Pengikut

Sabtu, April 26, 2008

AIR lebih mahal berbanding petrol!

ADUH, kaget saya dibuatnya. Bayangkan satu liter air minuman berharga RM3.15 sedangkan petrol untuk kereta hanya RM1.92. Kaget dan terbelakak mata kerana harga RM3.15 untuk hanya air minum bukan air mineral apa lagi itu bukan air zam-zam dari kota Makkah. Kalau saya mendapati harga air itu di Dubai mungkin betul kerana kepesatan kota di padang pasir itu.


Itulah harga air minuman yang dikeluarkan oleh 7-eleven, RM1.00 untuk 320 ml. Itulah harga air minum di sebuah negara yang setiap tahun dilanda banjir besar hingga menenggelamkan bandar dan pekan. Itulah harga jualan runcit air yang dibotolkan, yang terhasil hanya melalui proses penyulingan biasa dengan modal yang jauh lebih murah berbanding proses menyedut minyak dari dalam tanah atau dari dasar laut sana.

Akhirnya di sebuah negara yang terlalu payah mengeluarkan minyak dan harga minyak menjadi penentu jatuh bangunnya sesebuah kerajaan yang memerintah, secara diam-diam harga air minum jauh mengatasi harga petrol. Sekarang terpulangkan kepada pengguna untuk melayan keberadaan air minum berharga RM1.00 untuk 320 ml itu: beli atau biarkan saja……

Jika air minuman itu laku dan syarikatnya meneruskan jualan itu, maka ini satu lagi mercu tanda kebodohan kita dalam melayan harga-harga barang. Agaknya hanya dengan satu demontrasi kenaikan harga minuman ini baru menyedarkan betapa teruknya kita: tidak mahu berfikir atau terlewat dalam menentukan keputusan.

Kita lihat sajalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan