Pengikut

Rabu, Oktober 20, 2010

MENCARI si sombong






 MARI kita perhati satu maksud hadis Rasulullah.

"Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat seberat biji sawi dari kesombongan". Lalu seorang lelaki bertanya, "Sesungguhnya lelaki menyukai apabila baju dan sandalnya bagus (apakah ini kesombongan)?" Beliau menjawab: "Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan, kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia" [HR Muslim no. 131]


Sombong, antara budaya dan di sisi Tuhan.  Hadis di atas memberi dua pengertian.  Kebiasaan, apabila ada orang yang dikira sukar digauli meskipun sebelumnya mudah saja, maka akan ditakrif sebagai orang yang sombong. 

Kemudian, mengenai kesukaan golongan lelaki berpakaian cantik di khalayak juga menimbulkan sangkaan sebagai perilaku sombong.  Sangkaan itu ialah orang yang suka berpakaian bagus atau baru  dikira untuk menjadi tontonan dan akan mengeji mereka yang berpakaian kusam atau lama.  Itu yang ditanyakan oleh sahabat Rasulullah. Baginda nabi menolak anggapan itu, dengan mengesahkan perilaku lelaki berkenaan. Allah itu sifatnya indah dan menyukai keindahan.  Fahamlah, antara isi ajaran Islam ialah berpakaian bagus, yang berkualiti, yang indah dipandang mata.  Sebaliknya Islam tidak menyukai orang yang sengaja memakai pakaian kumal, bertampal-tampal dan semacam yang buruk kerana menganggap bencikan dunia dan cintakan akhirat, walhal dirinya mampu memiliki pakaian yang bagus dipandang mata.

Erti sombong di sisi Allah ialah menolak kebenaran dan meremahkan manusia.  Menolak kebenaran setelah dihidangkan dalil dan hujah yang sah di sisi Allah dan rasul-Nya, namun masih mencari helah dengan mengatakan: Jadi orang lain itu salahlah.  Kamu hebat sangatkah? Kamu hendak mengatakan perbuatan baginda raja tidak betul? Nenek moyang kita selama ini salah?

Setelah membuat dalih helah bersandarkan peribadi yang besar, hebat, jumlah yang besar, si sombong (si sisi Allah) akan menghina orang yang memaparkan dalil kebenaran.  Biasa kedengaran ayat-ayat:  Hidung masih keluar hingus, nak mengajar orang.  Baru belajar sebulan sudah hendak menegur orang tua.  Ayat-ayat ini semata-mata memandang rendah orang yang menyampaikan dakwah. 

Bukan semua yang berlawanan dengan kebiasaan itu salah, atau yang sedikit itu betul dan banyak salah.  Tidak kurang perkara yang besar adalah betul dan kecil sebagai salah.  Isunya ialah, benar atau salah di sisi Allah dan rasul-Nya, letakkan di timbangan Allah dan rasul-Nya.  Tinggi, hebat, hina dan papa kedana pun kita, letakkan pangkat itu di luar dan menyerah diri kepada Allah dan rasul-Nya.  Aahhhh..., ini yang susah, sebab kalau sudah hebat, ada pengaruh dan tinggi darjat akan malu jika diketahui ada cacatnya, walau benar di sisi Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan