Pengikut

Isnin, September 01, 2008

JEJAK merdeka (iv) amanah tanah air

BANYAK telah berpendapat dengan mengibar bendera tanah air seseorang berjiwa cinta negara, semangat patriotik. Penulis setuju mengangkat bendera sebagai lambang berjiwa cinta tanah air, sekadar lambang bukan pengertian sebenar. Yang sebenarnya seseorang warga negara yang mencintai tanah airnya mestilah menunaikan amanah dan kehendak pertiwi itu kepadanya.

Mengibar bendera pada satu-satu masa tertentu mudah saja dilakukan, tetapi melaksanakan amanah tanah air suatu yang berat, tambahan pula lama iaitu sepanjang kehidupan.

Apa amanah tanah air kepada semua warganya? Sukar menjawabnya kerana terlalu banyak, maka melaksanakannya bertambah sukar. Yang mudah untuk dilihat berjiwa cinta negara ialah menjeritkan kalimat ‘merdeka’ pada detik menghampiri tanggal 31 Ogos saban tahun.

Amanah tanah air kepada warganya ialah ‘jadilah muslim yang hakiki’. Seseorang warga negara yang menunaikan arahan syahadah (Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah rasul-Nya), berpegang teguh dengan alquran dan sunah adalah citra warga yang mencintai tanah airnya. Tambahan pula negara Malaysia yang para pemimpin utama adalah muslim, Islam diberi naungan, perlindungan dan ruang yang luas dalam kehidupan masyarakatnya.

Jika semua pada faham apa yang dikehendaki oleh tanah air, maka mudah sahaja Islam membimbing warga negara itu. Katakan anda seorang lelaki yang punya keluarga, maka tanah air mahu anda membina keluarga yang mapan, yang harmoni dan cendikia. Untuk apa? Keluarga yang mapan tidak menjadi bebanan kepada tanah air. Tidak ada ahli keluarga yang menjadi buruan polis dan menyusahkan masyarakat. Ahli yang mapan bekerja atau belajar dengan tekun dan jujur. Tanah air tidak terbeban langsung dengan ahli-ahli keluarga yang mapan sebegini. Nantinya mereka akan berkhidmat dalam pekerjaan atau khidmat suka rela, yang semua itu sebagian daripada kehendak tanah air kepada warganya. Tidakkah ciri-ciri begini dianjurkan oleh alquran dan sunah? Tidakkah muslim sejati senantiasa menyenangkan semua pihak?

Atau cuba saja bayangkan anda mempunyai sebuah keluarga yang berantakan, anak-anak terbiar tanpa pendidikan. Anda sendiri adalah perokok tegar yang bersedia mengambil dana tanah air untuk pengubatan akibat asap rokok. Lebih dahsyat jika kecelaruan hidup keluarga telah merosakkan keharmonian hubungan sosial dalam masyarakat. Anak-anak yang tidak berpendidikan akan menjadi gelandangan, terperangkap dalam dunia jenayah dan kebejatan moral. Semua ini bukan kehendak atau amanah tanah air. Kebejatan manusia ini adalah beban tanah air. Kalau ada sejuta warga yang sebegini, berapa banyak kewangan tanah air dihanguskan demi menanggung beban tidak berkesudahan. Dengan menanggung masalah sejuta manusia bobrok begini, apa yang tanah air peroleh? Kosong!

Adakah alquran dan sunah menawarkan manusia supaya menjadi bobrok? Tidak sama sekali, malah dengan kekuatan akidah seseseorang senantiasa dalam kejujuran sebagai warga negara. Misalnya kalaupun pihak antikorupsi tidak ada, mereka yang akidahnya cukup kental tahu benar bahawa Allah senantiasa mengetahui perbuatan mereka. Rugikah negara punya 20 juta rakyat yang akidahnya cukup mantap seperti ini?

Seseorang muslim sejati tidak akan rasuah atau korupsi, maksiat, berjudi, menipu malah sebaliknya menjunjung kebenaran dan kebaikan di mana-mana. Sesungguhnya tanah air sangat memerlukan watak warga negara yang terbina daripada ajaran alquran dan sunah ini.

Ringkasnya, ajaran alquran dan sunah menuntut rakyat yang adil, jujur, sihat, kuat, cergas, cerdas, pintar, bekerjasama, bertolak ansur, berpengetahuan, berketrampilan tinggi, berkasih sayang, bekerja atau belajar dengan tekun dan cekap, mendapatkan kekayaan dan sebagainya yang sangat terpuji di sisi Allah dan fitrah manusia.

Ringkasnya juga alquran dan sunah menegah kezaliman, kemunafikan, penipuan, kelemahan, goblok, cuai, pembenci kebenaran, boros, korupsi, malas dan segala macam yang buruk-buruk dari peringkat tertinggi masyarakat sehingalah kepada manusia gembel.

Demikian pembuktian Islam sebagai jaminan keutuhan warga negara. Semoga Allah sentiasa memberi petunjuk kebenaran kepada semua 27 juta penduduk Malaysia pada setiap saat, pada setiap ruang kehidupan yang abstrak dan tidak abstrak.

1 ulasan:

  1. kita masih belum merdeka selagi nama kita bergelar manusia. Masih ingat janji-janji iblis untuk mengheret sama manusia ke lubang neraka di depan Allah.

    BalasPadam