Pengikut

Rabu, September 10, 2008

APABILA Itali memohon maaf kepada Libya

Oleh SHIRZAD LIFEBOAT (http://www.detikdaily.net/ )

Bagi kebanyakan peminat bola sepak, imej pemain lagenda Perancis Zinedine Zidane dilayangkan kad merah akibat membalas provokasi pemain tengah Itali dalam perlawanan Piala Dunia FIFA 2006 masih segar dalam ingatan.

Ia terlihat sebagai satu insiden dalam permainan tetapi sebenarnya berpunca dari sikap perkauman tebal yang terdapat di kalangan beberapa orang pemain Itali.

Golongan ini bukan sahaja tidak dapat menerima kehebatan orang lain tetapi turut membenci Islam. Semua ini mungkin bersumber dari impian menjadikan bangsa Itali sebagai bangsa agung sebagaimana diasaskan Benito Mussolini dan kebetulan pula pusat pentadbiran agama Kristian seluruh dunia terletak di Vatican City, di tengah-tengah kota Rome, Itali.

Justeru, tidak hairanlah sekiranya pergaduhan tercetus beberapa bulan lalu di beberapa bandar Itali melibatkan remaja Itali dan kaum imigran Islam yang mengusahakan pelbagai perniagaan.
Menurut laporan, terdapat insiden di mana pihak berkuasa seolah-olah mengamalkan sikap berat sebelah tatkala menangani pergaduhah tersebut dan ada juga Menteri Itali yang secara langsung membuat kenyataan negatif terhadap penerimaan Itali ke atas kaum imgiran Islam itu.
Namun, pada 31 Ogos 2008, kerajaan Itali membuat keputusan mengejutkan apabila secara terbuka meminta maaf kepada kerajaan Islam Libya di atas segala kerosakan yang berlaku akibat penaklukan mereka terhadap negara Islam itu satu ketika dulu.



Dalam satu kenyataannya di Benghazi, Libya, Perdana Menteri Itali Silvio Berlusconi mengesahkan sebagai tanda apologi itu, kerajaan Itali bersetuju melabur USD5 bilion sebagai ganti rugi yang dialami rakyat dan kerajaan Libya.


Berlusconi yang mengadakan pertemuan dengan pemimpin Libya Muammar Gaddafi ketika melawat kota Mediterranean Benghazi menegaskan: "Adalah menjadi tanggungjawab saya melahirkan kepada anda atas nama rakyat Itali tentang rasa kesal kita dan apologi atas segala kesengsaraan yang telah kami lakukan terhadap anda."


Dalam pertemuannya dengan Gaddafi, Perdana Menteri Itali itu turut mengesahkan perjanjian pelaburan USD200 juta setahun untuk tempoh 25 tahun berikutnya. Keputusan Itali ini sudah tentulah akan diperhatikan Amerika Syarikat yang menerusi Presiden Ronald Reagan pernah menganggap Gaddafi sebagai ‘special demon’nya (majalah Newsweek).


Ekoran perkembangan terbaru ini rakyat Libya dan umat Islam sudah tentulah mengharapkan Amerika akan melakukan yang sama, setidak-tidaknya memulangkan semula harta dan wang rakyat dan kerajaan Libya dan Iran yang tersimpan di negara itu yang dibekukan buat sekian lamanya.


(Suparjo: Itali merupakan negara yang menjajah Libya dan menggantung mati pemimpin umah di sana, Umar Mukhtar)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan