Pengikut

Khamis, September 04, 2008

MENJENGAH puasa dan vegetarian

MINGGU-minggu sebelum bulan Ramadan, penulis beberapa kali menghadiri jamuan makan di hotel meraikan rakan-rakan dan pelajar-pelajar termasuk yang bukan muslim. Dan antara rakan-rakan yang nonmuslim itu ada yang vegetarian atau hanya memakan sayur-sayuran, tidak memakan daging. Dalam pemikiran penulis yang kurang faham sebab-sebab mereka yang vegetarian menganggap ruginya mereka tidak menikmati daging yang Allah sediakan untuk manusia. Namun tentulah pendirian mereka atas perintah agama yang dianut, ada sebab-sebab yang munasabah. Maka penulis menghormati mereka.

Kini giliran muslim berpuasa, tidak makan dan minum sepanjang siang hari. Bagi penulis tentulah berpuasa ini memenuhi perintah Allah dalam surah al-Baqarah ayat 183 “Wahai orang-orang beriman, diwajibkan berpuasa ke atas kamu sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” Para muslim lain juga berpuasa kerana memenuhi perintah wajib Allah ini.

Seorang rakan penulis yang nonmuslim seperti tidak perduli apa-apa mengenai muslim yang berpuasa, walhal isu puasa ini besar kerana majoriti penduduk Malaysia sekarang dalam melaksanakan puasa. Lalu fikiran penulis menanggap rakan itu sedang menafsir sebagaimana asalnya penulis menafsir mereka yang vegetarian.

Seperti adil, asalnya penulis membuat persepsi terhadap vegetarian dan kemudian rakan penulis pula membuat persepsi terhadap muslim yang berpuasa. Mujurlah rasa saling hormat dan toleransi antara kami sangat tinggi, sehingga tidak berlaku apa-apa pertikaian amalan agama antara muslim dan nonmuslim. Malah sewaktu dalam jamuan yang kami sesama muslim rancang dan mengundang rakan yang vegetarian, kami menyediakan menu khas untuk mereka. Dan mereka pula tidak mengadakan apa-apa majlis jamuan pada bulan puasa kerana sedar tidak mengundang rakan-rakan muslim sekali.

Remaja nonmuslim tidak berani untuk mencuba puasa walau sehari, juga kerana persepsi. Mereka tahu kalau mencuba puasa bukan bererti telah menjadi muslim, cuma kalau ingin mencuba. Mereka membuat anggapan beratnya tanggungan orang berpuasa kerana tidak makan dan minum sepanjang siang hari. Dalam minda mereka, kalaulah dicuba juga dirasakan akan sangat terjejas kesihatan kerana rasa lapar dan dahaga. Inilah persepsi mereka di luar lingkungan agama Islam.

Puasa sebenarnya bukan luar biasa kepada manusia. Dari sudut kesihatan puasa diakui salah satu cara menentang serangan penyakit. Puasa juga menjadi pilihan untuk yang mahu mengurang berat badan. Puasa juga diamalkan oleh penganut agama lain seperti Hindu yang akan membawa kavadi untuk perayaan Thaipusam.

Dalam ayat alquran di atas, Allah perintahkan muslim berpuasa supaya bertakwa. Pilihan puasa yang utama untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah. Inilah yang membedakan kehendak berpuasa seseorang muslim dengan kehendak berpuasa nonmuslim. Kemudian kesan puasa pada muslim seperti kesihatan, kesabaran, keinsafan dan pelbagai adalah pilihan yang terhasil kerana puasa. Maka hendaklah para muslim yang berpuasa mendalami erti takwa supaya setiap hari berpuasa itu menepati matlamat ‘bertakwa’ yang diperintahkan oleh Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan