Pengikut

Sabtu, Oktober 16, 2010

MINORITI dalam majoriti

WALAUPUN kita hidup dalam dunia majoriti masyarakat muslim, namun diakui juga ada kalanya segelintir berada dalam lingkungan minoriti.  Dalam komuniti Melayu, ada keseragaman termasuk pemahaman hal agama.  Itu majoriti. Dalam majoriti beragama orang Melayu inilah, ada kalanya seseorang berstatus minoriti, tidak menyertai arus perdana yang majoriti.

gambar hiasan saja

Ada hal yang memang segelintir orang disahkan sebagai kumpulan minoriti tetapi kumpulan majoriti tadi tidak mengganggu apa-apa, malah mereka menerima ‘kemahiran’ puak minoriti meneruskan dunia hidup minoritinya. Misal, kerana pegangan kepada sunah, kumpulan minoriti kerap berulang-alik ke masjid untuk mendapatkan solat berjemaah kecuali dalam keadaan terpaksa (atas nama kelemahan diri).  Majoriti masyarakat muslim Melayu bukan bersama berulang-alik ke masjid,  namun majoriti itu sangat menghormati hak minoriti di masjid saban waktu.

Ada hal yang yang minoriti tetapi kedudukan mereka tidak diiktiraf oleh kumpulan majoriti.  Paling mudah ialah keputusan seseorang tidak menyertai acara-acara solat hajat sedangkan dalam budaya beragama masyarakat Melayu itulah antara  trademark sosialnya. Dalam hal ini nampaknya kumpulan majoriti tidak faham, kerana bagi mereka sesiapa saja antara ahli komuniti Melayu mesti menyertainya, kerana begitulah adatnya.  Maka seseorang menghujah mudah: jadi Tok Guru yang buat solat hajat itu salahlah?

Mengapa kita tidak belajar memahami pilihan yang orang lain seperti masyarakat majoriti memahami minoritinya sebagian kecil muslim dalam masjid.  Pada hari Isnin dan Khamis pula banyak menyertai golongan majoriti yang tidak berpuasa sunat, tetapi tidak membuat bandingan berkonflik kepada puak minoriti yang berpuasa sunat itu.  Berpuasa hari itu adalah sunah, ibadah yang menepati sunah. Meninggalkannya tidak pula berdosa.

Faktor utama masalah antara majoriti dan minoriti dalam satu komuniti masyarakat ialah pemahaman dan penerimaan.  Yang majoriti tak mahu solat di masjid, faham dan menerima hukum agama orang bersolat sendiri di rumah sebagai kecil nilainya.  Di masjid, entah berapa ribu kali penceramah menyeru orang supaya bersolat di masjid. Malah perli dan sindir pun berlaku juga agar kumpulan majoriti itu ke masjid.  Kumpuan yang di rumah faham, reda dan menerima dengan aman.  Itulah keanehahnya.

Bilakah yang majoriti akan faham kumpulan minoriti tidak mahu bersama ribuan insan yang melakukan solat hajat berjamaah. Kumpulan minoriti ini suka hal beribadah kepada Allah, namun mahukan dalil yang jelas. Tanpa dalil jelas, mereka meninggalkannya.  Meninggalkan solat hajat berjamaah itu adalah pilihan yang baik, dan menjaga sunah nabi. Itu pemahaman seseorang dan kumpulan minoriti. Hal ini menyamai seperti yang minoriti berada di masjid kerana sunah.

Harap, janganlah dibandingkan secara konflik: Siapa benar kamu yang tak ada digri agama dengan Tuan Guru?  Atau, kamu seorang tidak buat sedangkan semua orang buat, salahkah semua orang itu?  Cuba jejaki isu sebenar dengan kejujuran, bukan sentimen. Ini bukan diskusi politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan