Pengikut

Selasa, Jun 17, 2008

ARAB yang strategik

Makkah di tengah-tengah jazirah Arab dan tanah Arab terletak di Asia Barat atau Timur Tengah. Apabila membaca sejarah bahawa Rasulullah mendapat wahyu di Makkah atau wilayah Arab ada yang bertanya apa istimewanya Arab. Misalnya mengapa Allah tidak memilih Negara China sebagai tempat diturunkan wahyu sedangkan pada abad ke-7 itu penduduk China sudah begitu banyak, berganda-ganda berbanding penduduk jazirah Arab.

Walaupun tidak dijelaskan dalam alquran mengenai pemilihan lokasi wahyu diturunkan tidak di Eropah atau China, namun kita digalakkan berfikir mengenai kejadian yang berlaku. Dalam alquran sendiri Allah begitu menggalakkan manusia berfikir supaya mencapai kemajuan. Selain matlamat berfikit untuk membuka rahsia, hakikatnya ialah untuk membuktikan betapa hebatnya Allah dalam melakukan perancangan dan penciptaan.

Jika dikaji dari sudut geografi, mestilah kita wajib mengetahui secara kasar wilayah-wilayah dunia seperti kedudukan Afrika, Asia dan Eropah. Jazirah Arab sebenarnya terletak di persimpangan penting antara tiga benua: Asia, Afrika dan Eropah. Persimpangan ini satu tempat yang strategik dalam perhubungan antara bangsa. Umpama membuka pusat perniagaan, persimpangan jalan merupakan tempai strategik kerana menjadi tumpuan dan laluan utama pelanggan. Begitulah Jazirah Arab.

Malah sewaktu wahyu diturunkan pada zaman Rasulullah, Jazirah Arab merupakan wilayah di tengah-tengah pertelagahan dua kuasa besar dunia iaitu Sasan (Parsi) dan Rom. Suasana politik waktu itu menjadikan Jazirah Arab bertambah penting dilihat dari sudut perhubungan antara bangsa.

Bagaimana lokasi China atau Eropah? China terletak di timur benua Asia, bukan dalam jalur laluan utama antara bangsa. Banyaknya manusia menghuni China kerana mudahnya mendapat sumber makanan atau pusat pertanian. Untuk mengubungi Afrika dan Eropah, penduduk China terpaksa menempuh perjalanan laut dan darat yang jauh. Eropah pula terletak di utara bumi, juga bukan dalam wilayah strategik seperti Jazirah Arab. Mudahnya, bukan pilihan baik membuka pusat perniagaan di hujung jalan mati!

Telah terbukkti apabila Islam diperjuangkan dan didakwahkan ke luar Jazirah Arab. Pada zaman Saiyidina Umar, Mesir yang terletak di utara Afrika telah menerima Islam atas usaha gigih umat yang dipimpin oleh Amru al As. Empayar Sasan di timur Jazirah Arab pula dapat dikuasai Islam juga pada zaman Umar. Ertinya Mesir menjadi pintu penerokaan Islam ke Afrika dan Iran sebagai pintu masuk ke benua Asia.

Walaupun sepatutnya Islam memasuki Eropah melalui wilayah Anatolia atau Turki kerana itulah jalan pintas ke Eropah dari Arab, namun kekuasaan Rom di sana menyebabkan Islam sampai melalui Sepanyol, jalan yang jauh setelah menguasai seluruh Afrika Utara. Hal ini berlaku pada abad ke-8 di bawah kukuasaan Bani Umayyah. Atas faktor kekuatan kerajaan Usmaniyyah dan kelemahan kerajaan Rom Timur atau Byzantin, maka pada kurun ke-15 akhirnya kota Konstantinopel dikuasai Islam. Pembukaan kota utama Rom Timur menjadi pintu masuk Islam ke Eropah. Penguasaan wilayah Balkan di Eropah oleh kerajaan Usmaniyyah menjadikan Islam salah satu penentu tuju arah Eropah. Malah patokan politik kerajaan Turki Usmaniyyah ialah di wilayah Eropah yang dikuasainya, bukan di Arab atau Afrika. Ini samalah difahami kekuatan politik Malaysia dicorakkan oleh Semenanjung Tanah Melayu, bukan Sabah dan Sarawak!

Sepanjang sejarah bermula pada zaman Khulafa ar Rasyidin menuju zaman Bani Umayyah, Bani Abasiyyah dan seterusnya Usmaniyyah melangkapkan teori lokasi yang strategik Islam bermula di Jazirah Arab.

Sehingga hari ini wilayah Asia Barat merupakan kawasan perebutan pengaruh mana-mana kuasa besar dunia. Keadaan ini ditambah dengan takdir Allah menjadikan bumi Arab digenangi minyak yang banyak, faktor terpenting negara-negara maju mahu menguasai wilayah berkenaan.

Kedudukan geografi yang strategik dan adanya minyak merupakan perancangan Allah terhadap dakwah Islam. Kebanyakan pengkaji mungkin bersetuju bahawa pada zaman moden ini lokasi strategik persimpangan benua sudah bukan faktor kerana kemajuan teknologi, namun faktor minyak di Arab tetap menjadikan Arab sebagai fokus manusia seluruh dunia. Apabila harga minyak melambung tinggi, fokus manusia sedunia ialah Arab! Wah, bertambah kaya negara-negara Arab, negaranya umat Islam. Dan bertambah pendapatan negara Arab Saudi, negara yang menjaga dua tanah suci Makkah dan Madinah!

Inilah rahsia perancangan Allah, menjadikan wilayah Arab, orang Arab dan Islam sebagai fokus utama manusia sedunia sejak zaman wahyu pertama kurun ke-7 hinggalah zaman kenaikan harga minyak kurun ke-21. Fokus manusia sedunia penting supaya manusia melihat dan meneliti apa saja yang ada di Tanah Arab, yang penting Islam. Dalam manusia sedunia melihat faktor minyak di Arab, saban tahun dua juta manusia berhimpun di Makkah menunaikan haji.

Hal ini hampir menyamai peristiwa umrah tahun ke tujuh Hijrah setelah Perjanjian Hudaibiyah tahun ke enam Hijrah. Dalam kerakusan dan ego Arab Makkah mahu melawan Islam, akhirnya mereka dipaksa menyaksikan ribuan orang Islam dari Madinah melakukan kerja-kerja haji dan umrah di Makkah, wal hal waktu itu Makkah belum lagi dikuasai oleh Rasulullah. Siapa yang dapat menahan semua manusia sedunia hari ini daripada menyaksikan kebudayaan dan tamadun Islam di Arab pada saat mereka membenci Islam? Punca mereka terpaksa melihat Arab dan Islam sekarang ialah mereka mahu melihat minyak di Arab.

Satu perkara yang penting difikirkan ialah keazaman Kerajaan Arab Saudi melaksanakan Islam berdasarkan alquran dan sunah yang bersih daripada pengaruh Yunani, Parsi, India dan Melayu-Jawa juga dalam perancangan Allah dalam membuktikan ketulenan Islam di wilayah asalnya Islam diwahyukan kepada rasul akhir zaman. Patut sangat umat Islam di luar Arab yang bertaburan di serata dunia yang antara mereka membawa Islam yang sudah ada percantuman dengan adat budaya setempat, melihat ketulenan akidah dan ibadah Islam di Arab sana.


1 ulasan: