Pengikut

Sabtu, April 26, 2008

ISRAEL di tengah-tengah Arab!


BANYAK antara kita menyebut dan mengakui keganasan negara haram Israel. Media pun saban hari punya berita-berita baru mengenai Israel. Namun tidak banyak antara kita mengetahui di mana letaknya negara yang dibenci umat Islam itu. Ingat, negara Malaysia masih mengekalkan larangan warganya memasuki negara itu, bukan kerana bencikan satu bangsa yang diciptakan oleh Allah. Tindakan negara terhadap Israel lebih semata-mata bantahan keras terhadap pencerobohan dan usaha penghapusan bangsa Palestin dari tanah airnya sendiri.

Tidak banyak yang tahu bagaimana negara Yahudi itu muncul di tengah-tengah dunia Arab. Namun bagi yang kerap mendengar ceramah mengenai Yahudi tentu pernah mendengar penceramah menterjemah hadis nabi mengenai kepulangan kaum Yahudi dari mana-mana pelosok dunia ke satu wilayah itu, Israel!

Pada masa Perang Dunia Kedua (1939-1945), entah disengaja atau tidak terancang, namun diwar-warkan bahawa tentera Jerman telah membunuh lebih enam juta manusia Yahudi atas nama perang. Konon ertinya kerana kebencian bangsa Jerman terhadap Yahudi menyebabkan penghapusan etnik Yahudi dilaksanakan oleh Hitler.



Kesempatan kerana penubuhan negara-negara bangsa selepas PD2 itu, pemimpin-pemimpin Yahudi telah melobi Amerika dan British untuk membina sebuah negara bangsa Yahudi. Rabi-rabi Yahudi berhujah bahawa tanah Palestin (dalam kitab tafsir disebut Kan’an) adalah tanah yang disebut oleh tuhan untuk bangsa Yahudi. Sesiapa yang membaca Bible juga menemukan rombongan bangsa Yahudi dari Mesir memasuki tanah yang dijanjikan tuhan iaitu Palestin.

Dalam alquran dan Bible memang menyebut kemasukan Yahudi ke Palestin, namun sejak zaman Rasulullah (abad ke-7), bangsa Yahudi telah diusir keluar kerana kesilapan dan kesalahan mereka sendiri. Sejak itu tanah Palestin diteroka dan dibangunkan oleh bangsa Arab. Sebab itulah sejak abad itu, bangsa Yahudi bertaburan merata-rata khasnya di Eropah, Russia dan Amerika. Maka dengan cerita ‘holocaust’ yang penuh propaganda itu, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diperkuda untuk menerima negara Yahudi di dalam negara Arab Palestin.

Ertinya negara Israel itu benar-benar ditubuhkan 100 peratus di atas negara Palestin yang dikuasai oleh bangsa Arab sejak 1300 tahun yang lalu. Perhatikan dalam peta Asia Barat, negara Israel berjiran dengan Mesir, Jordan, Lubnan dan Syria kerana memang itu wilayah bangsa Arab. Sebenarnya tawaran Allah kepada bangsa Yahudi untuk masuk ke Palestin telah ditunaikan oleh bangsa Yahudi zaman Nabi Musa. Maka setelah mereka keluar dari Palestin, maka menjadi hak bangsa Arab pula mentadbir negara itu. Sebab itulah negara-negara Arab dan Islam tidak menerima penubuhan negara Yahudi di atas 100 peratus tanah bangsa Arab.

Perhatikan peta Palestin yang sudah dijadikan negara Israel sejak penubuhannya 1948 hingga tahun 2000! Jika tahun 2000 itu wilayah bangsa Arab Palestin tinggal titik-titik saja, bayangkanlah tahun 2008 ini. Sebab itulah tentara Yahudi itu sewenang-wenang mengganyang bangsa Arab Palestin kerana kini bangsa Arab Palestin sudah tidak mempunyai wilayah khas yang dijadikan kubu.

Berita terbaru bahawa Hamas yang didakwa tidak akan mengiktiraf Israel, juga akan mengkaji pendiriannya jika Israel memulangkan wilayah Arab yang dirampas dalam perang 1967. Kita yang jauh amat dari sejarah dan fisikal Palestin janganlah cepat menghukum Hamas sebagai mengalah kepada Israel, kerana bangsa Palestin sendirilah yang mengerti sejarah dan pengalaman sebenar. Mereka jugalah yang lebih faham tentang masa depan anak cucu mereka.

Mana yang termampu sekalipun doa, kita bergeraklah bersama bangsa Arab Islam Palestin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan