Pengikut

Sabtu, Jun 21, 2008

HANTU yang seksi

ORANG Melayu mana yang tidak pernah mendengar cerita hantu? Ada kajian oleh intelektual mengenai kepercayaan mistik di kalangan orang-orang Melayu. Hasilnya, hampir semua orang Melayu termasuk yang bergelar saintis percaya mengenai alam mistik, hantu dan perbomohan. Maka janganlah hairan dengan larisnya filem dan drama hantu sekarang. Kelak, pada tahun 2020 pun, cerita dan filem hantu tetap laris.

Jika begitu, ertinya orang agama pun percaya dengan konsep hantu yang melingkungi orang-orang tidak terdidik? Ya, asal mereka manusia Melayu yang sudah bergelumang dengan budaya hantu sejak anak-anak. Oleh kerana ada orang agama dan saintis yang dipangaruhi minda hantu tentulah selain daripada mereka padat cerita hantu pada fakulti mindanya. Jadi bolehlah dianggap hantu telah menyumbang pembentukan tasawur Melayu.

Prinsip hantu yang mereka faham ialah keupayaan hantu menjelma dalam pelbagai. Malangnya minda mereka beku dan tidak mampu menafsir penjelmaan hantu secara kreatif. Kalau mereka pandai tentu mereka akan mengatakan begini:

Jika hantu boleh menjelma sebagai wanita tua dan hodoh, tentu hantu dapat menjelma sebagai wanita cantik dan seksi.

Jika hantu boleh terbang dan menghuni kawasan perkuburan, tentu hantu boleh duduk di stadium dan berjalan-jalan di kawasan perumahan mewah atau di tengah-tengah kesibukan kota. Tidak mustahil juga hantu memandu kereta mewah.

Jika selama ini hantu dikatakan suka suasana gelap, siapa yang dapat menghalang hantu daripada aktif semasa keadaan cerah atau siang hari.

Sebenarnya tidak ada undang-undang untuk hantu mesti menjerit dan ketawa pada waktu malam. Jika diterima bahawa hantu hanya menakut-nakutkan orang, modus operandinya tidak perlu sama sejak zaman sebelum merdeka. Apa yang penting orang akan takut kepada hantu. Maka hantu tentu telah mempunyai beberapa pelan untuk dilaksanakan supaya manusia terus takut kepadanya. Kalau pelan A gagal, hantu ada pelan B dan pelan C!

Anda boleh ketawa sepuas-puasnya dengan tulisan ini. Atau anda kepingin tahu pendirian saya mengenai hantu.

Kalau hantu ialah gambaran satu makhluk yang buruk, hodoh dan menakutkan orang. Saya belum pernah diketemukan dengan hantu. Lebih baik saya tidak percaya kewujudan hantu.

Kalau hantu ialah iblis yang disebut dalam alquran, yang berjanji kepada Allah untuk mengganggu manusia, ya saya terima dan percaya hantu ada. Sebab janji iblis ialah mengganggu anak Adam. Mungkin iblis menjelma dalam bentuk ‘hantu’.


Takutkah saya kepada hantu? Maaf, persepsi umum ialah masyarakat Jawa lebih mantap pemahamannya mengenai dunia hantu dan perdukunan. Sila datang ke Tanah Jawa dan lihat orang menjual susuk di tepi-tepi jalan seperti orang menjual burger di Malaysia! Rajin-rajinlah bertanya mengenai penunggu sesuatu kawasan di sana, mantap sekali ceritanya! Kalau tidak begitu, tidaklah ada namanya Kejawen. Saya kan manusia Jawa…

Apabila membaca cerita penciptaan Adam dalam surah albaqarah, jelaslah Allah mengiktiraf kehebatan manusia berbanding makhluk lain seperti malaikat dan iblis. Baiklah, andaikan kita fahami hantu hasil penjelmaan iblis yang kerjanya mengganggu atau merosakkan anak Adam.

Oleh kerana saya manusia keturunan Nabi Adam itu, tentulah saya lebih hebat berbanding makhluk lain. Ya, Allah tidak bersembunyi mengistiharkan manusia sebagai sebaik-baik apa yang Allah ciptakan. Rujuk surah At Tiin ayat 4.

Nah…, kalau begitu pantas sekali saya dihormati oleh hantu-hantu yang gelandangan dan gentayangan itu. Lagi pun saya tidak (atau belum) pernah diketemukan dengan apa yang dinyatakan sebagai hantu. Sekurang-kurangnya makhluk itu mesti memperkenalkan kepada saya, “saya hantu, ngerti ngak?” Oooo, ya terima kasih.

Saya sedang mendidik diri supaya terus berani. Jika saya benar-benar berani, maka ketakutan dalam diri saya akan melupus. Jika saya mengumpul ketakutan, pasti keberanian saya pula semakin menguncup.

Dengan premis begitu, jika saya terus menjadi manusia berani, maka apa yang dinamakan hantu semakin takut terhadap saya. Jika saya kian takut, bererti apa yang dinamakan hantu semakin berani terhadap saya.

Apa pilhan saya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan