Pengikut

Jumaat, Oktober 01, 2010

CARA urus: mahu syura atau diktator?

MENGURUS manusia tidak semudah mengurus sekandang kambing.  Oh, ada yang membuat analogi lebih ‘ganas’ menjaga sekandang kerbau lebih senang daripada menjaga seorang anak gadis.  Saya  tak campur tangan dengan analogi itu.


Sejak menjadi ketua NGO paling kecil di dunia, saya terpaksa berurusan dengan kerenah manusia. Manusia memang cerewat dan mahu dirinya menang saja.  Apabila dirinya mesti menang, mestilah ada pihak yang kalah atau rugi. Tak mengapa, saya pun faham itulah antara sifat manusia sejak dijanjikan kepada malaikat apabila Allah hendak menciptakan manusia yang tinggalnya di bumi.

Yang manusia tidak berapa tahu bahawa semua kehidupan mempunyai kosnya.  Mengurus manusia memerlukan kos, dan semakin rumit menyelesaikan urusan  berkenaan maka semakin tinggi kosnya.  Ini bererti semakin banyak kerumitan dan berulang-ulang, semakin tinggi kos yang ditanggung.  Kesilapan juga menelan kos. Semakin banyak kesilapan juga semakin banyak kosnya. Tidak bijak membuat keputusan juga menambah kos.  Oleh itu untuk mengurangkan kos, maka kurangkan  kerenah, kesilapan dan ambil satu keputusan mudah saja.

Dalam mengurus organisasi, bukan semua mahu bersetuju dengan syura.  Kerana sifat manusia yang tidak sama maka cara penerimaan hasil mesyuarat juga tidak sama.  Semakin lama hidup dalam dunia pengurusan manusia, semakin banyak menemui tindakan manusia yang tidak diputuskan dalam syura.  Apabila dicadang tidak perlu mengadakan syura kerana dalam sistem diktator pun urusan manusia boleh dilaksanakan, banyak yang mahukan syura, yang demokrasi dan sumbang saran idea.

Penilaian saya dalam pengurusan ini ialah:  Demokrasi atau mengadakan syura adalah satu pilihan bukan wajib.  Tidak semua manusia yang diurus pentingkan keindahan syura, sebaliknya mereka hanya mahukan hasilnya. Hasil yang tinggi kualitinya tidak semestinya produk syura, malah boleh  keputusan oleh seorang diktator.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan