Pengikut

Ahad, Jun 01, 2008

Di balik tuduhan

TUDUHAN ialah sangkaan, dan tuduhan ini mestilah dibuktikan. Selalunya tuduhan ialah terhadap perkara yang salah atau kotor. Misalnya seseorang dituduh mengedar dadah atau disangka menjadi pencuri. Tidak ada pengertian tuduhan terhadap kebaikan seperti seseorang dituduh menderma RM100.00. Hal-hal kebaikan kurang diperdulikan sebagai perlunya pembuktian kecuali atas sebab-sebab tertentu.

Tujuan tuduhan sangat jelas iaitu memberi citra buruk kepada pelakunya dengan harapan dia mengaku kesalahannya. Tuduhan juga untuk melemahkan citra atau menafikan apa saja yang dibawa, diucapakan atau dijual. Malah kadang-kadang tuduhan terhadap peribadi dicipta agar masyarakat tidak percaya apa-apa yang cuba dibawa oleh si tertuduh.

Lihat sunah Rasulullah, sewaktu berdakwah di Makkah bagaimana baginda dituduh sebagai ahli sihir atau orang gila. Apa yang Rasulullah bawa ialah akidah dan syariat Islam yang berasal daripada Allah. Tiba-tiba masyarakat terancam dengan maksud wahyu-wahyu Allah. Maksud terancam itu ialah apa saja perbuatan sembrono mereka sudah dinilai salah oleh Allah melalui lidah Rasulullah.

Sifat manusia yang cenderung pada kebenaran menerima kritikan Allah terhadap akidah dan perbuatan masyarakat Makkah waktu itu. Hanya kerana sombong dan merasa terjejas kedudukannya, akhirnya mereka menolak saranan wahyu. Kebanyakan mereka tidak mengkritik maksud wahyu-wahyu Allah kerana faham dan sedar semua itu kebenaran. Mereka mengalihkan isu wahyu kepada pembawanya, Muhammad Rasulullah.

Setelah mereka tidak mempunyai hujah membidas atau melemahkan kebenaran wahyu, pilihan yang ada ialah menuduh Muhammad Rasulullah sebagai gila. Dengan tuduhan gila sangat diharap apa-apa yang disampaikan oleh Muhammad Rasulullah sebagai salah juga. Strateginya ialah orang gila tidak boleh dipercayai! Maka kata-kata ’orang gila’ adalah perkataan karut.

Sekarang perhatikan di sekeliling kita semua dan kaitkan dengan dakwah kepada alquran dan sunah. Seperti Arab Jahiliyah yang menolak kebenaran wahyu, ada masyarakat kita menolak seruan alquran kerana mempertahankan korupsi yang diubah lafaznya sebagai hadiah. Ada yang menolak pengharaman penggunjingan kerana dianggap sebagai muzakarah. Ada yang membenci pakaian menutup aurat atas nama peredaran zaman.

Golongan yang menolak tuntutan menutup aurat berhujah bahawa dunia moden memerlukan wanita yang terpaksa mendedahkan aurat seperti dalam sukan. Gesaan supaya wanita-wanita mematuhi seruan Allah dalam surah An-Nur ayat 31 didiamkan. Namun supaya masyarakat menolak seruan dakwah ini penentang akan menuduh pandakwah sebagai berfahaman sempit, melampau dan berunsur keganasan seperti puak Taliban. Jelas ada unsur meruntuhkan keperibadian pendakwah sebagai jumud, kolot dan ganas.

Kemudian sekarang ini muncul idea menuduh pendakwah sebagai berfahaman sesat kerana dakwahnya yang mengajak masyarakat kembali kepada ajaran alquran dan sunah tidak dapat diterima. Seperti penolakan etika pakaian berdasarkan alquran, golongan adat tradisional juga menolak seruan memisahkan agama dengan adat. Kepada golongan proadat tradisional, agama bergabung adat dan begitu juga sebaliknya. Tidak ada pemisahan antara agama dan adat.

Oleh kerana pemikiran golongan ’beragama beradat’ telah lama dan mantap kerana dukungan institusi seperti Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu, mereka tidak percaya bahawa sebagian daripada amalan yang difahami sebagai agama sebenarnya menyalahi alquran dan sunah. Sekalipun dalam hati mereka menerima kebenaran alquran dan sunah, namun kerana kepentingan sebagai pemimpin, ketua adat, mempertahankan amalan nenek moyang, kehendak masyarakat dan sebagainya, akhirnya kebenaran yang diterima itu diasingkan.

Demi mengelak seruan alquran dan sunah tadi dari terus bergema, maka dituduh para pendakwah sebagai wahabi dan akidahnya sesat. Menuduh seseorang atau penyeru sebagai sesat diharap mendapat sokongan masyarakat kerana istilah sesat sangat menggerunkan. Para penentang dakwah tajdid mesti menggambarkan mereka berwajah Islam supaya mendapat sokongan masyarakat, sebab itu diadakan seminar, ceramah dan forum di masjid atas nama menyelamatkan akidah.

Kononnya mereka menerangkan pembawaan akidah pendakwah sebagai sesat tetapi berdasarkan tafsiran akal dan adat yang dicop atas nama Islam. Mereka tidak membicarakan akidah yang dikatakan sesat dengan memadankan dengan ayat-ayat alquran dan sunah. Kebanyakannya sengaja diputarbelit seperti ceramah parti politik yang membuat persepsi parti lawannya sebagai hitam dan salah. Bayangkan sampai ke tahap itu kalimah akidah dibolak-balik seperti tafsiran dalam politik mencari pengaruh dan pengundi.

Ada sebagian masyarakat yang percaya dan membentuk pemikiran Islamnya seperti pemikiran politik berparti. Walhal, berakidah dan menerima syariat Islam mestilah diterima secara khusus, berdasarkan hujah bukan secara persepsi atau pandangan umum sahaja. Cara seperti itu sangat antiilmu dan kebenaran.

Semua ini menjelaskan mengapa setelah kita menjadi Islam masih berdoa kepada Allah agar terus memberi petunjuk. Syaitan tidak berhenti merongrong keimanan, malah akan menarik dan mewujudkan perasaan syak terhadap alquran dan sunah. Moga-moga Allah terus memberi hidayah kepada kita untuk menguatkan penerimaan dan pemahaman terhadap akidah dan syariat berdasarkan sumber asal iaitu alquran dan sunah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan