Pengikut

Rabu, Mei 07, 2008

DUA darjat manusia

GAMBAR lebih jujur menceritakan sesuatu berita. Maka gambar sebuah keluarga miskin di Kuala Perlis tentu menusuk kalbu yang berjiwa manusia. Kalau tidak sebab kematian Hatib Leman kerana dipukul 20 lelaki, berita kemiskinan keluarga ini tidak terselak ke dalam akhbar. Mungkin menunggu giliran untuk BERSAMA MU TV3.

Keadaan rumah yang daif dan semua anaknya lima orang tidak bersekolah adalah mercu tanda kemiskinan yang parah. Kita bisa mengatakan itu nasib mereka. Mengapa mereka yang tinggal di Kuala Perlis sampai membesarkan anak berumur 17 tahun dalam kemiskinan tidak dikesan oleh pemerintah. Ketua Kampung berkenaan wajib tampil memberikan sebab mengapa berbelas tahun keluarga ini melarat sehingga semua anaknya tidak sekolah.

Di balik cerita kemelaratan marhaen, saya tampilkan gambar dalam Dewan Rakyat. Ya mereka baru saja melepasi pilihan raya yang menelan belanja beratus juta ringgit. Sewaktu pilihan raya lepas ada calon berjaya mengutip derma daripada penyokong sehingga RM160,000.00 melalui laman blognya. Semua itu belanja hangus untuk memenangi pilihan raya berkenaan. Lawan di sebelah sana juga membelanjakan wang yang hampir sama. Dengan kemeriahan poster, upah-upah dan kenderaan pelbagai biasalah menghabiskan ratusan ribu dalam pilihan raya.

Ratusan ribu ringgit untuk seorang calon bertanding dalam pilihan raya, di balik kemewahan dan kemeriahan pilihan raya, itu keluarga almarhum Hatib Leman di Kuala Perlis menghuni pondok hampir roboh dan anak-anaknya tidak berpendidikan. Bukan baru sebulan dua, tetapi telah bertahun-tahun.

Adakah orang akan menderma sehingga RM100 ribu jika diwujudkan satu blog untuk keluarga almarhum Hatib Leman?

1 ulasan: