Pengikut

Isnin, Januari 28, 2008

KIRIM pahala bukan sunah Nabi

BARU-baru ini saya kematian ahli keluarga. Maka datanglah ucapan takziah daripada sahabat dan taulan. Orang di desa sedia menyempurnakan adat selepas kematian bertahilan tujuh malam untuk membantu roh si mati di dalam kubur sana. Adik saya bertanya bagaimana mahu menggantikan puasa arwah ayahanda. Ada juga yang memberitahu sudah mengirim bacaan al Fatihah kepada arwah.

Semua ini memberi maksud, manusia yang masih hidup sangat prihatin dengan perjalanan roh di alam barzakh. Kepada adik saya beritahu: Dalam Islam semua menanggung amal yang berpahala dan berdosa sendiri-sendiri. Yang hidup tidak dapat menghulur pahala dan tidak pula dapat mengambil sedikit sebanyak dosa yang dipikul si mati. Si mati pula, sekalipun manusia baik dan diketahui banyak amal solehnya, tidak juga dapat menjadikan pahala amalnya sebagai harta pusaka kepada waris-waris.

Guru agama berkata sejujurnya
Pandangan ini tidak kasar atau aneh. Dalam keadaan sedar, kebanyakan para guru agama juga kerap memberitahu bahawa tidak ada apa yang dibawa masuk ke kubur, kecuali amal-amalnya. Amal-amalnya itu baik yang salih atau keji, ertinya pahala atau dosa. Terus terang saya kerap mendengar guru-guru agama berkata lebih kurang begini: “Apabila mati, segala harta, pangkat, kuasa, kaum keluarga dan kebesaran tidak berguna lagi kecuali pahala dan dosa daripada amalnya. Oleh itu kita yang masih hidup, berfikir-fikir dan bersiap sedialah menghadapi saat kematian yang tidak diketahui kapan datangnnya.”

Saya belum pernah mendengar guru-guru agama berkata kira-kira begini: “Kalau manusia mati semua sudah tidak berguna kecuali amal salihnya (pahala) yang akan membantu dia di sana. Dan kalau mendapat kiriman pahala daripada mereka yang masih hidup lebih aman dan bahagialah arwah di alam barzakh sana.”

Mengapa guru-guru agama tidak segera menawarkan bantuan kepada murid-muridnya bahawa kalau sesiapa mati dahulu, mereka yang masih hidup akan menghantar sebanyak mungkin pahala bacaan yasin, khataman beberapa kali alquran, puasa-puasa, solat-solat sunat, sedekah-sedekah dan segala macam amal soleh orang hidup dan diniat supaya pahalanya dihantar kepada si mati.
Jawabnya ialah fitrah dalam diri manusia mengenai amal dan kehidupan adalah menepati kehendak al Quran dan sunah Nabi. Dalam keadaan kudus mencari keredaan Allah, manusia berfikiran menyerupai kehendak Allah dan Rasul-Nya iaitu semua manusia menanggung amal baik dan buruk sendiri-sendiri. Akal fikiran yang sihat pun memberontak jika dipaksa menerima ajaran begini: Orang tak buat amal tapi mendapat upah atau pahala. Orang tak bersalah tetapi harus menanggung dosa pula!

Dalam keadaan bercelaru dan dihadap dengan budaya turun-temurun, maka kekudusan iman goyang sehingga lupa bahawa akal dan kekudusan hatinya tadi pernah mengakui manusia menanggung segala perbuatannya sendiri.

Cuba perhatikan maksud ayat-ayat al Quran di bawah, adakah salah satunya membingungkan dan berlawanan dengan fitrah manusia yang normal?

1. Surat Al Baqarah, ayat 286. "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala (daripada kebaikan) yang dikerjakannya dan mendapat siksa (daripada kejahatan) yang dikerjakannya….”

2. Surat Al Baqarah, ayat 123. "Dan takutlah kamu pada suatu hari yang seseorang tidak dapat menggantikan (memindahkan pahala) seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima sesuatu tebusan daripadanya, juga tidak akan memberi manfaat sesuatu syafa’at kepadanya dan tidak pula mereka akan ditolong (oleh kebajikan orang lain)”

3. Surat Al Ankabut, ayat 6 "Sesiapa berjihad (melakukan kebajikan), sesungguhnya jihadnya hanya untuk dirinya sendiri…..”

4. Surat Yaasin, ayat 54 "Maka pada hari itu (kiamat), tidak seorangpun akan teraniaya, dan kamu tidak akan dibalas, melainkan apa yang kamu sendiri telah kerjakan".

5. Surat Al Isra’ , ayat 15 "Sesiapa yang berbuat sesuai dengan hidayah Allah, maka sesungguhnya perbuatan itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri. Sesiapa sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Seseorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain. Dan Kami tidak akan mengazab (sesuatu pihak) sebelum Kami mengutus seorang rasul.”

6. Surat An Najm, ayat 38 dan 39 "Bahwa seseorang tidak berkuasa menanggung dosanya orang lain dan sesungguhnya seorangpun tidak akan memperoleh (ganjaran) melainkan daripada perbuatannya sendiri".

7. Surat Luqman, ayat 33. "Hai Manusia bertakwalah kepada Allah dan hendaklah kamu takut kepada suatu hari (kiamat) seorang ayah tidak berkuasa menolong anaknya (daripada perbuatan anaknya), seorang anak pula tidak dapat menolong bapaknya sedikitpun."

Kirim pahala bukan sunah Nabi
Sunah Nabi? Pernahkah mana-mana guru agama memberikan contoh bahawa misalnya jika ada kematian, Rasulullah dan para sahabatnya berkumpul di rumah si awrah dan membuat tahlil atau membaca surah ikhlas 100 ribu kali dan dihadiahkan kepada arwah itu? Kalau ada yang mengatakan Rasulullah dan para sahabatnya melakukan sebagaimana kebanyakan kita lakukan, itu bukan guru agama, tetapi pendusta!

Tidak ada contoh daripada sunah Nabi, maka habis di situ, noktah! Kita tidak perlu menyelidik dan mentakwil mana-mana ayat atau huruf untuk dipadankan dengan amalan adat Melayu dalam kematian. Hal kematian adalah hal besar. Ayat-ayat Makiyyah kerap mengaitkan kehidupan dan keimanan dengan ‘percaya pada hari akhirat’. Sebegitu hebat amaran Allah, mustahil bab mengantar pahala kepada arwah tidak ditunjukkan oleh Nabi, sehingga ada antara kita yang terkial-kial mencari kata dan perbuatan sahabat dan tabi’en.

Di bawah satu contoh diskusi antara sahabat selepas kewafatan Rasulullah. Ada sahabat mengatakan mayat disiksa kerana tangisan para ahli keluarganya. Hadis ini ada diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim bermaksud: Daripada Umar dan Abdullah bin Umar mengatatakan bahawa Rasulllah bersabda, “sesungguhnya mayat disiksa lantaran ditangisi oleh keluarganya”.

Syaidatina Ai’syah r.a. yang mendengar perkara itu berkata, “cukuplah buat kamu ayat al Quran (bermaksud) Dan seseorang tidak berkuasa menanggung dosa orang lain.

Dengan kata lain, sesuatu hadis yang berlawanan dengan maksud al Quran juga dengan sendirinya gugur ketegarannya. Inilah prinsip yang sangat jelas mengenai penerimaan hadis sahih iaitu matannya sesuai dengan isi al Quran, selain mempunyai perawi-perawi yang sangat dipercayai.
Wallahu’aklam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan