Pengikut

Jumaat, Oktober 29, 2010

PEMIKIRAN kita sama orang Afrika?

SEWAKTU menjadi Perdana Menteri Tun Abdullah mengatakan kemudahan hidup di negara adalah menyamai status dunia pertama, iaitu negara-negara maju tetapi pemikiran rakyat masih berada dalam kepompong dunia ketiga.  Mudahnya, apa juga kemajuan yang ada di Eropah, Amerika, Korea dan Jepun hampir semuanya sudah berada di  Malaysia, tetapi rakyat sebagai pengguna terlalu lambat untuk mengikuti arus kelajuan kemajuan.


Apabila negara-negara maju membina jalan raya yang tahan dan selamat penggunaannya, jurutera Malaysia pun menirunya agar negara kecil kita setaraf negara maju. Ya, kan Malaysia mahu dikenali sebagai negara maju pada tahun 2020. Tahan, lurus, dan enaknya jalan raya rupa-rupanya antara tempat mati utama.  Bayangkan kajian daripada International transport Forum di Perancis mendapati 24 orang daripada 100 ribu penduduk Malaysia mati kerana kemalangan di jalan raya! Bandingkan pula dengan di Britain iaitu 4 kematian bagi 100 ribu penduduknya.  Oh, jauh banget bedanya.  Oh ya, jangan lupa bahawa majoriti penduduk Malaysia beragama Islam yang dikatakan agama sempurna untuk menyelamatkan manusia dunia dan akhirat.  Kebanyakan penduduk Britain adalah beragama Kristian.  Ini bukan menuduh Islam salah, tetapi mahu penganutnya di Malaysia berfikir dengan betul dan jujur, kemudian membuktkan dakwaannya mengenai jaminan Islam itu!

Dalam politik pun kita berbangga dengan amalan demokrasi yang diimport dari Barat.  Kebanyakan orang melandaskan pemikiran dan kerjanya berdasarkan politik atau parti politik.  Di Amerika misalnya, menjadi perkara utama demokrasi berpolitik sebagai menguji kemampuan seseorang untuk menyerlahkan idea, dasar, pemikiran  dan tindakannya.  Apabila berlaku pilihanraya calon-calon bersedia untuk berdebat secara terbuka mengenai prinsip-prinsip yang diperjuangkannya.  Di Malaysia apa? Demokrasi politik adalah medan untuk melondehkan peribadi lawan masing-masing.  Lihat kempen politik di DUN Galas sekarang, sehingga calon Pas mencabar lawannya untuk berlumba lari dan lawan tarik tali!  Kah, kah, kah!  Ini sahajakah pendidikan politik yang diterima sejak negara merdeka?

Usaha kerajaan untuk mengembangkan pemikiran positif terhadap alam sekitar sangat bagus.  Melalui Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, kerajaan berkempen supaya rakyat melakukan kitar semula.  Entah berapa juta ringgit dibelanjakan untuk membeli tong-tong sampah sebagai pusat pengumpulan kertas, plastik dan besi.  Apakah hasilnya kini? Hampas saja yang ada.  Kegagalan program kitar semula (yang sangat berjaya di negara-negara maju) merupakan terjemahan pemikiran bertaraf dunia ketiga seperti banyak negara di benua Afrika.  Sekali lagi disebut kebanyakan rakyat Malaysia adalah Islam yang mempunyai al Quran.  Banyak kali dibacakan ayat Allah menerangkan pembaziran adalah amalan syaitan. Dan semua orang Islam setuju dengan ayat ‘syaitan adalah musuh yang nyata’.

Orang Barat apabila berdebat ilmu, ilmu itulah yang didebatkan.  Kerana itu ilmuan mereka diberi geran kajian yang besar untuk meneroka apa saja disiplin ilmu.  Apa yang tidak dikaji oleh manusia dari Barat? Selain atas permukaan bumi, seolah-olah segala ceruk rantau dalam dasar laut pun sudah dikaji habis-habisan.  Di negara kita, kalau orang bercakap mengenai ilmu atau yang ilmiah sikit dan berbeda pendapat dengan kebiasaan, akan diserang peribadinya, bukan diserang idea dan pemikirannya.  Sama seperti dalam dunia politik, main serang peribadi. Sekurang-kurangnya seseorang akan ditanya: Awak siapa dan berani bercakap begitu?

Kita banyak retorik, cakap di kedai kopi saja…..

3 ulasan:

  1. Memang tuan berfikiran dunia. Susah nak cari mcam tuan. Saya baca banyak blog. Sebesar hama tak boleh tandingi isi blog tuan. Saya fikir tuanlah bakal mujaddid abad ini. Tuan tak nak buat mazhab sendiri? Hebat orang Sabak Bernam. Saya akan canang nama tuan senatero dunia.

    BalasPadam
  2. itu bukan mazhab, luahan marah saya kepada yang dipaparkan. mujur saya tak ajak orang berdemo....

    BalasPadam