Pengikut

Selasa, Februari 26, 2008

PANDANG dan fikirlah dengan adil

SUASANA politik negara yang semakin panas sekarang dapat diambil beberapa iktibar. Dalam tulisan saya berkenaan pilihan raya, telah dinyatakan bahawa pilihan raya menawarkan peluang seluas-luasnya kepada sesiapa membentuk kumpulan dan menajamkan lagi perbedaan pendapat. Politik pilihan raya yang kian panas juga akan memberi kesan kepada perpecahan dan perbalahan. Walaupun tidak ada sesiapa yang sukakan perbalahan dan permusuhan, namun ruang sedang dibuka sekarang. Apa komentar orang-orang berpaksikan agama dalam hal ini? Lontaran idea terhadap permusuhan kerana politik ini masih disudutkan kerana bukan isu besar. Namun tidak pula dinafikan tentang adanya masalah daripada keadaan yang berlaku. Kerap didengar orang-orang berpaksi agama dan memegang jawatan ‘beragama’ menolak apa-apa kajian terhadap amalan beragama yang diwarisi sekian lama. Kepada mereka, membangkitkan hal-hal ini sekalipun baik dari sudut akademik dan ketulusan, namun atas nama perpaduan dan mengelak perpecahan tidak dibenarkan sama sekali perbincangan dilakukan. Akhirnya itu dianggap sensitif. Jika ada pihak yang mahu umat Islam berfikiran terbuka dan melihat kesesuaian beragama dengan al Quran dan sunah, mereka berdepan dengan label-label yang negatif. Maka timbul label kaum mudah, pemecah belah masyarakat dan wahabi. Nah, perhatikan dengan mata dan minda terbuka. Apakah sebenarnya yang membuat permusuhan dan perpecahan dalam umah? Seruan kepada al Quran dan sunah atau seruan memihak dalam sesuatu kandang politik? Kita renung dan fikir secara jujur. Bila dan di manakah pasukan FRU terpaksa membuat pengawasan rapi apabila aliran salafi membuat penerangan atau perkampungan sunah? Ajakan kembali kepada al Quran dan sunah sangat berhemah, kerana manhaj ini melarang kekerasan terhadap perkara yang tidak dipersetujui. Oleh itu tiada bukti gerakan yang mengajak umah kembali kepada al Quran dan Sunah telah melakukan demontrasi, slogan-slogan kasar, manifesto dan kutukan kepada hal-hal yang tidak dipersetujui. Aduhai pihak wewenang agama, perhatikan suasana semasa penamaan calon di serata negara. Hingar-bingar, tuduh-menuduh dan caci-mencaci antara dua pihak. Kalian telah menerima hal ini sebagai budaya baru umah, tetapi seruan kepada al Quran dan sunah sebagai pemecah belah kesatuan?

Apa sebenarnya yang berlaku? Tiada kejujuran, tidak mengerti apa yang diperkatakan atau double standard? Biar mereka berfikir dan memikirkan dengan adil.


(Semua foto dalam tajuk ini hanya hiasan dan contoh, tidak dapat sama sekali menjadi fokus dalam tajuk. Tafsiran bahawa individu-individu berkenaan sebagai buruk, bukan tujuan pemilihan foto berkenaan.)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan