Pengikut

Sabtu, September 27, 2008

SUNAH pada satu Syawal

BERIKUT merupakan sunah ketika hari raya pertama. Semoga mendapat manfaat daripada amalan sunah ini.

1. Mandi sunat Hari Raya

Imam Malik r.h. meriwayatkan sebuah hadis di dalam al-Muwatta'
أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى
Maksudnya : “Bawasanya ‘Abdullah bin ‘Umar seringkali akan mandi pada hari raya idulfitri sebelum beliau keluar ke tempat solat eid di pagi hari raya.”

2. Memakai pakaian indah

Pakaian tidak semestinya baru pada hari raya, tetapi tampak perbedaan daripada biasa dan keindahannya.

Daripada Jabir r.a. katanya (bermaksud): “Bagi Nabi saw ada satu jubah yang baginda akan memakainya untuk dua hari raya dan hari Jumaat.” (Sahih Ibn Khuzaimah : no. 1765)

3. Makan sebelum solat eid.

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ .. وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا
Maksudnya : “Adalah Rasulullah saw tidak keluar pada pagi hari raya idulfiitri, sehinggalah baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” (riwayat Bukhari : no. 953)


4. Mengajak ahli keluarga ke lapangan solat eid.

Menurut sunah, solat eid itu dilaksanakan di lapangan luas, atau tempat terbuka. Hal ini bermaksud kawasan yang luas dan dapat menampung jumlah yang banyak melebihi jumlah yang mampu ditampung oleh masjid. Namun bukanlah menjadi kesalahan jika menunaikan eid dalam masjid, kerana Rasulullah juga pernah melaksanakan dalam masjid kerana hujan.

Ummu ‘Athiyah radhiallahu’ anha telah berkata: أُمِرْنَا أَنْ نَخْرُجَ فَنُخْرِجَ الْحُيَّضَ وَالْعَوَاتِقَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ. قَالَ ابْنُ عَوْنٍ: أَوْ الْعَوَاتِقَ ذَوَاتِ الْخُدُورِ, فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلْنَ مُصَلَّاهُمْ.
Maksudnya: Kami telah diperintahkan (oleh nabi saw) untuk keluar, maka kami memerintahkan wanita-wanita yang sedang haid, para gadis dan wanita-wanita pingitan untuk keluar. Ibnu ‘Aun berkata: “atau wanita-wanita pingitan,” dan wanita-wanita yang haid diperintahkan (oleh nabi saw) agar menyaksikan jamaah kaum muslimin dan dakwah mereka serta menjauhi tempat solat.
(Hadis riwayat Bukhari dalam Shahihnya, no: 981)

5. Bertakbir

Firman Allah (bermaksud), “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah : 185)

6. Menunaikan solat eid

Musnad Ahmad daripada Ibn ‘Abbas r.a. : أَشْهَدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى قَبْلَ الْخُطْبَةِ فِي الْعِيدِ ثُمَّ خَطَبَ Maksudnya : “Aku menyaksikan Rasulullah saw menunaikan solat hari raya sebelum khutbah, kemudian baginda berkhutbah.”

Hal ini menunjukkan solat eid dilaksanakan terdahulu daripada khutbah. Namun hadirlah mendengar khutbah kerana itu adalah sunah nabi.

Ada sesetengah masjid mengadakan malis tahlil kirim arwah sebaik sahaja selesai khutbah Eid. Perbuatan ini tidak ada kaitan dengan sunah, hanya adatnya sesetengah orang-orang Melayu berbuat demikian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan