Pengikut

Rabu, Mei 07, 2008

Roker Amy dan Tuan Guru

MEMBACA berita Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengunjungi Roker Amy dan makan tengah hari di restorannya, oh satu pandangan yang nyaman. Hampir 20 tahun dahulu semasa saya masih remaja telah mendambakan orang agama di sisi orang kaki nyanyi. Sebabnya, sebagai remaja saya memang suka kepada musik dan lagu-lagu. Zaman remaja saya, ooo…, tentulah Hetty Koes Endang, D’lloyd, Brory Marantika, Uji Rashid dan Hail Amir. Siapa hero yang saya suka? Tentulah Farouk Afero dalam si Gondrong. Dan kalau saya mahu ketawa, saya cari filem Bing Slamet dan Benjamin S!



Apabila duduk di dalam ceramah agama dalam masjid ustaz mengutuk orang bermusik dan menyanyi. Saya mahu menjadi seorang muslim dengan senantiasa mengunjungi masjid tetapi jiwa anak muda mahukan hiburan. Nah di sana ada konflik. Sampai ayah dan ibu saya kurang senang kalau saya membeli kaset.

Konflik antara muslim dan musik rupanya semakin kuat apabila memasuki kampus. Ada golongan sedang mengeram fatwa musik itu haram, maka saya yang naïf inggih saja. Sampai-sampai diminta jasa untuk menjual kaset nasyid tanpa alunan musik. Dan bayangkan dalam pesta konvokesyen di universiti juga tidak kedengaran musik. Ini menimbulkan banyak soal terutama oleh teman-teman bukan Islam. Namun yang perlu saya dengar jawaban kepada mereka ialah, “susah kamu hendak faham…”

Di balik itu saya terus menggemari alunan biola Idris Sardi. Sampai kini saya sangat minat mainan biola Mas Sardi dan segala macam lagi keroncong. Sebab itu kalau saya mengembara malam radio di mobil pasti menerima siaran 104 Johor jam 10 hingga 2 pagi, keroncong emas!

Roker Amy mahu membuka pusat Tahfiz dan didoakan oleh TG. Apakah Amy akan berundur terus daripada menyanyi kerana merasakan sudah aman sebagai pemilik Restoran Cheng Ho dan punya akaun yang tinggi?

Tidak kira siapa dalam dunia hiburan. Amy sebagai contoh saja. Kalau mereka benar-benar mahu membina akhlak mulia, yah silakan. Tetapi manusia masih perlukan bunyi musik dan penyanyi. Kalau orang seperti Amy yang sudah betah membedakan antara nyanyi yang diredai dengan yang tidak disenangi, maka wajib benar Amy terus nyanyi dalam dunia kefahaman Islam. Kalau memang sudah akrab dengan ulama, nah terus saja bernyanyi sambil terus mendapatkan nasihat daripada ulama.

Kita mahu banyak orang seni seperti Amy, Ramli Sarip, M Nasir, Kopratasa, Sohaimi Mior Hassan dan almarhum Sudirman (sekadar beberapa nama) yang dapat menyamankan kegersangan jiwa orang muda, tetapi dituntun ke jalan mulia. TG Nik Aziz mungkin selepas ini akan ketemu M Nasir, manusia seni yang punya citra keanggunan seni dan minda. Teruskanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan