Pengikut

Jumaat, Jun 27, 2008

SERBAN vs topi keledar

LAGI isu serban dengan undang-undang. Kali ini pelajar sekolah pondok disaman oleh polis kerana menunggang motorsikal dengan berserban, iaitu tidak memakai topi keledar. Beberapa waktu terdahulu isu yang menjadi kes mahkamah murid-murid yang berserban dibuang sekolah atas alasan tidak menepati pakaian seragam sekolah kerajaan Malaysia.

Isu pelajar berserban disaman ini pun akan dijaja atas tema undang-undang jalan raya yang antisunah nabi dan pro-Sikh! Maka sekali lagi akan diseret pula kalimah ‘undang-undang dunia’ yang mengalahkan ‘undang-undang Allah’. Begitukah?

Istilah berserban itu memang difahami dengan cara memakainya yang berlilit itu. Ulasan ahli hadis tempatan Drs Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris dalam bukunya “Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu” (Kuala Lumpur, al Hidayah Publisher, 1996, rujuk muka surat 194-200) ialah tidak ada satu pun hadis yang sah atau sahih mengenai pemakaian serban atau fadilat berserban. Itu kata pakar hadis. Maka yang tidak pakar mengenai status hadis, kenalah menerima pendapat pakar.

Lupakan dahulu dari sudut budaya dan sejarah Arab kurun ke-7, zaman Rasulullah. Budaya Melayu dan Islam bukan antiserban. Jika pakar hadis mengatakan tidak ada hadis sahih mengenai kelebihan pahala berserban, bukan bererti muslim tidak boleh berserban. Itu jelas, penulis pun tidak berpendirian antiserban. Oleh kerana berserban adalah satu budaya atau adat sahaja, maka penggunaannya mestilah tidak sampai menghalang penggunaan teknologi zaman terkini.

Jika orang faham muslim wajib taat kepada Allah, kemudian rasul dan kemudian lagi ialah ulil amri (pemerintah), tentu dapat menerima pelaksanaan undang-undang jalan raya yang antaranya wajib memakai topi keledar. Penerimaan wajib bertopi ini masih dalam hal taat ulil amri yang diperintahkan Allah. Tambahan pula berserban itu hanya budaya, bukan satu hukum wajib atau sunat. Mudahnya, tanggalkan pakaian adat berserban dan pakailah topi keledar pada saat memerlukan pemakaian topi keledar. Pada saat hendak berserban, pakailah serban itu. Tiada halangan apa-apa.

Ulil amri sudah menunaikan amanah menjaga keselamatan rakyatnya di jalan raya dengan mewajibkan pemakaian topi keledar. Ulil amri sedar bahawa topi keledar ialah salah satu keperluan wajib penunggang motorsikal, sebab itu diwujudkan undang-undang mengenainya. Memang kalau tidak memakai topi keledar pun motorsikal boleh ditunggang. Sama juga tentera boleh saja tidak memakai topi besi ketika bertempur. Mana mungkin senjata tidak dapat diledakkan jika tentera yang mengendalikan senjata tidak bertopi besi, namun fahamkah mengapa tentera memakai topi besi ketika bertempur? Kalau muslim faham logik tentera bertopi besi ketika bertempur, harap fahamlah ulil amri mahu rakyatnya memakai topi keledar ketika menunggang motorsikal.

Isunya di sini ialah anggapan berlaku konflik antara sunah nabi berserban dengan undang-undang dunia yang dianggap tidak mengatasi sunah berserban. Lantaran itulah pelajar sekolah pondok yang yakin melakukan sunah nabi sepatutnya mengatasi undang-undang dunia jalan raya! Senang cakap berserban dikaitkan hal nabi, dekat dengan Allah tetapi topi keledar dianggap bukan sunah, tidak berpahala dan hal dunia. Mereka faham, hal nabi dan Allah pasti mengatasi hal remeh-temeh topi keledar. Sebab itulah golongan ini tidak perduli akta yang dikatakan ‘hal dunia’ semata-mata.

Di luar kes ini banyak yang berfahaman demikian. Sebab itulah perlu ada pemeriksaan taraf hadis dan usaha tajdid sepanjang waktu agar pemahaman Islam benar-benar seperti yang dikehendaki oleh alquran dan sunah. Islam pula tidak dilihat kaku dan terasing daripada kemajuan sains dan teknologi. Pemahaman yang salah atau kurang tepat tetapi dikatakan sebagai inti ajaran Islam tidak membantu memajukan Islam sebagai cara hidup yang sesuai sepanjang zaman. Isu konflik serban dan topi keledar ini satu contoh yang boleh dieksploitasi bahawa Islam ketinggalan zaman.

wa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan