Pengikut

Rabu, Jun 04, 2008

HANYA undang-undang dunia

SEJAK dahulu namun tidaklah kerap didengar ungkapan ‘itu semua undang-undang dunia’ atau ‘itu dunia semata-mata’. Ungkapan-ungkapan yang dimaksudkan itu sebenarnya mendalam dan merupakan luahan pemikiran pengucapnya.

Sekali imbas pengucapnya seperti begitu prihatin dan serius dengan masalah dunia dan membanding hal-hal dunia dengan akhirat yang kekal abadi. Tentu kerana keciwa dengan hal dunia yang dirasakan membawa keburukan dan tidak abadi, lalu pemikirannya dialih kepada hal akhirat yang lebih adil, bahagia dan kekal selama-lamanya.

Namun begitu, mengalihkan pemikiran sehingga mengatakan ‘itu semua undang-undang dunia’ bukanlah satu penyelesaian terhadap krisis dalam diri yang dialami. Ungkapan ini merupakan sebagian pelarian daripada masalah keyakinan untuk hidup nyaman di alam maya ini.

Jika ‘itu semua undang-undang dunia’ adakah undang-undang akhirat yang digunapakai di dunia? 1000 tahun alam akhirat menyamai sehari atas dunia. Di akhirat, Allah menyediakan kemudahan kepada manusia tanpa manusia perlu bekerja (alam syurga) sedangkan di dunia manusia perlu bekerja untuk merasai nikmat itu. Si pengucap sebenarnya bermain-main dengan ilusi.

Misalnya apabila diketemukan isu undang-undang jalan raya, pindaan akta atau undang-undang semasa, akan didengar bahawa ‘itulah undang-undang ciptaan manusia’ yang bila-bila masa diubah suai. Atau ada yang lebih pesimis terus mengatakan bahawa undang-undang Allah pun diubah lagikan pula undang-undang dunia.

Sebenarnya mereka yang cepat mengatakan demikian telah memahami syariah Islam sebagai satu persepsi saja. Pemahamannya ialah alquran dan sunah ditulis dengan lengkap secara harfiah untuk mentadbir dunia sejak zaman wahyu turun sehingga kiamat. Baginya seperti dalam alquran atau hadis-hadis sahih telah tercatat juga peraturan jalan raya yang di dalamnya ada dicatat garisan berkembar, lampu trafik berwarna merah, kuning dan hijau. Atau mereka percaya ada peraturan secara harfiah mengenai kawalan pembalakan dan mengurus sungai daripada pencemaran. Lebih dahsyat barangkali jika ada yang percaya ayat alquran menetapkan warna pakaian seragam murid-murid sekolah!

Bagi mereka yang memperjuangkan hukum Allah sering berhujah alquran menetapkan hukuman potong tangan kepada pencuri, sebat 100 kali kepada penzina juga kepada peminum arak. Memang ada beberapa hukuman lain yang dikhaskan oleh Allah, namun di luar alquran (selain hukum-hukum berkenaan) banyak lagi ditemui permasalahan hidup. Lantaran kehidupan dunia sangat rencam dan luas, maka permasalahan yang memerlukan kawalan undang-undang juga luas. Zaman juga berubah kerana perubahan daya akal dan kreativiti manusia. Maka keperluan terhadap undang-undang dunia juga tetap mengalami perubahan. Jika kita memahami peranan keduniaan sebagai wasilah dalam menuju keredaan Allah, tidak timbul sindiran ‘ah.., itu hanya undang-undang dunia!”

Alquran dan sunah telah menetapkan hal-hal akidah dan ibadah khusus sebagai kekal tidak berubah sekalipun zaman dan budaya manusia berubah. Namun dalam hal keduniaan, alquran dan sunah siap memberikan dasar-dasar kepada pembentukan hukum. Misalnya soal keadilan dan kebersihan adalah asas yang akan ditafsir untuk dilaksanakan, dijadikan undang-undang. Daripada asas keadilan itulah pemerintah menggubal ‘undang-undang dunia’ seperti had laju di jalan raya, akta mencegah rasuah, akta mengenai alam sekitar, akta percukaian dan mengenai kerajaan tempatan (dan lain-lainnya). Sebab itulah alquran meraikan kreativiti dan ijtihad manusia demi kelangsungan hidup manusia yang adil dan sejahtera.

Banyak yang faham ijtihad hanya dalam hal ibadah. Patutlah ijtihad dikatakan sudah ditutup sebab hal ibadah khusus tidak bisa diubah-ubah, cukup. Dunia yang berubah dan perlukan ijtihad. Maka ijtihad terhadap pengurusan dunia (ulil amri) sangat terbuka dan luas. Hendak mengutip zakat pun perlu keputusan ijtihad. Misalnya dibenarkan sebuah syarikat pengutip zakat yang asalnya disebut amil dan bersifat individu. Kerana dunia berubah dan manusia semakin banyak, pemerintah melantik syarikat-syarikat untuk mengutip zakat daripada muslim. Tidakkah syarikat yang selalu dikaitkan dengan perniagaan adalah ‘urusan dunia’.

Kalaulah kita semua dapat memahami bahawa alquran dan sunah telah memberikan asas-asas lengkap kepada manusia untuk berijtihad mengurus dunia, kita tidak akan rendah diri dengan dunia dan konon mengharap bonus besar di akhirat saja. Islam itu ‘kaffah’ (menyeluruh) maka urusan dunia berdasarkan ijtihad diiktiraf oleh Allah. Oleh itu urusan dunia yang terjelma daripada ijtihad masih merangkumi erti ‘Aku (Allah) menjadikan jin dan manusia untuk mereka mengabdi kepada-Ku’: surah az Zariat ayat 56.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan