Pengikut

Isnin, Jun 16, 2008

RAHSIA kejayaan tamadun Islam

(Nota dialog di bawah pernah saya gunakan untuk memberi kefahaman kepada pelajar bukan Islam bagaimana tamadun Islam berkembang dengan pantas)

Soal: Zaman Jahiliah, bangsa Arab sangat teruk selama 300 tahun, tetapi apabila menerima Islam mereka begitu cepat mencapai kemajuan. Apa rahsianya?

Jawab: Bangsa Arab berubah daripada manusia biasa kepada manusia yang patuh perintah Tuhan, Allah. Ikut perintah Allah, manusia menjadi berani sampai berani mati kerana ada jaminan (guarantee) daripada Allah. Misal, kalau kita membeli satu barang yang ada guarantee, kita berani guna dengan lasak. Jadi, masyarakat Islam yang awal sangat lasak sebab ada guarantee. Macam ada insurans, luka atau mati dapat pampasan.

Soal: Apa guarantee Tuhan?

Jawab: Dalam ajaran Islam, hidup bukan di dunia saja. Hidup ini sementara, yang kekal ialah di akhirat, satu kehidupan semula selepas mati di dunia. Oleh itu ajaran Islam suruh penganutnya merebut peluang kejayaan hidup di akhirat. Allah beri guarantee manusia yang percayakan Allah dan mengikut perintah-Nya, Allah akan beri kejayaan atau untung besar di akhirat, sangat lebih baik daripada di dunia ini.

Soal: Boleh terangkan suasana kejayaan di akhirat?

Jawab: Hidup di syurga, sangat menyeronokkan dan zaman di sana tidak berakhir atau kekal! Kalau di dunia kita kena berusaha untuk mendapatkan sesuatu, di syurga tuhan sediakan percuma saja. Minta, Tuhan terus beri. Mintalah apa-apa, mesti dapat. Tiada ada perkara buruk, kotor dan jahat di sana. Kalau apa yang kita mahu tuhan terus beri, maka tak adalah jenayah! Itu gambaran kecil saja.

Soal: Apa kaitan dengan kejayaan tamadun yang pantas di dunia?

Jawab: Pertama: Dalam Islam ada konsep pahala (akaun baik) kerana melakukan kebaikan dan dosa (akaun jahat) kerana melakukan kejahatan. Maksud baik dan jahat kena ikut al Qur’an, bukan maksud yang manusia cakap. OK, untuk masuk syurga Allah kena banyak dapat pahala, jangan sesekali buat dosa. OK kalau tak sengaja membuat dosa, cepat-cepat bertaubat. Berbuat baik dapat pahala dan hilangkan dosa juga! Itulah tuhan yang sangat pengasih kepada manusia.


Kedua: Percayakan Allah adalah kebaikan paling besar. Pahalanya besar. Patuhlah semua perintah Allah, banyaklah pahala. Allah perintah cari ilmu, pergilah belajar! Perintah jangan bergaduh, kita berkasih-sayanglah! Perintah Allah supaya jujur, terus tak menipu! Perintah Allah supaya hormati wanita, terus wanita disama taraf dengan lelaki! Perintah jangan minum arak dan berjudi, terus berhenti! Itu semua asas perintah menjadi masyarakat yang berkualiti. Masyarakat berkualiti menjadi penggerak tamadun.

Soal: Takkan itu saja? Tamadun adalah perkara besar.

Jawab: Islam adalah satu sistem hidup, bukan agama semata-mata. Selama 23 tahun Tuhan Allah turunkan al Quran kepada Nabi Muhammad. Dalam al Qur’an ada bab pemerintahan negara, undang-undang, hubungan antara bangsa, sistem ekonomi, sistem sosial, pendidikan termasuk sains! Jadi orang-orang Islam amalkan ajaran al Qur’an, mereka membentuk tamadun Islam. Kembali kepada konsep asal, ikut ajaran al Qur’an ertinya mendapat pahala besar yang sangat berguna untuk masuk syurga Allah kelak.

Soal: Kalau buat jahat atau buat kerosakan di dunia bagaimana?

Jawab: Tak dapat pahala, tapi dapat dosa. Banyak membuat kemusnahan seperti mencemar alam akan berdosa, nanti akan masuk neraka. Kalau percayakan Allah adalah Tuhan yang satu, Tuhan yang hebat, manusia mesti tak mahu masuk neraka, mesti mahu masuk syurga. Di dunia sudah merasa aman, di akhirat nanti lagi aman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan