Pengikut

Isnin, Jun 09, 2008

UNTUK siapa dunia ini?

DUNIA ini untuk siapa, orang-orang beriman atau yang kufur? Berapa banyak mereka yang mengaku beriman yang begitu ketara banyak dan kukuhnya amal ibadah siang dan malam tetapi sangat mencurigai dunia dan isinya. Tidak salah mencurigai dunia demi menjaga kelangsungan amal salih, tetapi memandang dunia dengan pandangan kosong bagai dunia tidak berguna, itu bukan prinsip Islam yang diwahyukan kepada manusia.

Mudah difahami bahawa dunia dan segala isinya adalah hak mutlak Allah. Kemudian menjadi hak Allah hendak menyerahkan urusan pentadbran dunia kepada siapa. Daripada begitu banyak makhluk yang Allah ciptakan di atas dunia ini, manusia dipilih sebagai pengurusnya.

Kemudian antara sekian banyak manusia itu, siapakah yang paling layak menguasai dan mentadbir dunia ini. Allah menjelaskan dalam surah an-Anbiya ayat 105 sebagai berikut, “Dan sungguh telah Kami tulis dalam Zabur dan sesudah (Kami catat dalam) Lauh Mahfuz, bahawa bumi ini dipusakai hamba-hamba-Ku yang salih”. Maksud yang sama bahawa dunia ini dipusakakan kepada manusia yang beriman atau taat perintah Allah ada dalam surah al Araf ayat 128 dan an-Nuur ayat 55.

Salahlah pemahaman jika ada mereka yang mengaku beriman, bertakwa dan bercita-cita mendapat keredaan Allah tetapi mengasingkan diri daripada urusan dunia. Mereka membiarkan dunia ditadbir urus oleh orang-orang yang dianggap serakah atau kufur. Akhirnya mereka hanya menjadi pemerhati dan pengkritik manusia yang didakwa sudah ditakluk dunia dan isinya. Kedengaran lagi suara yang mengatakan pengaruh dunia yang memusnahkan manusia daripada keredaan Allah.

Secara kasar menarik pandangan dan contoh kehidupan yang cuba dibawa. Muslim yang sangat menjaga ibadah khusus siang dan malam, mulutnya tidak henti daripada memuji-muji Allah. Oleh kerana perwatakan ini dilihat sangat kudus maka menjadi pandangan umum begitulah contoh manusia yang dikasihi Allah, hamba-hamba Allah yang salih. Muslim awam akan menghampiri golongan ini untuk mempelajari kaedah menjadi hamba Tuhan yang baik. Pandangan hidup begini bukan tamat di serambi masjid sahaja namun dibawa ke lapangan lain dan memberi kesan-kesan tertentu.

Telah menjadi satu pandangan umum bahawa hamba-hamba Allah yang dikatakan salih itu ialah ahli ibadah khusus sekalipun gagal atau takut menempuh ilmu keduniaan yang kian rumit. Berapa banyak muslim yang sempurna dalam ibadah, akhlak dan sangat berketrampilan ilmu dunia tidak digambarkan sebagai hamba-hamba Allah yang salih, hamba-hamba Allah yang sedang mentadbir dan mewarisi dunia. Sehingga akhirnya ada muslim yang hebat ilmu keduniaannya terpaksa berpakaian ala-Arab (jubah dan serban) untuk merasa dirinya semakin dekat dengan Allah.

Secara kasar begitulah pandangan yang terbentuk akibat pemisahan ibadah dengan urusan keduniaan. Pandangan ini bukan dijaja oleh penjajah Eropah yang dikatakan musuh dunia Islam sejak zaman Portugal di Melaka tahun 1511. Pembentukan pandangan pemisahan agama dan dunia telah berlaku sejak kurun ke-13 sebelum kejatuhan kota Baghdad pada 1258 masehi.

Kemasukan Islam ke Nusantara ini sebenarnya setelah kejatuhan keagungan tamadun Islam di Damsyik, Andalusia dan Baghdad. Kita sering memuji ketamadunan Islam zaman silam bahawa muslim mentadbir dan menguasai dunia dengan Islam. Namun sebagian kita pula masih mencari jalan sama ada hendak menjadi hamba Allah yang menguasai dunia atau ilmu ibadah khusus saja. Ada ahli-ahli agama (baca ahli ibadah khusus) menyindir muslim yang berilmu dalam sains tulen, matematik, sains kemanusiaan dan pelbagai disiplin ilmu sebagai pemilik ilmu yang belum sempurna. Mereka mengatakan duduk beriktikaf di masjid atau berzikir (melafaz kalimah-kalimah memuji Allah) jauh lebih bernilai di sisi Allah berbanding mencari kekayaan dunia yang fana!

Janganlah antara kita masih hairan mengapa muslim yang mempunyai sejarah ‘hamba-hamba Allah yang salih menguasai dunia’ masih ketinggalan dalam hal keduniaan yang sepatutnya dikuasainya. Di mana-mana dunia Islam, muslim sedang berkecamuk antara memahami Islam yang menyeru kepada menguasai dunia atau Islam hanya di atas sejadah. Di negara kita ini masih banyak yang membacakan hadis palsu larangan membicarakan hal dunia dalam masjid, walhal pada zaman Rasulullah masjid sudah menjadi urusan ibadah khusus dan urusan keduniaan.

Mari kita kira: Jika di sebuah mukim ada 20 buah masjid, berapakah yang mengadakan kuliah hal kesihatan, undang-undang dan kepenggunaan untuk dimasukkan dalam kuliah Maghrib dan Subuh selain hal-hal akidah dan ibadah khusus pada setiap minggu?

Jika sebuah masjid itu sudah berusia 20 tahun, berapa ratus kali kuliah-kuliah hal pengurusan keduniaan diberikan supaya khalayak atau jemaah masjid hebat dalam pengurusan dan penguasaan kehidupan atau dunianya?

Mengambil contoh masjid penting kerana rumah Allah itu dianggap pusat Islam dalam mana-mana wilayah, dan hanya mereka yang dilihat berilmu Islam diberi wewenang dalam pengurusan masjid.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan