Pengikut

Sabtu, Februari 02, 2008

MENGALAH kepada fakta dan hujah

SEORANG sahabat berkunjung ke rumah saya. Tentulah saya berterima kasih atas kesudiannya bertandang, sekalipun kami sebenarnya dalam kesibukan kerja. Rupa-rupanya dia ada agenda kedua iaitu memperkenalkan produk perniagaan penapis airnya. Sebenarnya saya sudah menggunakan penapis air sejak tiga tahun yang lalu yang saya dan keluarga sangat meyakini keberkesanannya. Oleh sebab itu apabila sahabat saya cuba menguji air tapisan itu, saya masih berkeras bahawa apa yang saya miliki adalah yang terbaik untuk kami sekeluarga.

Namun kerana sahabat, saya meladeninya dengan baik dan berharap demontrasi barangannya bukan untuk memerangkap saya pula. Dia menguji dengan dua kaedah yang berjaya membuktikan air tapisan saya tidak bersih dari bacaan meter ujikajinya. Namun kaedah kedua yang menggunakan arus elektrik amat mengkagetkan kami sekeluarga. Tentulah saya terkesima apabila air tapisan yang disangka sudah standard bersih daripada apa-apa bahan asing, masih mengumpul kotoran yang jijik sekali.

Walhasil apa? Akhirnya saya mengalah dengan fakta dan hujah. Sahabat saya mempunyai fakta dan hujah yang amat kuat untuk merobohkan pegangan saya bahawa air tapisan saya yang terbaik. Maka saya mengalah kepada fakta dan kekuatan hujahnya.

Yang saya terfikir juga bahawa semua orang mempunyai tahap keyakinan akidah dan pegangan agama yang dipercayai standard kebenaran. Seseorang penganut Kristian, Hindu, Buddha dan Islam tentulah telah mempunyai keyakinan bahawa pegangan agamanya adalah paling munasabah dan menepati standard kekudusan beragama. Maka jika ada orang yang cuba menguji tahap kekudusan akidah beragamanya, ini bukan mudah sebab setiap orang yakin pegangan akidah agamanya paling benar.

Sebagai muslim, saya rela diuji akidah yang dipegang. Tentulah standard ujian itu berdasarkan al-Quran dan sunah Nabi. Juga kerana yakin akidah Islam saya benar, saya rela untuk diuji berdasarkan standard agama-agama lain. Saya yakin keyakinan saya tidak akan roboh sebagaimana robohnya keyakinan saya terhadap air tapisan yang diguna sejak tiga tahun lalu.

Bagaimana dengan amalan beragama yang selama ini menjadi pegangan? Tidak mudah bagi sesiapa juga mengujinya agar segala dasar akidah dan amal ibadah seperti solat, wudhu, puasa, sedekah, zakat, haji dan yang lain-lain diketahui sudah menepati standard al-Quran dan sunah Nabi. Sepatutnya kita mesti rela menguji semula untuk dipastikan keyakinan kita berada pada tahap yang tinggi. Malah jika dalam ujian itu didapati apa yang kita miliki salah dan dikalahkan oleh dalil, fakta dan hujah, maka fitrah diri manusia pasti akan tunduk pada kekuatan hujah, bukan masih berpaut kepada pegangan yang sudah dirobohkan oleh hujah.

Saya ambil contoh, jika seseorang hanya memandu keretanya saja selama tujuh atau lapan tahun, dia tidak dapat mengenal pasti apa-apa kekurangan pada keretanya kerana sudah menjadi kebiasaan apa-apa saja pada kenderaannya. Cuba sesekali dia memandu kereta daripada jenis yang sama milik orang lain, tentu dia dapat membuat perbandingan sama ada kereta yang dipandunya selama tujuh-lapan tahun itu masih dalam terbaik atau sebenarnya sudah jauh tersasar daripada standardnya.

Sebab itulah al-Quran dan sunah wajib menjadi rujukan dan pegangan. Sejak wahyu pertama diturunkan dahulu, al-Quran sentiasa mencabar manusia dalam banyak hal. ‘Mencabar’ bererti al-Quran mempunyai standard yang berbeda berbanding apa yang ada di sekeliling. Berapa banyak pihak yang tunduk kepada kekuatan hujah al-Quran dan berapa banyak pula pihak yang sepatutnya menerima kekuatan fakta dan hujah al-Quran tetapi mencari helah lain untuk mengekalkan kerapuhan hujahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan