Pengikut

Rabu, November 03, 2010

PINTU Merapi tak berkunci lagi?

GUNUNG Merapi meledak, dan yang menambah kuat ledakan Merapi ialah kejayaannya menutup mulut Sang Jurukuncinya Mbah Marijan.  Merapi berkunci dan anak kuncinya di tangan Mbah Marijan? Ah, iseng-iseng saja, kerana Merapi bukan Kaabah yang berpintu dan punya penutupnya.  Kaabah, secara tradisinya memang ada jurukuncinya, dan orang boleh menyaksikan Sang Jurukunci Kaabah membuka dan menutup pintu Kaabah.


Pernah sesiapa sebelum ini melihat arwah Mbah Marijan menutup dan membuka pintu Merapi.  Kalau dia membuka pintu Merapi, masuk ke dalamkah dia dan apa yang dicarinya?  Oh, agaknya kerana arwah Mbah Marijan tersalah pusing kunci, maka pintu Merapi terbuka dan sekarang melepaskan ledakan: debu, api dan segala macam ancaman maut kepada warga Jawa.

Oleh itu apa fungsi Sang Jurukunci? Sekadar meramal meledak atau tidak.  Misalnya pernah berlaku lawan ramalan antara para saintis dan Sang Jurukunci itu.  Para saintis meramalkan Merapi akan meledak, tetapi Sang Jurukunci mengatakan sebaliknya.  Untuk sementara waktu, ramalan para saintis tidak tepat. Maka megahlah nama Mbah Marijan Sang Jurukunci.

Sekarang Anak Krakatao di selat Sundah mula meledak.  Tidak adakah Sang Jurukuncinya untuk merapatkan pintu muara Anak Krakatao agar tidak meledak sepuas-puasnya seperti ibunya dahulu. Saintis lebih tahu mengenai gunung berapi berbanding para dukun.  Para saintis lebih mendekati ilmu Islam yang sangat memihak kepada rasional dan ketepatan fakta, sedangkan ramal sang dukun hanya keseronokan sendiri.  Maaflah keturunan pak dukun dan para pengikut setianya!

Satu huraian dalam Tafsir Al Azhar oleh Buya Hamka, beliau mengatakan yang orang Jawa kerap berbangga sebagai daerah awalnya menerima Islam berbanding tempat lain seperti Minangkabau.  Kata Hamka lagi: Namun Minangkabau lebih bersih daripada noda dan pengaruh syrik yang diwarisi daripada agama Hindu.

Ya, lihat saja mitos Nyi Roro Kidul di Laut selatan atau Laut Jawa.  Adakah akal yang dididik oleh al Quran masih dapat menerima bertakhtanya Sang Ratu di Laut Selatan dan akan pulang dengan segerombolan kuda semberani di permukaan lautan?  Kerna itu para pembesar Jawa masih meladeni sandang pangan Sang Ratu?

Saya masih ingat indahnya lukisan khayal pelukis Basuki Abdullah mengenai Nyi Roro Kidul dengan bala kudanya!  Basuki sudah meninggal, tetapi kepercayaan dirinya diabadi terus pada kanvas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan