Pengikut

Jumaat, September 05, 2008

KENYATAAN tentang muzakarah

RASANYA inilah respon terakhir terhadap pelawaan muzakarah oleh seorang bergelar albaqani, yang kian agresif memaksa penulis memenuhi kehendaknya. Inilah kenyataan rasmi yang diguna pakai daripada penulis bernama NURUL MUBIN BIN SIRAJ atau nama pemilik blog ini Suparjo.

Penulis tidak antimuzakarah, malah telah melewati beberapa siri dialog dengan rakan beragama Hindu dan Kristian. Telah dinyatakan juga dahulu bahawa penulis kerap mentela’ah Alkitab yang menjadi bacaan Kristian Katolik. Malah perkataan muzakarah sangat indah. Jika ada yang mempelawa penulis untuk berbicara atau mendengar mengenai fasis, komunis, liberalisme dan pelbagai fahaman lain pun tiada halangan. Namun semua itu tentulah atas dasar ilmu dan dengan penuh hikmah, bukan atas tuntutan desakan perasaan dan mempunyai tujuan buruk.

Baqani tidak berminat dialog apa-apa tajuk kecuali 'Allah wujud tanpa bertempat'. Penulis memang hendak berjumpa dengan Baqani terutama hendak selesaikan tuduhannya terhadap penulis iaitu penulis terpesong akidah dan kafir! Tetapi baqani tidak perdulikan kehendak penulis malah tidak memberi apa-apa respon berkenaan isu ini. Isu ini besar kepada penulis. Penulis tidak ada locus standi untuk dialog Allah wujud tanpa bertempat, kerana itu bukan pegangan penulis dan tidak ada apa-apa yang hendak dipertahankan dalam mana-mana dialog. Baqani saja yang beria-ia dengan ayat itu tanpa penulis minta sesen pun.

Sesungguhnya Baqani tidak ada apa-apa hak untuk mengadakan dialog akidah dengan saya. Dia juga tidak ada keperluan apa-apa yang mungkin dengan niat hendak mempersoalkan pegangan akidah saya. Keyakinan akidah saya berasaskan alquran dan sunah dan bermanhaj salaf as-salih, yang diyakini bersih daripada apa-apa unsur pencemaran. Pegangan akidah ini tidak menyalahi Rukun Negara, Perlembagaan Persekutuan Malaysia dan mana-mana Perlembagaan Negeri-negeri dalam Persekutuan Malaysia. Jika sesiapa meragui peganan akidah penulis, yang berhak untuk menemubual penulis ialah Jabatan Agama daripada mana-mana negeri dalam Persekutuan Malaysia.

Baiklah, asalnya penulis setuju untuk dialog, maka penulis mahu dialog secara profesional. Tetapkan formatnya seperti siapa moderatornya, skop perbincangan, set masa ucapan, jumlah pertanyaan, terbuka atau tertutup. Ini semua asas dalam apa juga wacana. Jika perkara asas ini penulis dan Baqani tidak dapat kata sepakat, penulis tidak ada minat untuk meneruskan apa-apa. Noktah!

Penulis memulakan dengan menghantar emel memberitahu nama sebenar dan nombor kad pengenalan dan meminta Baqani berbuat hal sama. Malangnya yang asas itu pun Baqani tidak menyambutnya.

Kemudian dalam cbox blog ini Baqani sendiri-sendiri hendak menetapkan tarikh, tempat dan tajuk. Tanpa malu dia mengatakan tajuk yang dikatakan saya setuju iaitu Allah wujud tanpa bertempat. Penulis mengatakan dalam emel yang penulis tidak akan meneruskan apa-apa perbincangan untuk muzakarah jika Baqani tidak menyatakan nama penuh dan nombor kad pengenalannya kepada penulis. Maka sebenarnya tidak berbangkit apa-apa untuk muzakarah atau dialog, sebab tiada apa-apa persetujuan asas tentang dialog. Penulis tidak mahu berdialog hal sensitif tanpa ada jaminan undang-undang. Sebagai guru yang mengajarkan prinsip asas undang-undang kepada pelajar-pelajar prauniversiti, penulis tahu tentang keperluan dan risiko sesuatu tindakan.

Berdasarkan tindakan bersifat provokasi dan tekanan, penulis menutup apa-apa ruang dialog dengan orang yang menggelarkan dirinya Baqani. Penulis katakan dia tidak layak berdialog dengan penulis kerana terlalu besar jurang matlamat dialog akidah ini hendak dilaksanakan.

Kenyataan tamat

3 ulasan:

  1. Benar Cikgu, saya juga berpendapat ini yang terbaik.

    Kita dah tau bagaimana 'ust' ni.

    Usah la kita membazir/membuang masa..

    Harap Cikgu teruskan perjuangan. Seperti yang kita pernah cakap, "kini sudah ramai yang berubah tidak kira tua atau muda, boleh kelihatan di Masjid-masjid."

    WAllahu'alam..

    BalasPadam
  2. nak bermuzakarah dengan orang dikatakan berilmu kadang-kala lebih sukar dan menyakiti hati berbanding orang kafir. Yang penting niat!

    BalasPadam
  3. GOOD LUCK & HOPE GOD BLESS YOU

    BalasPadam