Pengikut

Selasa, Jun 24, 2008

MENCARI dukun digital

SEPANJANG hidup entah berapa kali saya kehilangan barang. Barang hilang kerana kecurian tentulah membuat hati geram dan keciwa, namun lama-kelamaan saya akur dengan kejadian itu. Semasa tinggal di Kedah akhir tahun 80-an ada rakan kehilangan sebuah motorsikal. Selain membuat laporan polis, ikhtiarnya ialah mengadu kepada dukun atau bomoh. Entah berapa orang, tapi pasti bukan seorang. Dia sangat tekun mengikuti ramalan dukun. Akhirnya motorsikalnya ditemui oleh pihak polis di tepi jalan agak jauh juga dari bandar Alor Setar.

Setelah bekerja sehingga kini, tiga kali rumah yang saya diami diceroboh pencuri. Saya hanya buat laporan polis, tetapi ada juga rakan sekerja mencadangkan agar mengadu kepada dukun untuk mengetahui kedudukan barang berharga yang hilang. Namun saya menolaknya atas prinsisp tidak percaya ramalan sang dukun.

Pernah satu ketika dulu, ipar saya kehilangan beg tangan yang di dalamnya ada wang dan sedikit barang kemas. Tidak lama kemudian saya dan keluarga diajak oleh seseorang yang rapat dengan keluarga isteri menaiki van. Katanya, “ikut sajalah…” tanpa memberitahu apa tujuan dan ke mana arah tuju.

Rupa-rupanya seseorang itu membawa kami ke rumah seorang dukun kenalannya untuk menilik atau mengkhabarkan di mana barang kemas yang hilang itu. Saya diberitahu sang dukun hanya memberitahu ciri fizikal pencurinya yang dikatakan bertubuh gempal dan berbaju merah. Tidak ada yang lain. Alahai…, berapa ramai manusia bertubuh gempal dan berbaju merah dalam kampung itu?

Kalau dikumpul cerita-cerita dukun membaca jampi mentera untuk dalam usaha mendapatkan semula barang hilang, belum pernah seorang dukun dapat memberikan nama pencuri, alamat lengkap dan nombor kad pengenalannya! Pada saya itulah asas hendak menangkap pencuri dan mendapatkan barang yang hilang.

Jika seseorang yang dikatakan bomoh sekadar memberitahu barang curian masih ada di sebuah bandar, pencurinya lelaki dan dikatakan tidak dapat menjual atau mengguna barang itu, saya pun boleh cakap.

Lihat apa masalah polis yang masih gagal menangkap pembunuh Nurin sekalipun sudah mendapat gambar lelaki dan motorsikalnya. Masalahnya ialah tidak dapat mengesan nombor pendaftaran kenderaan yang digunakan membawa beg berisi mayat Nurin. Mana perginya sekumpulan dukun yang sebelum itu mengunjungi keluarga malang itu? Polis mahu nombor pendaftaran kenderaan, nama penculik dan pembunuh serta nombor kad pengenalannya. Tanpa data itu, jangan cakaplah fakta-fakta hebat hanya kerana asap kemenyan.

Anehnya, sekalipun dukun tidak dapat memberikan data yang saintifik masih ada masyarakat yang mencarinya. Ada permintaan ada penawaran, itulah teori ekonomi. Saya mungkin percaya kaedah dukun mencari penjenayah jika dukun dapat mengemaskini perkhidmatannya. Misalnya untuk mengesan barang curi dukun mesti memberi tahu secara jelas di mana barang itu. Misalnya dalam rumah nombor 8 lorong 23, dalam almari bilik belakang rumah itu. Data penting seperti nombor kad penegenalan atau nombor kenderaan jangan lupa. Satu lagi mana-mana dukun yang dapat memberikan jenis darah penjenayah atau data DNAnya tentu akan menerima bayaran paling tinggi daripada pihak polis!

Setakat ini ilmu sains, teknologi moden dan kaedah saintifik lebih terbukti sah dan halal di sisi Islam berbanding ramalan kabur tak tentu hala.

(Tulisan ini sebagai respon rencana adat berbomoh yang disiar dalam Majalah I bulan Jun 2008)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan