Pengikut

Jumaat, Februari 08, 2008

KITA Melayu dan Cina

Catatan 1: Pada tahun 1947 seorang tokoh wanita negara Syamsiah bt Fakeh telah berhijrah dari Kuala Pilah ke Bagan Serai. Di sana beliau diterima sebagai guru agama sebuah madrasah dan pemidato politik. Kerana bakat kepemimpinan dan kepetahan berpidato, Syamsiah Fakeh menjadi satu ikon baru kaum wanita. Pada satu hari dia dikunjungi wanita Cina dan pemuda Melayu yang membawa bendera parti komunis, dan masyarakat Melayu memerhatikan hal itu. Akibatnya orang-orang Melayu yang asalnya meletakkan Syamsiah sebagai tokoh, hanya kerana dia ditamui seorang Cina, Syamsiah disisihkan sama sekali. Syamsiah terpaksa meninggalkan Bagan Serai Perak kerana peristiwa itu.

Itu satu senario pandangan orang-orang Melayu selepas Perang Dunia Kedua terhadap kaum Cina. Mereka seakan-akan tidak boleh sama sekali menerima orang bergelar ustazah berdampingan dengan bukan Islam.

Catatan 2: Semasa saya bersekolah rendah tahun 1970-an, guru matematik dan sains saya ialah Puan Delima Abdullah, seorang Cina yang memeluk Islam kemudian berkahwin dengan pemuda Melayu. Di sekolah tidak pernah saya melihat dia memakai skirt, semua berbaju kurung cuma tidak bertudung kepala. Di kelas, kadang-kadang dia menceritakan kehidupannya termasuklah hal-hal di rumah. Dia ada menyebut mencuci kain telekungnya.

Masyarakat desa saya tahu Delima Abdullah seorang Cina yang memeluk Islam. Namun telinga saya sendiri mendengar bagaimana seorang bertaraf ustaz mengatakan Delima Abdullah sebenarnya masuk Melayu, bukan masuk Islam. Dia sama sekali meragui amalan-amalan ibadahnya.

Itu sebagian contoh bagaimana orang-orang Melayu dahulu mempunyai persepsi negatif mengenai keislaman orang Cina.

Catatan 3: Hari ini sebenarnya kita boleh saja menemui peribadi-peribadi berwajah Cina tetapi beragama Islam dan berbudaya Melayu. Mereka ini sebenarnya pada zaman darurat dahulu adalah bayi Cina yang dipelihara oleh keluarga Melayu. Bayi-bayi itu sebahagiannya telah dilahirkan oleh mereka yang berjuang dari dalam hutan, demi kelangsungan hidup anak-anak maka dicarikan keluarga desa yang dapat membesarkan anak-anaknya.

Sebagian peribadi Cina berbudaya Melayu ini memang diserah oleh keluarga Cina kepada keluarga Melayu. Dahulu di desa saya ada satu keluarga Cina yang punya 10 orang anak. Keluarga yang beginilah yang antaranya kerana keakraban dengan masyarakat Melayu di desa, menyerahkan bayinya untuk dididik dan dibesarkan keluarga Melayu.

Hari ini, kerana perubahan budaya dan ekonomi, jarang sekali dilihat anak-anak angkat orang Melayu daripada bayi Cina.

Catatan 4: Satu hal yang menarik hati ialah kenyataan seorang professor sejarah KK Kim bahawa pada sebelum tahun 1970-an, bukan aneh orang Cina belajar menulis tulisan Jawi dan membaca akhbar Jawi. Malah dikhabarkan mantan Setiausaha Partai Komunis Malaya, Chin Peng mahir menulis dan membaca tulisan Jawi.

Namun hari ini, tulisan jawi menjadi satu yang agak sensitif terhadap masyarakat Cina kerana dikaitkan dengan Islam. Malah pengajaran tulisan Jawi diajar dalam Pendidikan Islam, bukan dalam pelajaran Bahasa Melayu.

Maka wajar sangat apa juga ruang kemesraan antara kaum dalam negara dapat digerakkan untuk matlamat perpaduan sesama bani Adam. Dalam suasana Tahun Baru Cina, luangkanlah masa menziarahi rumah jiran Cina atau ke majlis terbuka mereka. Kita hantar juga ucapan melalui SMS atau emel. Dalam surah al Hujurat ayat 13, Allah menerangkan Dia menjadikan manusia berbilang kaum supaya antara mereka dapat saling kenal-mengenal antara satu sama lain. Maka senyuman, hadir ke majlis mereka dan ucapan selamat untuk mereka menepati kehendak Allah dalam al Quran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan