Pengikut

Rabu, Februari 06, 2008

ALAHAI..., bid'ah lagi

SAYA harap tulisan ini akan menjadi penutup berkaitan dengan beberapa tulisan saya berkaitan kirim pahala, kenduri arwah dan wahabi. Respon tentang wahabi bukan main lagi. Saya pun faham dibalik isu wahabi ialah berkaitan hal bid’ah, yang mereka tolak. Dalam tulisan lepas juga saya pernah sentuh bab bid’ah tetapi secara prinsip sahaja, tidak ada contoh yang sensitif pun.

Apa dia bid’ah? Kata Imam Abu Ishaq al Syatibi lebih kurang maksud bid’ah ialah amal yang menyerupai ibadah khusus dilakukan oleh muslim yang tujuannya untuk mendapatkan keredaan Allah, tetapi sebenarnya hanya rekaan, bukan daripada al Quran dan sunah nabi. Lebih kurang seperti kata VK Linggam dalam siasatan videonya, “rupa macam saya tapi bukan saya, suara macam suara saya tapi bukan saya!”

Maksud rekaan atau tambahan itu dalam ibadah khusus untuk merasakan lebih dekat dan lebih diredai Allah. Oleh itu hal membuat kereta, buat bangunan ada aircond dan bina lebuh raya (sekadar beberapa contoh) bukan termasuk maksud bid’ah yang dikatakan sesat dan tempatnya dalam neraka. Contoh-conton itu memang rekaan baru, tiada pada zaman nabi, namun bukan sebagai ibadah khusus untuk lebih mendekat dan mencari tambahan reda Allah.

Contoh bid’ah yang saya beri cukup sempurna dan dijamin orang faham sama ada mereka puak ‘wahabi’ atau yang antiwahabi.

Ini cerita saya: Pandangan akal mengenai solat ialah bagus. Orang tidak solat pun masih kata solat bagus. Segala bacaan dalam solat pun bagus. Di sebuah desa di tepi rimba dalam wilayah jajahan negara Beringin Takrendang sana ada satu suku kaum yang telah lama memeluk Islam, sejak zaman Mahkota Alam raja Acheh yang hebat itu. Mereka cukup taat dengan perintah solat ini. Pendek kata segala yang berkaitan dengan solat dipelajari dan diamalkan.

Kemudian, beberapa pemimpin agama telah mencadangkan supaya rakaat solat subuh ditambah menjadi empat rakaat menyamai solat zuhur dan asar. Alasan imam-imam desa itu ialah subuh dua rakaat sangat ringkas sedangkan waktu subuh merupakan waktu yang hening, syahdu, dan sangat sesuai untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah. Hujah mereka lagi, jika ditambah bacaan zikir, anak-anak muda pun ada yang cepat angkat kaki sebab mereka kata zikir ini sunat saja.

Maka jemaah pun sangat setuju sebab kata mereka solat adalah hal yang baik dan tentu Allah suka kita lama-lama menyembah-Nya. Mulai dari itu, penduduk di situ solat subuh empat rakaat. Cara mereka itu pada awalnya menimbulkan perdebatan, namun kerana Penghulu sebagai penguasa menyokong subuh empat rakaat, maka dia menggalakkan cara itu. Lama kelamaan generasi kedua juga orang desa lain turut mengamalkan subuh empat rakaat.

Berita penduduk di tepi rimba itu solat subuh empat rakaat telah didedahkan oleh sebuah TV separuh swasta. Maka ketua-ketua agama di negara Beringin Takrendang pun dengan pun pantas mengulas isu itu. Kebanyakan ustaz dan ustazah Beringin Takrendang mengatakan penduduk tepi rimba itu mengamalkan bid’ah kerana menambah rakaat subuh. Ulama-ulama ini menolak sama sekali hujah tambahan rakaat subuh walaupun ulama-ulama desa tepi rimba telah menghantar delegasi, memorandum dan mengadakan sidang media menerangkan tujuan baik syura desa berkenaan.


wallahu'aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan