Pengikut

Rabu, Februari 20, 2008

SEJARAH ringkas bangsa Yahudi

Tulisan di bawah merupakan sebagian daripada isi surat kepada anak angkat saya Chui Yee L semasa di US tahun lepas. Selama enam bulan dia tinggal dengan satu keluarga Yahudi.

Nabi Ibrahim dari Babylon (di Iraq) pergi ke Palestin bersama isterinya Siti Sarah., seorang bangsawan. Mereka mempunyai seorang hamba, Siti Hajar. Oleh kerana Nabi Ibrahim belum mendapat seorang anakpun, maka Siti Sarah mencadangkan agar suaminya mengahwini Siti Hajar untuk mendapatkan keturunan.

Setelah berkahwin dengan Siti Hajar, lahirlah putera dinamakan Ismail (Nabi Ismail). Perasaan cemburu Siti Sarah kepada Siti Hajar menyebabkan Nabi Ibrahim membawa Siti Hajar ke Makkah, satu kawasan tandus. Nabi Ibrahim meninggalkan Siti Hajar dan Ismail di Makkah, dan kembali semula ke Palestin.

Kemudian, Siti Sarah hamil dan melahirkan Ishak (Nabi Ishak). Daripada Nabi Ishak (Issac), lahirlah Nabi Yaakub (Jacob). Daripada Nabi Yaakub, lahirlah 12 anak lelaki yang menjadi 12 kaum (tribes) bangsa Yahudi. Antara anak Nabi Yaakub ialah Nabi Yusuf yang menjadi Menteri di Mesir zaman Fir’aun. Salah saorang saudara Nabi Yusuf bernama Yahuda. Nama Yahuda telah diambil untuk mengenali nama bangsa Yahudi.

Nabi Yaakub digelar Israel, jadi keturunan Nabi Yaakub dikenali keturunan Israel. Dalam alquran, Allah menyebut ‘Bani Israel’. Sebab itu nama Negara Israel sekarang untuk penduduk Yahudi. Sejak Nabi Ishak, bangsa Yahadi telah mendapat beberapa Nabi yang terkenal seperti Nabi Daud (David), Nabi Sulaiman (Solomon), Nabi Musa (Moses), Nabi Yahya (John) dan Nabi Isa (Jesus). Allah juga memberi kitab melalui Nabi Daud (Kitab Zabur), Nabi Musa (Taurat) dan Nabi Isa (Injil).

Kitab Zabur tidak dapat dipastikan lagi di mana tempatnya. Sebahagian Taurat dan Injil dibukukan dalam Bible, Taurat dinamakan Old Tastement dan Injil dinamakan New Tastement.

Zaman Nabi Musa

Semasa zaman Nabi Musa, semua bangsa Yahudi berada di Mesir menjadi masyarakat kelas kedua. Mereka dilayan dengan buruk di sana. Nabi Musa memimpin bangsa Yahudi keluar dari Mesir dan menuju Palestin. Mereka tinggal di Palestin dan beberapa lama kemudian berpindah ke merata-rata tempat setelah ‘peristiwa Nabi disalib’. Antaranya ada tiga puak (tribes) ke Yastrrib. Yang lain ada ke Yaman dan Eropah. Pada waktu itu Palestin di bawah kuasa Rom.

Dalam kitab asal Taurat ada dicatatkan Allah akan memberikan bangsa Yahudi nabi baru selepas Musa. Namun apabila Allah memilih Nabi Isa, bangsa Yahudi tidak percaya kerana Nabi Isa tidak mempunyai ayah. Mereka tuduh Nabi Isa anak luar nikah. Mereka bukan saja menolak Nabi Isa sebagai nabi malah cuba membunuhnya. Itulah peristiwa ‘Nabi Isa disalib’ oleh bangsa Yahudi bersama bangsa Rom. Daripada peristiwa itu ada permusuhan antara Yahudi dan Kristian kerana penyaliban Nabi Isa. (Versi alquran, Nabi Isa tidak mati disalib, Allah menggantikan tempat Nabi Isa dengan pengikut Nabi Isa yang khianat). Kaum Kristian bencikan Yahudi kerana tindakan mereka menyalib mati Nabi Isa.

Oleh itu kaum Yahudi masih menunggu hadirnya nabi seperti yang dijanjikan dalam Taurat. Misalnya semasa zaman Nabi Muhammad, penduduk Yahudi tinggal di Yastrib (Madinah). Mereka kerap berselisih dengan kaum Arab, dan mengancam akan memusnahkan kaum Arab bersama nabi yang ditunggu-tunggu. Sekalipun Nabi Muhammad hadir (Yahudi tahu ciri-ciri Nabi Muhammad), kaum Yahudi tidak menerima Nabi Muhammad kerana bukan daripada bangsa Yahudi. Kaum Arab di Yastrib yang mendapat maklumat tentang nabi baru daripada bangsa Yahudi dengan pantas menerima Nabi Muhammad dan membawanya ke Madinah (Hijrah).

Zaman Nabi Muhammad

Semasa Nabi Muhammad membina Negara Madinah semua tiga kumpulan Yahudi mengikat perjanjian bersama Nabi. Kerana khianat hendak membunuh Nabi dan belot semasa peperangan, semua kaum Yahudi dihukum dan dihalau keluar dari Madinah.

Pada zaman kerajaan Islam Umayyah di Sepanyol (kurun ke-8 hingga ke-15 ), banyak penduduk Yahudi tinggal di sana. Namun apabila kaum Kristian berjaya menguasai pemerintahan Sepanyol (kurun ke-15), bukan sahaja orang Islam dihalau, malah semua Yahudi juga. Sejak itu di Sepanyol tidak ada orang Islam dan Yahudi. (Baru sekarang mula terbina kembali masyarakat Islam di Spain).

Bangsa Yahudi berpindah ke Eropah dan Russia. Semasa Perang Dunia Kedua, tentera Jerman telah melayan buruk bangsa Yahudi. Apabila tamat Perang Dunia Kedua (1945), Amerika dan Britain berusaha menubuhkan sebuah negara untuk bangsa Yahudi. Oleh kerana sejarahnya, bangsa Yahudi pernah tinggal di Palestin setelah keluar dari Mesir, maka mereka mahukan Palestin semula.

Selepas Perang Dunia Kedua

Tahun 1948, Amerika dan Britain menaja banyak bangsa Yahudi kembali ke Palestin dan mengistiharkan Negara Israel di Palestin. Sebenarnya sejak Yahudi meninggalkan Palestin (akibat penaklukan Rom dan permusuhan dengan Kristian kerana penyaliban Nabi Isa), penduduk Arab telah memasuki Palestin dan membangunkan negeri itu selama 1000 tahun. Oleh itu apabila bangsa Yahudi kembali dan menubuhkan Negara Israel, timbul konflik dan perang antara bangsa Arab dan bangsa Yahudi. Itulah keadaan di Palestin-Israel sekarang.

Hari ini di USA ada kira-kira 3 juta orang Yahudi (betulkah?). Bangsa-bangsa lain mengakui bangsa Yahudi memang berwatak pintar dan kuat semangat perkaumannya. Di USA, bangsa Yahudi menguasai ekonomi, politik dan media. Sebab itu dasar luar USA mestilah menyokong dasar Negara Israel (6 juta penduduk) walaupun seluruh masyarakat dunia mengutuk tindakan kejam tentera Israel ke atas penduduk Palestin dan Lebanon.

Kadang-kadang kerajaan Israel disebut rejim Zionis. Zionis merujuk kepada bukit Zion di Israel yang dikuasai Israel dalam Perang Arab-Israel 1967. Zionis bermakna golongan yahudi di Israel yang sangat agresif terhadap musuh Israel.

Ada bangsa Yahudi memang masih berpegang kepada Taurat (Torah). Mereka adalah ahli kitab seperti Nasrani (Kristian). Bangsa Yahudi tidak makan babi, seperti kita juga.

Malaysia tidak mengadakan apa-apa hubungan diplomatic dengan Israel kerana dasar kejamnya terhadap penduduk asal, Arab Palestin. Menjadi kesalahan jika rakyat Malaysia memasuki Negara Israel.

(Okay, itulah sejarah ringkas bangsa Yahudi. Pesan ayah, bukan semua orang dalam bangsa Yahudi berwatak jahat seperti di Palestin. Contohnya tahun lepas ada sekumpulan bangsa Yahudi datang ke KL dalam persidangan Palestin untuk menyatakan sokongan kepada Palestin dan membantah tindakan kejam kerajaan zionis Israel. Malaysia bukan anti Yahudi, tetapi anti penindasan ke atas penduduk Arab. Malaysia membantah tindakan tentera Israel menceroboh masjid al-aqsa di Baitulmaqdis, masjid suci ketiga selepas di Makkah dan Madinah. Pesan ayah lagi, layanlah sesiapa yang berbuat baik kepada kita, tanpa mengira sejarahnya. Kita tidak patut menanggung beban buruk sejarah.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan