Pengikut

Khamis, Mac 27, 2008

PENDEMOKRASIAN ilmu

SEBELUMNYA saya telah menyebut mengenai tanda keruntuhan politik demokrasi alafeudal. Setelah itu saya menyatakan akan sampai ketikanya pegangan feudal agama juga akan bergegar. Malah bunga-bunga keluh kesah aliran feudal agama sedang dirasai di mana-mana. Kepada yang membutakan mata dan minda daripada sejarah, mereka dalam rangka syok sendiri. Pemikiran mereka umpama pembina dan pengendali kapal mewah Titanic. Mereka penuh kepercayaan bahawa kapal mewah itu tidak akan pecah dan tenggelam biar apa cabarannya. Pembesar feudal agama juga dalam syok sendiri yang menganggap tembok besarnya tidak akan bergegar biarpun para penganut kian terbuka dan berminda demokrat.
Kekebalan feudal agama sudah dipecahkan dan pemikiran rasional yang terbuka sudah menerobosi segala ruang. Jika langit terbuka untuk segala ilmu merangkumi ekonomi, politik dan sosial, apakah yang menghalang masyarakat tua dan muda daripada membuka khazanah ilmu agama yang selama ini disimpan rapi. Dahulu para agamawan bisa-bisa saja mengenakan fatwa supaya jangan belajar agama dengan membaca, kini jika mereka berkata demikian itulah bahan ketawa masyarakat. Orang sedang berbicara bagaimana kuasa ilmu ada pada mata dan minda yang membaca, si lebai bercakap mengenai jangan membaca!

Apa lagi kata si agamawan feudal mengenai amal-amal tradisi yang sudah diislamkan berkurun-kurun. Hari ini ada antara mereka yang melopong apabila sudah ada insan yang berani membedakan antara tuntutan adat dan agama. Lebih malang kepada si feudalis apabila generasi intelektual sudah berjaya melepaskan daripada ikatan beku berkurun, akhirnya mereka memilih jalan fitrah: Alquran dan sunah. Dahulu, beratus tahun masyarakat dibenarkan membaca alquran dan sunah, tetapi difatwakan agar menghadap agamawan kerana masalah bahasa. Hari ini dengan kemajuan intelektual dan teknologi, alquran dan sunah serta tafsirannya dapat diakses di mana-mana. Maka sedang bermulalah pendemokrasian ilmu agama di kalangan generasi bersifat intelektual. Generasi intelektual bukan semestinya berdisiplin dalam ‘agama’ malah merupakan ahli-ahli sains, teknokrat, pentadbir, ekonomis dan aktivis sosial.

Pemikiran kritis generasi intelektual bukan mahu mencabar tradisi alam feudal agama, tetapi semua yang sedang berlaku adalah fitrah kemanusiaan. Kebekuan dalam kongkongan bukan fitrah, tetapi keterbukaan dan dialog adalah fitrah sosial. Wacana ilmu dapat disepikan daripada muncul dalam akhbar dan majalah, tetapi tidak di alam siber. Malah dengan keterbukaan minda masyarakat, informasi dari alam siber lebih kukuh dan bersifat ilmiah kerana dasar dan ruang terbuka dalam membicarakan pelbagai hal.

Jangkaan pakar, lima tahun akan datang (tahun 2013) zaman maklumat sudah terlalu jauh berubah daripada yang sedang kita rasai sekarang. Indikatornya ialah iklan akan berpindah ke alam siber sepenuhnya lima tahun dari sekarang. Ini bermakna, masyarakat akan lebih menghadap maklumat di alam siber berbanding secara fizikal di akhbar, TV dan majalah. Apa akan jadi dengan tembok feudal agama yang selama ini diperkukuh dengan pelbagai fatwa. Apa akan jadi dengan agamawan yang masih mempertahankan kaedah tradisi ratusan tahun, sedangkan pelbagai fakta dan hujah diperdebatkan secara terbuka. Kalau sesiapa antara para agamawan masih lesu dan bergayut kepada fatwa lama dengan harapan generasi intelektual akan terus menyembah mereka, akan berulanglah sejarah golongan paderi di Eropah disudutkan. Tidakkah kita sedang berfikir kepantasan maklumat dan perubahan minda manusia sejagat?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan