Pengikut

Selasa, September 23, 2008

MUSIM penyusutan dari masjid

SEKARANG tanggal 24 Ramadan, ertinya dalam tempoh 10 malam terakhir umat berpuasa. Sepatutnya sekarang dalam zon umah melakukan pecutan terakhir dalam beribadah kepada Allah. Ertinya membanyakkan ibadah khusus. 10 hari terakhir ini jugalah waktu untuk beriktikaf kepada mana-mana lelaki yang berkemampuan. Janganlah ke mana-mana, duduklah di masjid sehingga fajar hari raya kelak.

Yang tidak mahu beriktikaf, sepatutnya berulang-alik antara rumah dan masjid. Sepatutnya semakin banyak muslim menjadikan masjid sebagai pangkalan beribadah. Ohh..., penulis telah menemui pemandangan yang berbeda. Di masjid yang kerap penulis kunjungi, jumlah yang hadir ke masjid sudah jatuh 60 peratus! Jika pada awal Ramadan lebih 1000 manusia yang bersesak-sesak Solat Isyak dan Solat Tarawih, tadi sudah terbuka ruang di masjid. Ada kira-kira 300 lelaki dan 100 jemaah wanita.

Bagaimana menunggu enam malam mendatang? Jawabnya seperti biasalah…, kerna akhirnya selepas tamat Ramadan dan kembali tidak ada Tarawih, maka tinggalah mereka yang setia dengan masjid seperti sebelum hadirnya Ramadan.

Oleh itu difahami bahawa sekarang sehingga berakhir Ramadan adalah waktu penyusutan di masjid kami supaya kelak apabila Solat Maghrib dan Isyak jumlahnya dalam lingkungan 100 orang sahaja!

Ke mana mereka? Ya, mereka solat di rumah sahaja. Titik!

1 ulasan: