Pengikut

Selasa, Februari 05, 2008

CETERA kebakaran dan erti iman

SEKALIPUN semua anak-anak muslim dikenalkan dengan pembelajaran fardu ain di sekolah atau pusat-pusat tusyen, masih banyak antara mereka tidak dapat menjawab pengertian iman. Pendidikan fardu ain kita lebih banyak menekankan penghafalan terutama fikah. Kebanyakan ibu bapa merasakan tanggung jawab memberi pendidikan agama dikira beres apabila anak-anak sudah tahu menunaikan solat dan membaca al Quran.

Selain ibu dan ayah sebagai pengajar hal-hal fardu ain kepada saya, masyarakatlah menjadi contoh saya mengerti apa-apa peraturan dan hukum agama. Begitulah sejarah pemahaman saya berkenaan agama pada zaman kanak-kanak, yang tentunya berbeda dengan kanak-kanak zaman moden terutama mereka di bandar. Kalau pada usia saya 15 tahun dahulu ditanya mengenai iman dan hal-hal yang membatalkan iman, rasanya masih tidak mampu dijawab berdasarkan standard sebenar.

Sebuah buku berjudul ‘Batas-batas Iman dan Kufur’ yang diterbitkan oleh Pustaka Salam merupakan buku yang memberi pemahaman lebih utuh mengenai iman. Antara frasa ayat yang paling mudah penulis memberi huraian untuk memahamkan pembaca mengenai iman ialah dengan membuat cerita mengenai kebakaran.

Antara catatan penulisnya ialah: Katakan kita dan rakan-rakan sedang berkumpul dalam sebuah bangunan, kemudian datang seseorang dengan cemas memberitahu bahawa bangunan yang kita sedang berada di dalamnya terbakar. Si pemberitahu meminta semua kita yang berada dalam bilik bangunan segera keluar menyelamatkan diri.

Apakah reaksi kita setelah diberitahu oleh seseorang mengenai kebakaran itu? Jika kita percaya berita yang disampaikan oleh seseorang itu, pasti kita membuktikannya dengan segera menyelamatkan diri. Jika kita percaya dengan berita kebakaran itu, tetapi masih meneruskan aktiviti di dalam bilik tanpa ada rasa kebimbangan mala petaka yang bakal dihadapi, itu bukanlah tanda percaya terhadap berita kebakaran!

Lalu dikaitkan dengan wahyu Allah yang memberi khabar baik dan buruk di akhirat. Kalau kita dibacakan wahyu dan kita percaya itu wahyu, kita beriman. Beriman diberikan maksud mudah iaitu percaya. Percaya ada ancaman dahsyat kepada yang ingkar terhadap perintah Allah, maka seseorang akan segera menunaikan perintah Allah agar selamat daripada ancaman.

Jika dibacakan wahyu Allah dan seseorang mengatakan percaya atau beriman, tetapi dalam pemahaman dan perbuatannya langsung tidak menggambarkan kehendak wahyu-wahyu Allah itu, dia sebenarnya belum percaya atau beriman. Kesimpulan mudahnya, iman ialah percaya dan percaya itu hanya dikira sah jika seseorang dapat membuktikan dengan amal apa yang diterima dan dipercayai.

Ini semua analogi mudah dalam buku berkenaan untuk memahamkan orang seperti saya mengenai iman. Sekalipun dalam buku itu sarat dengan pelbagai tafsiran, tahap pemikiran remaja saya waktu itu hanya tersedut dengan penceritaan bentuk analogi diri dan cerita kebakaran.

Dari sana juga mudah saya memahami bahawa ayat-ayat Allah hendaklah diterima sebagai percaya. Percaya dibuktikan dengan menunaikan kehendak ayat itu. Dari situ juga saya memahami bahawa sesiapa yang mengatakan iman hanya pemahaman dan tidak ada kena mengena dengan amalan atau bukti, itu masih tidak sempurna.

Ya, iman itu percaya dibuktikan dengan perbuatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan