Pengikut

Khamis, September 04, 2008

SISIPAN: mencari rakan dialog baru

TIBA-tiba penulis diajak bermuzakarah oleh insan yang baru saja mengakui bergelar Baqani. Sebenarnya penulis bisa bersahabat dan berdialog dengan siapa saja atas apa juga maudhuk. Namun dialog dan persahabatan biarlah atas kejujuran dan keikhlasan, dan dialog mestilah atas keterbukaan dan penuh ilmiah.

Penulis tidak meminta Baqani menghantar apa-apa kepada saya melalui emel. Dia sendiri yang bersungguh-sungguh mempromosikan ayat “Allah wujud tanpa bertempat”. Tak mengapalah, dan penulis menerimanya. Namun penulis sedar apa kehendaknya apabila dia menyertakan pula catatan berupa serangan sesat dan kafir kepada segolongan lain. Jika itu pilihannya dan diajukan kepada penulis, terpaksalah penulis membalas berupa pertanyaan untuk penjelasan lanjut. Seperti orang menjual barang, dia mestilah bersedia menjawab pertanyaan para pengguna. Amat buruk watak peniaga yang memaksa pengguna membeli barangnya tetapi tidak mahu menjelaskan kegunaan barang yang dipasarkannya. Itulah watak orang bergelar Baqani. Khabarnya dia bergelar ustaz. Ustaz?

Cara Baqani itu bukan rakan dialog yang berkesan dan boleh dipercayai. Sekurang-kurangnya inilah pengalaman berhubung dengan dia sejak Jun 2006 sehingga hari ini. Maka penulis tidak akan melayan cara tidak ilmiah itu. Membosankan dan membazir masa.

Penulis membuka ruang kepada pembaca untuk meneruskan dialog yang gagal dibawa oleh Baqani. Maudhuknya masih Allah wujud tak bertempat. Sebenarnya baru-baru ini saya membuat pertanyaan yang saya anggap mudah untuk dijawab, tetapi orang yang tidak amanah dan ilmiah gagal memberi apa-apa jawaban.

Soalan saya hanya begini. Jika difahami Allah tidak bertempat, tidak di langit, tidak di atas lalu ke manakah mikraj Rasulullah dalam peristiwa Isra dan Mikraj?

Rasulullah mikraj tetapi tidak ke langit kerana Allah tidak bertempat di atas, tidak pula difahami bersemayam (istiwa) di Arasy. Maka Rasulullah dianggap tidak ke mana-mana. Oleh itu tidak perlu orang-orang Makkah jadi geger dengan dakwan Rasulullah mikraj yang tidak ke mana-mana, dan Saidina Abu Bakr sepatutnya tidak digelar As-Sidiq kerana tidak ada apa-apa keperluan mendapat gelar istimewa itu. Pada penulis jika begitu kisahnya, tidak ada istimewanya Isra dan Mikraj.

Nah, siapa hendak memberi penjelasan ilmiah mengenai Isra dan Mikraj Rasulullah jika hendak dipadankan dengan fahaman Allah wujud tidak bertempat. Pembaca yang berminat boleh gunakan ruang komentar atau menulis dalam emel. Saya alu-alukan dialog bersih daripada kutukan dan sindiran. Cukuplah apa yang penulis terima selama ini.

Lembaran baru dibuka untuk pembaca yang budiman sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan