga, tambahan pula pengirimnya berperibadi pendidikan agama!

Lebih dahsyat, pengalaman saya melihat ada remaja belasan tahun yang baru saja satu-dua minggu mengenali Islam, ‘meluru’ di hadapan rakan-rakannya seakan pejuang berani mati melepaskan kata-kata seperti “ada ulama menyesatkan umah, tidak mahu menggunakan al Quran dan hadis nabi!” Lebih jauh daripada itu, dia melabelkan nama-nama peribadi yang disangkanya sudah kafir!

Maka, dengan mengutip hujahan Tuan Guru Nik Aziz yang menolak amalan kenduri arwah atau tahlil arwah, saya juga dihadiahi tuduhan sesat dan seruan bertaubat. Singgahan saya ke blog-blog tertentu juga ada peribadi dalam jemaah TG Nik Aziz sendiri menghukum TG sebagai sesat dan mahu dijatuhkan.

Memang ada barisan hadapan satu pihak yang berperan melancarkan serangan ‘berani mati’ hanya kerana tidak sependapat dengan pihak lain. Malangnya serangan ini jauh daripada kehendak akhlak Islam, sekalipun konon membuat serangan hendap itu untuk menjelaskan akidah Islam. Mengapa saya tafsirkkan begitu?
Pertama: Pihak penyerang hanya membuat dugaan tanpa ada kajian berupa ilmu, misalnya TG Nik Aziz menolak kenduri arwah saja terus dituduh sebagai sesat.
Kedua: Penyerang tidak berani menyerlahkan identitinya, berlindung di balik nama palsu, padahal isu tuduhannya sangat berat yang menagih satu tanggung jawab besar.
Ketiga: Penyerang tidak memberikan apa-apa standard seseorang boleh dilabel sebagai sesat, misalnya berdasarkan ayat-ayat al Quran dan hadis rasul mana seseorang itu dikira sesat.

Buat sementara, cukuplah peringatan Allah dalam al Quran mengenai dakwaan dan tuduhan terhadap peribadi orang atau kumpulan yang lain. Antaranya yang dimaksudkan dalam surah al Hujurat:
Ayat 11: “Hai manusia-manusia beriman, janganlah suatu pihak memperolok-olok satu pihak lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olok) itu lebih baik daripada mereka (yang memperolok-olok)…….”
Ayat 12: “Hai manusia-manusia beriman, jauhilah prasangka (bersangka buruk), sesungguhnya prasangka itu satu dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan jangan pula mengumpat sebagian yang lain……”

Semoga semua dilindungi Allah daripada apa-apa kedurjanaan.

Wallahu’aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan